یک روز تا انتخابات؛‌ انصراف یک نامزد/ آخرین تلاش‌ها برای اجماع/ساعات پایانی تبلیغات

به گزارش ایسنا،‌ با مرور اخبار انتخاباتی چهارشنبه – ششم تیر ۱۴۰۳ می‌خوانیم: ستاد انتخابات کشور با انتشار اطلاعیه شماره ۵ اعلام کرد: تبلیغات نامزدهای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در ساعت ۰۸:۰۰ صبح روز پنجشنبه مورخ ۱۴۰۳/۴/۷ به پایان می رسد و هرگونه فعالیت تبلیغاتی پس از آن ممنوع است. در اطلاعیه شماره ۶ ستاد […]

به گزارش ایسنا،‌ با مرور اخبار انتخاباتی چهارشنبه – ششم تیر ۱۴۰۳ می‌خوانیم:

ستاد انتخابات کشور با انتشار اطلاعیه شماره ۵ اعلام کرد: تبلیغات نامزدهای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در ساعت ۰۸:۰۰ صبح روز پنجشنبه مورخ ۱۴۰۳/۴/۷ به پایان می رسد و هرگونه فعالیت تبلیغاتی پس از آن ممنوع است.

در اطلاعیه شماره ۶ ستاد انتخابات کشور هم اعلام شد که هر نامزد به تنهایی یا چند نامزد مشترکا می توانند یک نماینده به عنوان ناظر، بدون دخالت در امور اجرایی و نظارت، در شعب اخذ رای داشته باشند و ممانعت از حضور آنها تحت هر عنوانی ممنوع بوده و جرم محسوب می شود.

در همین ارتباط رئیس ستاد انتخابات استان تهران تاکید کرد: کاندیداها توجه داشته باشند که از ساعت هشت صبح روز پنجشنبه هفتم تیر ماه تبلیغات انتخاباتی ممنوعه بوده و اخذ رای در روز جمعه تنها با ارائه دو مدرک هویتی کارت ملی و شناسنامه ممکن است.

سخنگوی ستاد انتخابات هم با بیان اینکه نامزدها شخصا یا از طریق نماینده خود باید کناره‌گیری خود را به صورت کتبی به ستاد انتخابات اعلام کنند، گفت: در قانون انتخابات ریاست جمهوری برخلاف قانون انتخابات مجلس، برای انصراف سقف زمانی اعلام نشده است.

۲۵ نکته هم که باید درباره انتخابات ۸ تیر ۱۴۰۳ بدانید را می‌توانید در این لینک مرور کنید.

یک روز تا انتخابات؛‌ ساعات پایانی تبلیغات/ آخرین تلاش‌ها برای اجماع

سرپرست ریاست جمهوری با اشاره به تاکیدات مطرح شده در سخنان روز گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی و نیز دیگر سخنرانی‌ها و مواضع ایشان در ایام اخیر درباره اهمیت مشارکت حداکثری در انتخابات پیش‌رو، تلاش برای تحقق این مهم را وظیفه و مسئولیت شرعی و قانونی همه مسئولان دانست.

وزیر کشور هم با اشاره به اینکه نزدیک ۶۰ هزار شعبه و ۸۰ هزار نقطه رای گیری در کشور و ۳۴۴ شعبه در خارج از کشور داریم، ادامه داد: یک مشکل در عربستان داریم؛ تعداد قابل توجهی از حجاج ما در این کشور حضور دارند ولی هنوز عربستان نپذیرفته است که انتخابات برگزار شود. امیدواریم این مشکل حل شود. کانادا هم با وجود اینکه شعار حقوق بشری می دهد، نپذیرفته است که هموطنان ما از حق رای خود استفاده کنند.

در همین رابطه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت از مخالفت دولت عربستان با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در جمع حجاج ایرانی اطلاع داد.

