بازدید نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی از ایزوایکو

هرمزگان/ کلمه نیوز-فاطمه جراره نماینده مردم بندرعباس، قشم، حاجی آباد، بندر خمیر و بوموسی در مجلس شورای اسلامی با حضور در مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران ضمن بازدید از بخش های مختلف و پروژه های درحال انجام ایزوایکو جلسه مشترکی با مدیرعامل، معاونین و مدیران این مجتمع عظیم صنعتی برگزار و به بحث تبادل نظر در خصوص حمایت از صنعت دریایی کشور در جهت تحقق سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در مورد اقتصاد دریا پایه پرداختند.

در ابتدای جلسه دکتر سلمان ضربی ضمن ارائه گزارشی از کارگاه ها، امکانات، ظرفیت و توانمندیها و عملکرد مجتمع و گروه های مختلف کاری ایزوایکو پرداخت .

از پروژه های تمام شده و تحویل شده این مجتمع به تعمیرات ۱۹۸۱ فروند شناور، ۱۲ فروند دکل حفاری دریایی، ۱۷ سکوی نفت و گاز و ۳۴۴ فروند ساخت انواع شناور کوچک و بزرگ اشاره کرد.
مدیرعامل ایزوایکو افزود :تلاش ما این است که در افق ۱۴۰۴ مجتمعی الگو و سرآمد در صنعت دریایی کشور و منطقه باشیم که به همین منظور در سال ۱۴۰۰ یک برنامه استراتژیک در ده بند تدوین و تنظیم کردیم و همه همکاران هم قسم شدیم تا این برنامه را اجرا کنیم که خوشبختانه در این راه موفق بوده ایم.

از آیتم های این برنامه استراتژیک می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
ضربی همچنین اشاره ای به وضعیت ایزوایکو در گذشته نمود و تاکید کرد: ایزو ایکو به عنوان یک شرکت بدهکار و بدنام شناخته می شد اما امروز خوشبختانه بسیاری از این بدهی ها نظیر وام های بانکی، بدهی به سازمان تامین اجتماعی، اداره مالیات، سنوات کارکنان، مطالبات پیمانکاران مختلف و… پرداخت شده و مهمتر از همه اینکه پرداخت حقوق و مزایای کارکنان بروز شده و امروز حقوق معوقه نداریم.
وی همچنین از بازنشستگی شمار بالای کارکنان ایزوایکو طی دو سال گذشته و تا پایان امسال خبر داد و گفت : با مشکل جدی و قانونی در پرداخت ۴ درصد سختی و زیان آوری مشاغل رو به رو بوده این موضوع در روند بازنشستگی این عزیزان مشکل ایجاد کرده بود که ضمن بررسی موضوع و پیشنهاد راهکارهای قانونی مسیر بازنشستگی همکارانمان را تسهیل نمودیم.


مدیرعامل ایزوایکو ادامه داد :در جهت جایگزینی افراد بازنشسته شده طرحی را به سازمان ایدرو و سازمان اداری استخدامی کشور ارائه نمودیم تا بتوانیم در چهارچوب قانون افراد متخصص و کارآمدی را جایگزین کنیم.

سلمان ضربی همچنین با اشاره به سیستم های مختلف از آبگیری و به آب اندازی شناور در ایزوایکو (سیستم سرسره با ظرفیت ۸۰۰ تن، سینکرولیفت با ظرفیت ۱۱ هزار تن، داک شناور با ظرفیت ۲۸ هزار تن و حوض های خشک با ظرفیت ۳۵۰ هزار تن) افزود: این مجتمع تنها شرکتی است در دنیا که هر چهار نوع سیستم مدرن بالابری شناور را درکنار هم داراست و از این نظر در دنیا منحصر به فرد است.
مدیرعامل ایزوایکو افزود: یک درصد از ناوگان حمل و نقل دریایی دنیا در اختیار کشور عزیزمان ایران است که بازاری ۳۳۰ میلیون دلاری تعمیرات کشتی را در داخل کشور ایجاد کرده است اما به دلیل عدم حمایت و همکاری کشتیرانی های بزرگ کشور سهم ایزوایکو تنها سه درصد این عدد بوده است.
سلمان ضربی در ادامه گزارشی از رشد تولیدات و فروش ایزوایکو در دو سال گذشته ارائه نمودو تصریح کرد : رشد ۵۰ درصدی فروش در دوسال گذشته را نشان میداد، رشدی که آنقدر قابل توجه بوده است که ایزوایکو را به عدد سازی متهم کرده است در صورتی که تمامی این گزارشات توسط سازمان حسابرسی بررسی و صحت گذاری و در مجمع عمومی سالیانه ایزوایکو مطرح و تایید شده اند. درآمدی که از محل آن بدهی های ده ساله مجتمع تسویه و پرداخت حقوق پرسنل به روز شده است.

