تولید ۹۰۰ هزار تن شکر از نیشکر در خوزستان

خوزستان - مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان گفت: ۹۰۰ هزار تن شکر از نیشکر در استان تولید و ۴۵ درصد نیاز کشور به این محصول تامین می‌شود.

کلمه نیوز – عبدعلی ناصری مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر با اشاره به برگزاری هجدهمین کنگره بین‌المللی علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران که در دانشگاه فردوسی مشهد، اظهار داشت: در این کنگره گزارشی باعنوان «ظرفیت‌های تولید شکر در خوزستان» ارائه شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه در این کنگره به بخشی از دستاورد‌های تحقق یافته در شرکت توسعه نیشکر پرداخته شد، افزود: این شرکت از سال ۱۳۷۲ عملیات اجرایی کشت نیشکر را در سطح ۱۰۰ هزار هکتار و در قالب ۷ کشت و صنعت ۱۲ هزار هکتاری آغاز کرده است و هر کدام از واحد‌های سالانه ۱۰۰ هزار تن شکر تولید می‌کنند.

ناصری همچنین به اولین واحد بهره‌برداری شده، یعنی کشت و صنعت امام خمینی اشاره کرد که در سال ۷۸ با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن شکر خام آغاز به کار کرد، ادامه داد: پس از آن، کشت و صنعت‌های دیگری نیز راه‌اندازی شدند.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر با اشاره به تحولات ایجاد شده در کشاورزی و اکوسیستم منطقه از سال ۱۳۷۰، اضافه کرد: با تلاش و برنامه ریزی‌های انجام شده در سال ۱۴۰۳ به همه ظرفیت تولیدی شکر خواهیم رسید.

وی همچنین به وضعیت کشت و صنعت هفت تپه اشاره کرد و گفت: این شرکت به دلیل مشکلات فراوان از مهرماه ۱۴۰۰ به مجموعه توسعه نیشکر اضافه شد و بازسازی‌های زیادی در آن انجام شده است. در سال ۱۴۰۳ این شرکت حداقل به ۸۰ درصد ظرفیت تولید اسمی خود خواهد رسید. با تولید ۸۰ هزار تنی که هفت تپه خواهد داشت، در مجموع در کل شرکت توسعه نیشکر نزدیک به ۸۷۰ هزار تن شکر تولید خواهیم کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز سهم خوزستان در تأمین شکر مورد نیاز کشور را تاثیرگذار عنوان کرد و افزود: استان خوزستان از نیشکر ۹۰۰ هزار تن شکر تولید می‌کند که این میزان حدود ۴۵ درصد نیاز کشور به شکر محسوب می‌شود.

ناصری همچنین به تأثیرات زیست‌محیطی توسعه کشت نیشکر در خوزستان اشاره کرد و افزود: هر هکتار زراعتی که این شرکت دارد، ۸۰۰ هکتار سطح سبز ایجاد می‌کند که در جذب دی‌اکسید کربن منطقه و تولید اکسیژن تأثیر زیادی دارد و در بهبود شرایط محیط زیستی تاثیرگذار است.

بر اساس این گزارش، کنگره بین‌المللی علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران امسال با شعار «مدیریت بهره‌وری خردمندانه منابع تولید در کشاورزی» با تمرکز بر تحلیل سند امنیت غذایی کشور و با حضور جمعی از مدیران حوزه کشاورزی، دانش‌پژوهان، استادان دانشگاه، محققان، کارشناسان و کشاورزان پیشرو در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.