واحد شماره ۲ نیروگاه سد کرخه وارد مدار شد

خوزستان - مدیر تعمیرات و نگهداری نیروگاه‌ها در شرکت نصب، تعمیر و نگهداری نیروگاه‌های برق آبی سازمان آب و برق خوزستان گفت: واحد شماره ۲ نیروگاه کرخه که به دلیل نقص فنی و تحریم قطعات مورد نیاز از مدار خارج شده بود با داخلی سازی بسیاری از این قطعات، دوباره به شبکه برق کشور افزوده شد.

کلمه نیوز – علی نصیری مدیر تعمیرات نیروگاه‌های برق آبی سازمان آب و برق خوزستان اظهار داشت: واحد شماره ۲ نیروگاه کرخه به دلیل نقص در GCB بیش از یک سال از مدار تولید انرژی الکتریکی خارج شده بود که با توجه به شرایط تحریم و قیمت بالای تجهیزات مورد نیاز این سیستم، داخلی سازی این تجهیزات با تکیه بر توان علمی کارشناسان کشور در دستور کار قرار گرفت.

این مقام مسئول ادامه داد: بخش زیادی از تجهیزات مورد نیاز این سیستم اروپایی به همت و تلاش مجموعه سازمان آب و برق خوزستان، شرکت تولید و بهره برداری کرخه و شرکت تعمیرات نیروگاه‌های برقابی در داخل کشور تولید شد.

مدیر تعمیرات نیروگاه‌های برق آبی سازمان آب و برق خوزستان گفت: علاوه بر داخلی سازی بسیاری از تجهیزات مورد نیاز این سامانه پیشرفته، کارشناسان این مجموعه به تکنیک‌های اصلاحی، نصب، تنظیم، تست و راه اندازی این سیستم نیز دست یافتند.

وی افزود: راه اندازی کلید ژنراتور واحد شماره ۲ نیروگاه سد کرخه موجب افزوده شدن ۱۳۲ مگاوات توان لحظه‌ای به شبکه سراسری برق کشور شد.

نصیری اظهارکرد: داخلی سازی تجهیزات مورد نیاز این سیستم با توجه به شرایط تحریم و قیمت بالای آنها، گام بزرگی برای پایداری شبکه برق کشور و خدمت رسانی در نگهداشت و کمک به پایداری نیروگاه‌های کشور است.

سد کرخه یکی از بزرگ‌ترین سدهای خاکی دنیا و بزرگ‌ترین سد خاکی در خاورمیانه است که بر روی رودخانه کرخه در بخش الوار گرمسیری اندیمشک و در ۲۲ کیلومتری شمال غربی این شهرستان در خوزستان بر روی رودخانه کرخه ساخته شده‌ است.

کرخه با تاجی به طول بیش از سه کیلومتر و ارتفاع ۱۲۷ متر از لحاظ حجم بدنه، بزرگ‌ترین سد تاریخ ایران است و با حجم مخزنی به میزان حدود هفت میلیارد مترمکعب، بزرگ‌ترین دریاچه مصنوعی ایران را پدیدآورده است.

عملیات اجرایی این سد در سال ۱۳۷۰ آغاز شد و در سال ۱۳۸۰ به پایان رسید؛ ظرفیت تولید برق نیروگاه برق آبی این سد ۴۰۰ مگاوات است.