سرکنسول ایران در جده هم درحالی از استقرار صندوق‌های رأی برای انتخابات ریاست جمهوری در سفارت و کنسولگری ایران در عربستان خبر داد، ‌ که نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت درخواست کرد به پیگیری‌ها برای دریافت موافقت حضور زائران در انتخابات ادامه داده شود و گفت: اجازه برگزاری انتخابات در حج، برای عربستان هزینه‌ای ندارد.

یک روز تا انتخابات؛‌ ساعات پایانی تبلیغات/ آخرین تلاش‌ها برای اجماع

آخرین روز از برنامه‌های تبلیغاتی نامزدها در تلویزیون:

– علیرضا زاکانی برنامه «بدون تعارف» ساعت ۲۰:۴۵ تا ساعت ۲۱ از شبکه دو.

– مصطفی پورمحمدی، برنامه «گفت‌وگوی ویژه» ساعت ۲۲ تا ۲۲:۴۵ از شبکه دو.

همچنین اعلام شده بود که برای شش نامزد ریاست جمهوری یک گفت‌وگوی پایانی با دوربین در نظر گرفته شده است و به مدت ۱۵ دقیقه هر کدام از نامزدها فرصت دارند که حرف‌های پایانی خود را با مخاطبان بزنند.

اما بر اساس اعلام سخنگوی کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری با توجه به عدم تحویل به موقع برنامه «با مردم» از طرف ستادهای نامزدهای انتخابات، امکان پخش این برنامه فراهم نشد.

ویدئوی عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم نیز در پاسخ به برخی مطالبی که توسط یکی از نامزدهای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری در جریان دومین مناظره تلویزیونی نسبت به وی مطرح شد، شامگاه سه شنبه ۵ تیر ۱۴۰۳ از برنامه تلوزیونی زمانه که ویژه برنامه شبکه دو سیما با محوریت موضوع انتخابات ریاست جمهوری است، پخش شد.

اخباری از ستادهای انتخاباتی نامزدها

اخبار مربوط به آخرین اظهارات کاندیداهای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری را می توانید در این لینک مرور کنید.

رئیس ستاد انتخابات امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس خواستار ضرورت اجماع میان نامزدهای انتخابات در جبهه انقلاب شد و نوشت: هدف ما از حضور در عرصه انتخابات تقویت جبهه انقلاب و ادامه مسیر پیشرفت کشور است. این مهم با اجماع بر یک گزینه و کنار رفتن همگی به نفع کاندیدای واحد محقق خواهد شد. در غیر این صورت کنار رفتن هر یک از افراد به سود جریان مقابل خواهد بود.

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی شامگاه امشب با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس، انصراف خود را از ادامه انتخابات اعلام کرد.

وی  در نامه‌ای خطاب به خانواده شهید جمهور از نیت خود برای حضور در انتخابات نوشت و گفت: احساسم این بود که اگر نماینده‌ای از میان دولتمردان دولت سیزدهم در بین نامزدهای انتخابات نباشد، حق شهید جمهور ادا نخواهد شد.

شورای عالی اجماع نیروهای انقلاب هم با انتشار پیامی از امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی برای انصراف از کاندیداتوری انتخابات ریاست‌جمهوری تقدیر کرد.

 نماینده سعید جلیلی با حضور در ویژه‌برنامه شبکه المیادین اعلام کرد: آقای جلیلی در نظرسنجی‌ها پیش است و تا الان هیچ نشانه‌ای دال بر قصد او برای کناره‌گیری وجود ندارد.

نشست هم‌اندیشی احزاب و ائتلاف‌ها و تشکل‌های سیاسی در جهت معرفی نماینده اصلح جبهه انقلاب نیز عصر امروز برگزار شد که گزارش کامل آن را می توانید در این لینک مرور کنید.

چهار نفر از نمایندگان مجلس نزدیک به سعید جلیلی هم با انتشار مطالبی در صفحات شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس، انصراف او از کاندیداتوری را تکذیب کردند.

