مدیرکل زندان های استان مرکزی:

۳۸ کارگاه اشتغالزایی در زندان های استان مرکزی فعال است

مرکزی-کلمه نیوز-مدیرکل زندان های استان مرکزی در نشست خبری به مناسبت فرا رسیدن هفته قوه قضائیه گفت: در حوزه اشتغال و حرفه آموزی برای زندانیانی که نمی توانند از زندان خارج شوند و در صورت خروج برای جامعه آسیب دارند سازمان قضایی فضایی را مهیا کرده تا آنها در آن فضا مشغول بکار شوند و برهمین اساس در کل زندان های استان بالغ بر ۳۸ کارگاه اشتغالزایی وجود دارد.

علی اسلامخواه افزود: حدود ۵۵ میلیارد تومان سال گذشته این افراد دستمزد دریافت کردند و در حال حاضر نیز حدود ۲ هزار نفر یا ۷۵ درصد از زندانیان اشتغال دارند.

وی با بیان اینکه در استان مرکزی ۱۲۰۰ خانواده زندانیان تحت پوشش هستند، ابراز کرد: در زندان اقدامات فرهنگی و تربیتی نیز انجام می شود و بر این اساس ۱۲ کتابخانه، ۴۱ هزار جلد کتاب، حدود ۲۱۰۰ نفر عضو کتابخانه وجود دارد، ضمن اینکه مسابقات کتابخوانی نیز با ۱۲۶ شرکت کننده برگزار شد.

اسلامخواه با اشاره به اینکه در زندان های استان۸ هیات مذهبی وجود دارد، ادامه داد: آموزش های رسمی در بحث نهضت سوادآموزی، فعالیت هنری مثل تئاتر، جشنواره هنری و فعالیت های ورزشی شامل همگانی نیز در زندان انجام می شود.

مدیرکل زندان های استان مرکزی اظهار کرد: سازمان زندان ها برای نگهداری بزهکاران به جهت اصلاح و تربیت و قانونمند بودن آنها وظایفی دارد که آنها را در بخش های مختلف یاد شده انجام می دهد.

وی اظهار کرد: از ۱۰۰درصد زندانیان ۵۱ درصد مواد مخدر و جرایم مرتبط با آن، حدود ۲۵ درصد سرقت و ۵ درصد مالی و مابقی سایر جرایم هستند.

اسلامخواه گفت: در بحث آزاد سازی زندانیان جرایم مالی ۳۰۱ نفر سال گذشته آزاد شدند که کل بدهی تقریبا ۴ هزار میلیارد تومان بوده، ۸۰ میلیارد تومان را شکاک گذشت کردند.

وی یادآور شد: در سال جدید نیز حدود ۱۴ میلیارد تومان ستاد دیه برای آزادی زندانیان جرایم مالی غیرعمد کمک کرد و ۸۱ نفر زندانی آزاد شد.

مدیرکل زندان های استان مرکزی گفت: پابند الکترونیک برای جرایم سبک و جرایم غیر خطرناک استفاده می شود و افراد باید برای استفاده از آن سابقه دار نباشند و این مورد به سارقین اصلا تعلق نمی گیرد.

اسلامخواه با بیان اینکه در سال جاری ۱۲۱ نفر تحت نظارت پابند در استان وجود دارد، اضافه کرد: دفاتر خدمات الکترونیک قضایی نیز در تمامی زندان ها وجود دارد.

وی بیان کرد: در حوزه دادرسی الکترونیک نیز بالغ بر ۹۸ درصد دادرسی ها بصورت مجازی است و در طرح تفکیک طبقه بندی نیز جرایم مواد مخدر از جرایم عمومی و متهمین و محکومین از یکدیگر جدا هستند.