کلمه نیوز بررسی می کند؛

خودرو فرسوده؛ قصه پر غصه شهرها

اصفهان_ خودروهای فرسوده که افت جان شهرها و شهروندان شده است که با روند روزافرون تکنولوژی و علم لزوم به روزسانی آنها بیش از پیش احساس می شود.

خودروهای فرسوده نه تنها مصرف سوخت بالایی دارند بلکه در آلودگی کلان شهر‌ها نیز نقش مهمی ایفا می‌کنند. به گفته مسئولان بالغ بر ۳ میلیون دستگاه خودرو فرسوده در کشور در حال تردد هستند که باید نهادهای متعددی دست به دست هم دهند تا در طرح اسقاط خودروهای فرسوده همکاری کنند.

طی سال‌های اخیر حذف اسقاط خودرو‌ها نگرانی‌هایی از قبیل تهدید محیط زیست،‌ آلودگی هوا و مصرف بیش از اندازه سوخت را به وجود آورده است. در همین سال‌ها با کاهش ارائه گواهی اسقاط، ممنوعیت واردات خودرو و معافیت خودروسازان داخلی از اسقاط خودرو‌های فرسوده، رفته رفته مراکز اسقاط نیز تعطیل شدند و این طرح پس از گذشت سال‌های طولانی نتوانست به خوبی اثرگذار باشد. اما طی دو ماه گذشته و با مطرح شدن واردات خودروهای کارکرده و صفر به کشور، طرح اسقاط خودرو مجددا مطرح شد.

براساس ماده ۸ قانون هوای پاک که در ۲۵ تیر ۱۳۹۶ مصوب شد تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی مالک وسایل نقلیه موظف‌اند وسیله نقلیه را پس از رسیدن به سن فرسودگی از رده خارج کنند که این سن برای خودروهای سواری، سنگین و نیمه سنگین و موتور سیکلت متفاوت است. بر اساس این طرح، مراکزی به نام مراکز اسقاط خودرو های فرسوده به وجود آمدند تا خودروهای فرسوده را از رده خارج کنند.

طی سال های اخیر روند رشد و فعالیت خودروهای فرسوده در کلانشهر اصفهان نیز همچون شهرهای دیگر گسترده شد، گواه آن تعداد روزهای آلوده در فصول پاییز و زمستان است که تابلوهای هواشناسی نمایشگر آن به شهروندان است.خودرو های فرسوده علاوه بر تاثیر مستقیم بر الودگی شهر، سلامت شهروندان را نشانه گرفته و هر روز شاهد انتشار اخباری در خصوص تاثیر آلودگی شهر بر سلامت مردم بوده و هستیم.

در همین راستا مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان در گفت‌وگو با یکی از رسانه ها با اشاره به اقدامات و فعالیت‌های اداره کل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان طی سه ماه نخست سال جاری اظهار کرد: برای رفع و پیشگیری از تخلف سد معبر، در این مدت ۶۸۲۵ تذکر و ۲۴۵۷ اخطار صادر و تخلف ۶۹۷۷ متصدی صنفی رفع شده است.

مصطفی مرادیان‌نژاد افزود: ۱۸۳۳ اخطاریه با موضوع جلوگیری از نصب تابلوهای غیرمجاز در فروردین، اردیبهشت و خرداد سال جاری صادر و ۶۷۱ مورد نیز رفع تخلف شده است.

وی با بیان اینکه در سه ماه نخست سال جاری در راستای جمع‌آوری خودروهای فرسوده رها شده در معابر شهر ۲۴۳ اخطاریه صادر و ۵۶ دستگاه از این خودروها جمع‌آوری شده است، گفت: در این مدت از بساط‌گستری و دست‌فروشی ۶۷۱ نفر جلوگیری شد و ۳۸۷ متکدی در این کلان‌شهر هدایت و ساماندهی شدند.

مرادیان‌نژاد با بیان اینکه طی فروردین، اردیبهشت و خرداد سال جاری در بخش کنترل ساختمان برای جلوگیری از ادامه فعالیت و تعطیلی کارگاه‌های ساختمانی متخلف یا بدون مجوز و پروانه از ۳۵ مورد احداث زمین بایر جلوگیری شده است، افزود: در این مدت از افزایش طبقات ۲۵۵ ساختمان، تعمیرات داخلی غیرمجاز ۱۰۶۸ ساختمان، تبدیل وضعیت ۳۰۳ ساختمان و فعالیت ۳۸۵۵ کارگاه ساختمانی متخلف نیز جلوگیری شده است.

وی ادامه داد: در سه ماه نخست سال جاری در راستای اجرای بند ۲۰ قانون شهرداری‌ها مبنی‌بر رفع مزاحمت کارگاه‌های صنفی مزاحم از طریق اجرای تمهیدات و تعطیلی، ۵۴ رأی قضائی، همچنین بر اساس بند ۱۴ قانون شهرداری‌ها مبنی‌بر رفع خطر از بناهای حادثه‌آفرین، چاله‌ها و اشیای مشرف به معابر عمومی ۱۰۴ رأی اجرا شده است.

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان تصریح کرد: در راستای اجرای ماده ۱۱۰ قانون شهرداری‌ها، طی سه ماه ابتدای سال جاری ۲۸۰ رأی در این کلان‌شهر اجرا شده است.

مرادیان‌نژاد با اشاره به اقدامات مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهری در بخش کنترل دفع ضایعات ساختمانی در سطح شهر همچون تعطیلی کارگاه‌های ایجادکننده سد معبر و پیشگیری از تخلیه مصالح و نخاله در معابر عمومی اظهار کرد: در این زمینه ۲۶۶۶ اخطار صادر و ۶۶۲ کارگاه ساختمانی متخلف نیز تعطیل شده است.