هم‌چنین فیلمی از سخنان یک روحانی در حمایت از یکی از کاندیداها در فضای مجازی در حال انتشار است که به دروغ از وی به عنوان برادر آیت‌الله رئیسی نام برده شده است. برخی حمایت سید حمید خداداد حسینی امام جماعت مسجد گیشا از یکی کاندیداهای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری را به برادر رئیس‌جمهور شهید نسبت داده‌اند. اقدامی که مصداق بداخلاقی انتخاباتی است و از نامزدها و اطرافیان و ستادهای ایشان انتظار می‌رود که در برابر چنین تخلفات و دروغ‌پردازی‌هایی به شدت تذکر داده و برخورد کنند.

شخصیت‌ها چه گفتند؟

* حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در نشست با سفرای مقیم و رؤسای دفاتر سازمان‌های بین‌المللی در تهران،  با اشاره به حق و حقوقی که مردم ایران در سایه جمهوری اسلامی از آن برخوردارند از جمله حق تعیین سرنوشت و مشارکت در انتخاباتی مبتنی بر الگوی متعالی مردم‌سالاری دینی، گفت: جمهوری اسلامی ایران معتقد به حق مردم در تعیین سرنوشت خود می‌باشد و بر همین اساس طی ۴۵ سال اخیر بیشتر از بسیاری از کشورها، مبادرت به برگزاری انتخابات کرده است. در روز جمعه نیز انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم در ایران برگزار می‌شود و حتماً شما خواهید دید که مردم ما بر اساس آزادی عمل و سلیقه به پای صندوق‌های رأی خواهند رفت و نامزد مورد نظر خود را انتخاب می‌کنند.

همچنین در ساعات اخیر و در جریان رقابت‌های انتخاباتی فیلم مصاحبه قدیمی از رئیس قوه قضاییه منتشر شده است که در آن حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محسنی اژه‌ای درباره برخی تخلفات رخ داده در دولت وقت و همچنین رقابت‌های انتخاباتی اظهار نظر می‌کند.

قوه قضاییه اعلام کرد: فیلم منتشر شده مربوط به ۲۴ اردیبهشت سال ۹۶ و دوران معاونت اولی و سخنگویی قوه قضاییه حجت الاسلام محسنی اژه‌ای است و در همان مقطع زمانی در رسانه‌ها منتشر شده است.

یک روز تا انتخابات؛‌ ساعات پایانی تبلیغات/ آخرین تلاش‌ها برای اجماع

رییس ستادکل نیروهای مسلح در پیامی ضمن دعوت از آحاد مردم ایران اسلامی برای مشارکت گسترده و پرشور در انتخابات ریاست جمهوری، بر انتخاب و گزینش نامزد اصلح تاکید کرد.

سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم با اشاره به اهمیت و حساسیت انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم در شرایط ناشی از تحولات منطقه‌ای و جهانی و وضعیت داخلی کشور با تاکید بر فرامین امام راحل و رهبری مبنی بر عدم دخالت و حمایت سپاه از اشخاص و جناح‌های سیاسی در انتخابات گفت: راهبرد انتخاباتی سپاه دعوت از آحاد ملت برای مشارکت حداکثری، کمک به تضمین امنیت و سلامت و ممنوعیت پاسداران در ورود مصداقی به انتخابات است.

* همچنین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مراسم اختتامیه سومین نمایشگاه دستاوردهای دولت مردمی شهید جمهور با بیان اینکه امتداد دولت سیزدهم در دولت چهارهم را خواهانی‌افزود: انتخابات باید به صحنه غلبه ملت ایران بر دشمنان تبدیل شود. حضور مردم پای صندوقهای رای از حساسیت بالایی برایمان برخوردار است؛ چون به تعمیق اقتدار ایران بر جهان می انجامد. از همه آحاد ملت ایران استمداد می کنم برای شکوه ایران به میدان انتخابات بیایید. 

