در دومین کارگروه پیشگیری و مقابله با سقط عمدی جنین؛

بر اهمیت فرهنگ سازی در زمینه عوارض سقط جنین تاکید شد

فارس_ مدیرگروه سلامت خانواده جمعیت و مدارس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز از برگزاری دومین کارگروه پیشگیری و مقابله با سقط عمدی جنین در راستای دستیابی به اهداف ماده 56 قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت خبر داد.

کلمه نیوز_ دکتر «ثریا زحمت کش» در این نشست با تاکید بر اهمیت فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در خصوص عوارض سقط جنین که گاه منجر به خطرات جبران ناپذیری می شود، افزود: مشارکت فعال تمام حوزه ها، برای اجرای ماده ۵۶ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ضروری است.

او با بیان اینکه بخش مهمی از تحقق قوانین جوانی جمعیت به موضوع پیشگیری از سقط جنین مرتبط است، عنوان کرد: پیشگیری از سقط می‌ تواند سهم به سزایی در رشد جمعیتی کشور ایفا کند، علاوه بر اینکه در موارد بسیاری، سقط جنین، سلامت مادر را هم به طور جدی تهدید می ‌کند و حتی گاهی منجر به ناباروری دائمی مادر می‌ شود.

دکتر زحمتکش با تبیین اهداف و وظایف این کارگروه گفت: آگاه‌سازی ارائه دهندگان خدمت و فرهنگ سازی برای گیرندگان و ارائه دهندگان خدمت، از جمله نتایجی است که در عملکرد این کارگروه باید شاهد باشیم.

در ادامه «الهام حسامی» کارشناس مسوول سلامت مادران معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار داشت: اغلب موارد سقط عمدی در کشورهای در حال توسعه اتفاق می افتد و در ایران به دلیل درهم تنیدگی با موضوعات اخلاقی، اعتقادی و خانوادگی، در بسیاری از موارد ماهیت زیرزمینی پیدا می کند.

حسامی با بیان اینکه آمار دقیقی از موارد سقط در دسترس نیست، اضافه کرد: با توجه به ماهیت برنامه و به منظور پیشبرد اهداف، مجموعه های قانونی، نظارتی، نهادهای فرهنگی و رسانه ای در این باره وظیفه مهمی بر عهده دارند.

حسامی با اشاره به اینکه سقط جنین علاوه بر آسیب به سلامت جسم، باعث آسیب به سلامت روان مادر نیز می شود، گفت: عفونت و آسیب رحم، افزایش خطر زایمان زودرس را در بارداری بعدی و اختلالات خلقی مانند افسردگی از جمله عوارضی است که سقط جنین به دنبال دارد.

اعضای این کارگروه نیز در راستای شرح وظایف ابلاغی وزارت بهداشت، گزارش عملکرد معاونت/مدیریت مربوط را ارائه و ضمن طرح دیدگاه های خود در این زمینه، راهکارهای حوزه های مختلف برای پیشگیری از موارد سقط غیرقانونی بررسی شد.