غار نخجیر، آیینه تمام نمای زیستن در قلب زمین

مرکزی-کلمه نیوز-استان مرکزی را با مفاخرش و صنایع بزرگش می شناسند، در حالی که این استان مملو از زیبایی های خارق‌العاده و طبیعی است که به دست پروردگار متعال و به حسن داشتن چهار فصلی زیبا در آن شکل گرفته است.

غار آهکی نخجیر دلیجان یکی از آن معدود زیبایی های طبیعی و خدادادی این استان است که اگر برای یکبار درون آن سفر کنید شما را آنچنان مجذوب می کند که از بارها و بارها سفر در این غار قندیل بسته زنده لذت ببرید، گویی برای اولین بار است که پا در این غار طبقاتی می گذارید.

پله ها را آرام باید طی کرد تا با عبور از بیش از ۵۰ پله زیرزمینی به درون غار راه بیابید، بوی نم و صدای چیک چیک قطرات آب و قندیل های آهکی زنده همه و همه شما را به دورانی سوق می دهد که آبا و اجدادمان زندگی را در غارها به سر می بردند.

اشکال ایجاد شده آهکی در غار همچون گل کلم، کبوتر، کرگدن و اشکالی دیگر شبیه شده به انسان و یا حیوانات، قندیل هایی که به مرور زمان و طی قدمت ۷۰ میلیون سال شکل گرفته و اینک با گذشت تمام این سال ها هنوز پابرجا ادامه حیات می دهد، بر جاذبه های این غار می افزاید و توریست ها و بازدید کنندگان را به تالارها و دالان های پیچ در پیچ غار فرا می خواند.

غار چال نخجیر دلیجان را باید از جاذبه های طبیعی و زیبایی های منحصر به فرد استان مرکزی دانست، غاری که شاید مشابه آن در دنیا هم نباشد، غاری واقع شده در ۱۱ کیلومتری شمال شرقی شهرستان دلیجان، غاری آهکی، زیبا، مملو از جاذبه و سرشار از حس سرزندگی و حس بودن، حس زیستن و حس زندگانی، غار نخجیر را باید آیینه تمام نمای زیستن در قلب زمین دانست.

نخجیر، غاری که هنوز نفس می کشد، می زیید و زندگانی می کند و میهمانانش را با ترانه صدای چکیدن قطرات آب و بوی نم باران زده زمین و دیواره های آهکی و قندیل بسته پذیرا می شود.

غار نخجیر هنوز به طور کامل خود را بروز و ظهور نداده و در انتظار کشف کامل و بروز زیبایی های دیگرش مانده است تا بار دیگر قدرتی از پروردگار را به رخ بکشد و جاذبه ای دیگر را از دل اعماق زمین ظاهر کند.

غار آهکی نخجیر را باید از نزدیک دید، لمس کرد، بویید و با عمق وجود در آغوش گرفت، نخجیر را باید زندگی کرد تا به عمق این همه حسن و جمال پی برد.

نویسنده: سایه قهیه ای- خبرنگار