یک روز تا انتخابات؛‌ ساعات پایانی تبلیغات/ آخرین تلاش‌ها برای اجماع

* حجت‌الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در ابتدای کلاس درس خود در حرم امام خمینی(س)، با اشاره به این‌که جمعه روز مهمی است، تاکید کرد: انتخابات یکی از مظاهر جمهوری اسلامی و مردم‌سالاری است و به هیچ عنوان نباید کسی نسبت به این انتخابات بی‌تفاوت باشد؛ همه باید شرکت داشته باشند و نامزد اصلح‌شان را انتخاب کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ادیب یزدی خطیب برجسته کشور آحاد مردم را به مشارکت پرشور در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری دعوت کرد و گفت: انتخاب یک کاندید اصلح با رای بالا می‌تواند به روند پیشرفت کشور کمک کند.

دادستان کل کشور هم در مراسم گرامیداشت هفته قوه قضاییه در سازمان بازرسی کل کشور گفت: مردم توجهی به تبلیغات سوء دشمن و فشارهای اقتصادی آن در قالب تحریم در امر انتخابات ندارند و مثل گذشته در پای صندوق‌های رأی حضور می‌یابند.

* همچنین آیت‌الله احمد جنتی در جلسه امروز شورای نگهبان با بیان اینکه مردم شریف ایران اسلامی در ایام تبلیغات انتخاباتی با شعارها و برنامه‌های نامزدهای محترم آشنا شده‌اند، افزود:  ان‌شاءالله با مشارکت پرشور و آگاهانه خود حماسه‌ساز خواهند شد. این تلاش‌ها شایسته تقدیر است و همچنین این گستردگی حضور مردم در این مراسم نشان از تعلق خاطر مردم به اعتقادات و آموزه‌های دینی دارد.

یک روز تا انتخابات؛‌ ساعات پایانی تبلیغات/ آخرین تلاش‌ها برای اجماع

* آیت‌الله نوری همدانی از عموم مردم ایران برای شرکت در این انتخابات مهم دعوت کرد و با تاکید بر اینکه انتخاب اصلح در حل مشکلات موجود مؤثر خواهد بود، افزود: حضور در انتخابات چشم طمع دشمنان ملت را کور خواهد نمود و موجب قدرت و استحکام انقلاب اسلامی خواهد شد. از عموم مردم ایران دعوت می‌کنم در این انتخابات مهم شرکت نموده‌ و وحدت و همدلی خود را یک‌بار دیگر در مقابل چشم ناظران جهانی به نمایش بگذارند.

یک روز تا انتخابات؛‌ ساعات پایانی تبلیغات/ آخرین تلاش‌ها برای اجماع

* آیت‌الله جوادی‌آملی حضور پای صندوق‌های رأی را قدرت ملی، دینی و اسلامی دانست که دشمن زدایی می‌کند و افزود: برای حفظ وحدت در انتخابات شرکت کنیم امروز موظف هستیم وحدت خود را حفظ کنیم و در این مناسبت‌ها مانند انتخابات که در استقلال کشور، امنیت، عظمت، جلال و شکوه این مملکت دخیل هستند حضور فعال داشته باشیم. تا وقتی مردم در صحنه حضور دارند، برای کشور هیچ‌گونه مشکلی پیش نخواهد آمد.

یک روز تا انتخابات؛‌ ساعات پایانی تبلیغات/ آخرین تلاش‌ها برای اجماع

* حدود ۲۶۰۰ نفر از ائمه جمعه و جماعات و مدیران مدارس علوم دینی و علمای اهل‌ سنت کشور در نامه‌ای به رهبر انقلاب، رأی‌ دادن را حق مسلم و تکلیف هر ایرانی دانسته و تأکید کرده‌اند: انتخابات پیش رو زمینه‌ساز اقتدار و اراده ملت و زمینه‌ساز فردایی پرافتخار برای همه ایرانیان اعم از فارس و کرد و ترک و بلوچ و ترکمن و لر و شیعه و سنی و پیروان ادیان الهی خواهد بود.