وی ادامه داد: قبل از سه سال گذشته ایزوایکو همواره در برگزاری مجمع عمومی سالیانه دچار مشکلاتی بوده است اما از سال ۱۴۰۰ تا کنون مجمع های این مجتمع در زمان قانونی و مقرر خود تشکیل شده است که نشان از موفق بودن تغییر استراتژی های مدیریتی مجتمع دارد.
مدیرعامل و نائب رئیس ایزوایکو با اشاره به زمین های اختصاص یافته ایزوایکو به احداث شهرک صنعتی دریایی از جذب بیش از ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری خبر دادو افزود : تا پنج سال آینده به بهره برداری رسیده و حجم بالایی اشتغالزایی در استان را به همراه خواهند داشت.
دکتر ضربی با ارائه گزارشی از وضعیت ناوگان حمل و نقل دریایی کشور گفت : متوسط سن کشتی های ایرانی را حدود دو و نیم برابر سن جهانی نشان میداد. ( متوسط سن کشتی های اقیانوس پیما در دنیا ۹ سال بوده که این عدد در ایران به ۲۲ سال می رسد) که بیانگر پیر و فرسوده بودن ناوگان دریایی کشور است

ایران برای رسیدن به متوسط سن ۹ سال نیاز به ۱۱۲ فروند کشتی اقیانوس پیما دارد که هزینه ای معادل ۲۰ میلیارد دلار را دارد که با حمایت و برنامه ریزی صحیح میتوان از ظرفیت داخل بطور کامل استفاده کرد.
فاطمه جراره نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه بیان داشت: فرصت های زیادی در استان هرمزگان شکل گرفته است و از فرصت ایزوایکو که یکی از صنایع قدیمی و بزرگ استان می باشد نباید غافل شویم. در همین زمینه قوانینی داریم که یا اجرا نمی شوند و یا به درستی اجرا نمی شوند و یا اینکه نیاز به قوانین جدید داریم تا بتوانیم از این فرصت به بهترین شکل استفاده کنیم.

وی در ادامه بیان داشت: استان هرمزگان دارای فرصت های بی نظیری است که علاوه بر توسعه استان در بحث های اقتصادی کشور که مورد تأکید مقام معظم رهبری(مدظله العالی) هم تأثیر گذارند.
فرصت ها، ظرفیت ها و توانمندی های بسیاری در استان وجود دارد اما متأسفانه به واسطه نبودن یکسری هماهنگی ها و کنارهم بودن ها از این ظرفیت ها استفاده نکردیم.
فاطمه جراره تأکید کرد: مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) یکی از راه های حل مشکلات اقتصادی کشور را اقتصاد دریا پایه بیان میکنند و یکی از برنامه های من قطعأ همین فرصت دریاست، فرصتی بی نظیر اما محدود به چند استان.
جراره با اشاره به بیانات مدیرعامل ایزوایکو در خصوص سپردن پروژه ها به کشورهای خارجی بیان کرد: چطور کره جنوبی یا چین و سایر کشورهای دیگر توانسته اند بازار ساخت و تعمیر شناورهای ما را در دست بگیرند اما خود ما نتوانستیم و این موضوع نیازمند اهمیت ویژه است و یکبار برای همیشه باید در این خصوص تصمیم گیری شود.

وی یکی از مهمترین مسائل مردم استان را مشکل بیکاری عنوان کرد و یکی از اصلی ترین راه های اشتغالزایی را حمایت از صنعت دریایی دانست.
نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به وضعیت رو به رشد و پویای ایزوایکو افزود: در ارزیابی یک مجموعه باید دید با چه شرایطی مجموعه را تحویل و به کجا رسانده ایم که این موضوع بیانگر فعال و پویایی بیش از پیش ایزوایکو است،

وی بیان کرد: یکی از سخت ترین لحظات در بازدیدهای ما گله مندی کارگران از وضعیت کاری و یا پرداختی حقوق است اما امروز واقعا باعث خوشحالی و مباهات بود که در بازدید از ایزوایکو مشاهده کردیم که کارگران از پرداخت زود هنگام و به موقع حقوق بسیار راضی و خرسندند که این خود نشان دهنده برنامه ریزی دقیق و اجرای صادقانه است.

فاطمه جراره ضمن تاکید بر آموزش و تربیت نیروهای متخصص با بیان این موضوع که فارغ از نگاه های شکل گرفته در گذشته و نگاه سیاسی به این صنعت ما را به سویی برده که توانستیم از فرصت های استان و کشور به خوبی استفاده کنیم گفت :جناب آقای رئیس جمهور شعار وفاق ملی را داده و به آن جامه عمل پوشاند امروز همین کار را باید در استان عملی کرد و صنایع مختلف و مرتبط با یکدیگر همکاری کنند تا این وفاق در استان شکل بگیرد.
وی در پایان بر لزوم به کارگیری بانوان در پست های مدیریتی تأکید کرد که در این زمینه بیش از سی پست مدیریتی کلیدی در ایزوایکو در اختیار بانوان است.

پایان خبر/