بیماری آسم از تشخیص تا درمان؛ از زبان فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی کودکان دانشگاه علوم پزشکی شیراز

بیماری آسم، به عنوان شایع ترین بیماری مزمن دوران کودکی شناخته می شود که در صورت جدی نگرفتن، مشکلات بسیاری را برای بیمار به همراه دارد.

کلمه نیوز_ دکتر «سید حسام الدین نبوی زاده» در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز گفت: از بیماری آسم، به عنوان شایع ترین بیماری مزمن دوران کودکی یاد می شود که در صورت جدی نگرفتن، می تواند مشکلات بسیاری مانند غیبت از مدرسه، نیاز به بستری در بیمارستان و آی سی یو، مراجعه به اورژانس بیمارستان ها و درمانگاه ها را در پی داشته باشد.

او با بیان اینکه بیماری آسم یک بیماری وابسته به ژنتیک است، افزود: اگرچه بسیاری از افرادی که مبتلا به آسم می شوند، ممکن است منشا ژنتیک داشته باشند، اما عوامل محیطی نیز در این بیماری نقش دارد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه با اشاره به برخی عوامل شناخته شده در بروز بیماری آسم گفت: طبق مطالعات، مشاهده شده مسایلی مانند نحوه زایمان در ایجاد آلرژی و آسم موثر است، مادرانی که زایمان به روش سزارین انجام می دهند، بیشتر از مادرانی که زایمان طبیعی دارند، نوزادشان در معرض بیماری های آسم و آلرژی قرار می گیرد، همچنین استفاده از شیر خشک باعث مستعد شدن فرد به بیماری آسم و آلرژی می شود.

به گفته دکتر نبوی زاده، آلودگی هوا به ویژه آلودگی با سوخت های فسیلی در اثر ماشین ها و کارخانه ها نیز فرد را به سمت ابتلا به بیماری آسم و آلرژی می کشاند.

نشانه های تشخیص آسم

این فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه سرفه های طولانی مدت، صدای خس خس در قفسه سینه و تنگی نفس، از علائم شایع در بروز بیماری آسم است و شاید برخی از افراد فقط یکی از این علائم را داشته باشند، افزود: سرفه های طولانی مدت پس از سرماخوردگی و یا خس خس قفسه سینه و تنگی نفس، می تواند از علایم هشدار دهنده این بیماری باشد.

دکتر نبوی زاده ادامه داد: فرد با مراجعه به پزشک، از نظر سابقه حساسیت ها در خود و بستگان برای تشخیص بیماری معاینه می شود، البته تست های آزمایشگاهی مانند تست تنفس و اندازه گیری کارکرد ریه نیز می تواند به پزشک کمک کند.

درمان آسم

او با بیان اینکه آسم یک بیماری التهابی راه های هوایی است و به همین دلیل برای کنترل این بیماری، به داروهای ضد التهاب استنشاقی احتیاج است، گفت: داروهای ضد التهابی مانند استروئیدها، در بین مردم به کورتون مشهور است و مردم یک دید نادرست در مورد این دارو دارند و معتقدند که این داروها به طور کلی مضر هستند، در حالی که اگر این داروها به موقع مصرف شود، تاثیر مطلوبی دارد؛ همچنین علاوه بر استروئیدها، داروهای گشاد کننده راه های هوایی می تواند در مورد این بیماران کمک کننده باشد.

دکتر نبوی زاده افزود: در اسپری ها یا افشانه هایی که برای درمان بیماری آسم استفاده می شود، باعث گردد که التهاب های راه های هوایی از بین برود و آسم به سمت بیماری غیر قابل کنترل پیش نرود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه مراقبت از فردی که استروئید مصرف می کند، از سوی پزشک و با انجام معاینه های منظم و آزمایش های دوره ای در مورد چشم و مغز استخوان انجام می شود، ادامه داد: در صورت عدم درمان بیمار مبتلا به آسم، فرد دچار عارضه، ناراحتی و سرفه های ناراحت کننده ای می شود که می تواند موجب شود راه های هوایی دچار فیبروز شود و تغییرات غیر قابل برگشتی در این راه های هوایی داشته باشد، این در حالی است که با پیگیری درمان مناسب، فرد می تواند دور از علایم، زندگی طبیعی داشته باشد.

این فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیان کرد: بیماری آسم به وسیله محرک ها و یا عوامل تحریک کننده، شدت می یابد و مهمترین آن سرماخوردگی است که فرد با ابتلا به سرماخوردگی، ممکن است دچار حمله آسم شود، علاوه بر این تغییر فصل و وجود گرده افشانی هایی که در محیط و در فصل بهار وجود دارد، باعث تحریک بیمار مبتلا به آسم می شود، به همین دلیل توصیه می شود بیماران از ورود به محل هایی که تحریک کننده وجود دارد، پرهیز کنند و داروها را نیز همیشه با خود به همراه داشته باشند.

دکتر نبوی زاده گفت: در کودکانی که به آسم کودکی مبتلا هستند، معمولا همراه با بلوغ، علائم آسم بهبود می یابد، اما در صورت وجود سابقه فامیلی، این بیماری مزمن محسوب می شود و شاید فرد در طولانی مدت از داروها استفاده کند، بنابراین فرد بیمار باید به پزشک به طور منظم مراجعه داشته باشد و داروهای خود را نیز استفاده کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز توصیه کرد: والدین در صورت مشاهده علائم مرتبط با آسم، از مصرف خودسرانه داروها بپرهیزند و هر چه سریع تر، کودک خود را نزد پزشک ببرند.