این نامه را علمای اهل‌ سنت از استان‌های کرمانشاه، هرمزگان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، بوشهر، فارس، کردستان، گلستان، سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی و گیلان امضا کرده‌اند.

* میزگرد ایسنا با موضوع بررسی انتظارات اهل سنت ایران از رئیس جمهور آینده را نیز می توانید در این لینک بخوانید.

یک روز تا انتخابات؛‌ ساعات پایانی تبلیغات/ آخرین تلاش‌ها برای اجماع

*‌ آیت‌الله صادق آملی لاریجانی با صدور بیانیه‌ای از عموم مردم برای مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری دعوت کرد.

دربخشی از بیانیه رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام آمده است: برگزاری انتخابات متعدد در کشور ، تجلی جمهوریت نظام ، مردم سالاری دینی و اقتدار ملی است. حضور مردم در صحنه  انتخابات و نحوه مشارکت عمومی آنان، نشان ازمیزان همبستگی ملی دارد و این قدرت همبستگی می‌تواند و البته توانسته کشور ما را در مقابل توطئه‌های گسترده دشمنان از جهات مختلف مصون بدارد وموجب استمرار عزت، سربلندی و اقتدار امروز نظام جمهوری اسلامی گردد.

محمدرضا عارف در دیدارهای جداگانه با جمعی از فعالان سیاسی و مدنی نسل‌های مختلف و روزنامه نگاران با بیان این‌که «منافع عده‌ای در پایداری و یا ناپایداری یک نظام سیاسی است» گفت: برای ماندگاری تفکر اصلاح طلبی برخی مواقع باید هزینه بدهیم البته شخصا در تمامی دوران‌ها سعی کرده‌ام هزینه‌ها را متوجه خود و در دستاوردها دیگران را شریک کنم.

* حجت الاسلام و المسلمین علی یونسی هم ضمن دعوت همه آحاد مردم به شرکت در انتخابات گفت: خیلی از مرددین آمده‌اند؛ مخصوصا شهرستان‌ها. از استقبالی که از جناب آقای پزشکیان یا آقای ظریف و سایر سخنرانان می‌شود، پیدا است که شهرستان‌ها از این جهت پیشتاز هستند و این حرکت آنها در تهران مؤثر واقع شده است.

* امروز همچنین حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر ناطق نوری حمایت خود از مسعود پزشکیان برای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد.

یک روز تا انتخابات؛‌ ساعات پایانی تبلیغات/ آخرین تلاش‌ها برای اجماع

* محمد جواد ظریف با انتشار پیام ویدیویی خطاب به مردم با اشاره به اینکه روز جمعه ایران منتظر شماست، گفت:  به تصمیم آنهایی که رای نمی‌دهند، احترام می‌گذارم؛ آزردگی آنها را با تمام وجود درک می‌کنم. اما به نظرم، این کنش بیش از آنکه در جهت تحقق آرمان‌های اکثریت باشد، به موفقیت اقلیت خواهد انجامید. حق اثرگذاری را از خود نگیریم. روز جمعه ایران منتظر شماست.

یک روز تا انتخابات؛‌ ساعات پایانی تبلیغات/ آخرین تلاش‌ها برای اجماع

در آستانه برگزار انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری همچنان تلاش های برای اجماع در اردوگاه اصولگرایی ادامه دارد و در ادامه نظرات فعالان سیاسی و تعدادی از نمایندگان مجلس در این رابطه را می توانید مرور کنید.

* حمیدرضا ترقی با اشاره به ضرورت اجماع در بین نامزدهای جبهه انقلاب براساس شاخص های مطرح شده توسط رهبر انقلاب، اظهار کرد: اجماع در شرایط کنونی برای نیروهای انقلاب هم مفید و هم ضروری است. البته به شرط اینکه رای افرادی که کنار می‌روند به سبد نامزد نهایی بریزد تا زمینه موفقیت آن فرد را فراهم سازد.

* حسین کنعانی مقدم هم با اشاره به اینکه رقابت در میان نیروهای جبهه انقلاب اسلامی به نفع رقبای آنان خواهد بود، گفت: در انتخابات ۱۴۰۳ از آغاز موضوع اجماع وجود داشته است و این احتمال وجود دارد که فردا شب شاهد این موضوع در میان نامزدهای جبهه انقلاب باشیم.

* همچنین سیدکاظم انبارلویی با بیان اینکه نمی‌دانم اجماع حاصل می‌شود یا نه ولی محاسبه‌ها پیچیده است، هشدار داد اگر این اجماع حاصل نشود ممکن است موجب عدم توفیق نامزدهای جریان اصولگرا شود.

* حجت الاسلام اسماعیل سیاوشی هم معتقد است که به علت کثرت کاندیداها انتخاب فرد اصلح برای مردم سخت است انتظار است که کاندیداهای حاضر در صحنه به اجماعی پیرامون فرد اصلح برسند تا انتخاب برای مردم آسان‌تر شود.

* همچنین هادی قوامی اجماع و انسجام در بین کاندیداها را به نفع فرد اصلح می داند که افزایش مشارکت مردم در انتخابات را به دنبال خواهد داشت.

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در وهله دوم اگر کاندیداهایی که از یک طیف هستند به نفع فرد اصلح به اجماع برسند و یکپارچه شوند، شور و نشاط بیشتری در فضای انتخاباتی کشور ایجاد خواهد کرد و یک نقطه عطفی برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات خواهد بود.

علیرضا نثاری در این باره معتق است که اگر نیت کاندیداها بهبود وضع موجود باشد می‌توانند با سنجیدن توانمندی‌ها به یک اجماعی پیرامون فرد اصلح برسند بدین ترتیب انتخاب نیز برای مردم آسان‌تر خواهد شد.

* در همین رابطه حمیدرضا کاظمی گفت: انتظار است در این دو روز باقی مانده تا انتخابات کاندیداهای دلسوز و علاقه‌مند به نظام بنشینند و پیرامون فرد اصلح به یک اجماع برسند.

محمدصالح جوکار هم تاکید کرد: از آنجاکه عرصه رقابت‌های انتخاباتی برای خدمت به مردم است لازم بوده که یک اجماع در بین کاندیداها به نفع فرد اصلح صورت گیرد تا انتخاب برای مردم نیز آسان‌تر شود.

* در ادامه تاکیدها بر ضرورت اجماع کاندیداها پیرامون فرد اصلح، علی حدادی تاکید کرد: جبهه انقلاب امروز نیازمند یک اجماع درون گفتمانی به نفع فرد اصلح است.

*حجت الاسلام والمسلمین سیدجواد حسینی کیا هم معتقد است: امروز وحدت در درون جریان انقلاب و اجماع کاندیداها به نفع فرد اصلح از نان شب واجب‌تر و ضروری‌تر است.

* همچنین  لاله افتخاری با بیان اینکه اگر نامزدهای اصولگرای انتخابات ریاست‌جمهوری به اجماع نرسند، آرای جریان اصولگرا پخش می‌شود، اظهار کرد: دستیابی به اجماع یک ضرورت قطعی است.

احزاب و تشکل‌ها چه کرده‌اند؟

مجمع روحانیون مبارز و ۵۴۴ نفر از نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی و جمعی از اساتید دانشگاه‌های بزرگ کشور هم با صدور بیانیه‌های جداگانه حمایت خود از مسعود پزشکیان نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری را اعلام کردند.

همچنین جمعیت جوانان انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای از حجت الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی در انتخابات ریاست‌جمهوری حمایت کرد.

در روزنامه ها و فضای مجازی چه خبر بود؟

اعتماد با تیتر «ایران قوی با مشارکت حداکثری»، جام جم با تیتر «فراخوان برای سرافرازی ایران»، رسالت با تیتر «کارآمدی؛ ویژگی مهم فرد اصلح»، جوان با تیتر «مشارکت حداکثری و انتخاب اصلح»، ابرار با دو تیتر «شاهد انتخابات دوقطبی هستیم» و «بانیان وضع موجود از حضور حداکثری واهمه دارند»، آرمان ملی با تیتر «خیزش ظریف پزشکیان برای پاستور»، آرمان امروز با تیتر «ایران سرافراز با مشارکت حداکثری»، همدلی با تیتر «بازتاب صدای مردم»، جهان اقتصاد با تیتر «بورس در انتظار رئیس دولت چهاردهم»، کیهان با تیتر «جمهوری اسلامی اجازه نخواهد داد سرنوشتش را دیگران بنویسند»، مردم سالاری با تیتر «اگر مشارکت پایین باشد باز هم همان ها که بودند، می مانند»، ستاره صبح با تیتر «افشاگری مهم در مناظره چهارم»، شهروند با تیتر «اهمیت مشارکت حداکثری و انتخاب اصلح»، هفت صبح با تیتر «نور صحنه برای ژنرال‌های هاشمی»، همشهری با تیتر «یک یاعلی تا ایران قوی»، وطن امروز با تیتر «یک انقلابی کارآمد»، فرهیختگان با تیتر «روز تثبت آراء»، روزنامه های شرق، سازندگی و هم میهن با تیتری از پزشکیان مبنی بر اینکه «دروغ نمی گویم» و همچنین روزنامه‌های تجارت، صنعت، کاروگر، خراسان و ایران هم با انتشار بیانات رهبری انقلاب در عید غدیر با تیتر «ایران قوی و سرافراز با مشارکت حداکثری» در صفحات اول خود به بررسی انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری پرداختند.

جزئیاتی از انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم 

بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که پیش از این مقرر بود در خردادماه سال ۱۴۰۴ برگزار شود، پس از شهادت رئیس‌جمهوری و همراهانش در سانحه سقوط بالگرد در استان آذربایجان شرقی، بصورت زودهنگام و هشتم تیرماه امسال برگزار خواهد شد.

در اولین جلسه سران قوا که بعد از ظهر ۳۱ اردیبهشت به میزبانی معاون اول رئیس جمهور و با حضور رئیس قوه قضائیه و رئیس مجلس شورای اسلامی در محل ساختمان دولت برگزار شد، زمانبندی فرایند انتخابات و روند برگزاری مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد با توجه به توافق اولیه شورای نگهبان، انتخابات برای تعیین رئیس جمهور جدید در تاریخ ۸ تیرماه ۱۴۰۳ برگزار شود.

بر اساس تقویم مصوب انتخابات، زمان ثبت نام از داوطلبان در روزهای ۱۰ تا ۱۴ خرداد، بررسی صلاحیت ها در روزهای ۱۵ تا ۲۱ خرداد،‌ اعلام اسلامی داوطلبان نهایی در روز ۲۲ خرداد و انجام تبلیغات از ۲۳ خرداد تا ۶ تیر تعیین شد.

طبق ماده ۳۵ قانون انتخابات ریاست جمهوری کاندیداها هنگام ثبت‌نام باید رجل مذهبی، سیاسی، ایرانی‌الاصل، دارای تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوی و مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور باشند. حداقل سن کاندیداهای انتخابات باید ۴۰ سال تمام شمسی و حداکثر سن آنان نیز ۷۵ سال تمام شمسی در هنگام ثبت‌نام باشد. واجدان شرایط می‌توانند صرفاً با در اختیار داشتن کارت ملی و شناسنامه در انتخابات ریاست جمهوری مشارکت کنند.

اخذ رأی در انتخابات ریاست جمهوری این دوره به صورت تعرفه کاغذی برگزار خواهد شد که در کنار آن دستگاه احراز هویت نیز وجود دارند و رای‌دهندگان با کارت ملی یا شناسنامه می‌توانند رای بدهند.

انتهای پیام