تجهیز ناوگان عملیاتی اورژانس فراشبند به موتورلانس

فارس_ با حضور فرماندار و امام جمعه فراشبند، از موتور آمبولانس پایگاه شهری اورژانس ١١۵ فراشبند بهره برداری شد.

کلمه نیوز_ «مجید وانق» فرماندار شهرستان فراشبند در این آیین با تقدیر از پیگیری های رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان فراشبند و مدیر اورژانس ۱۱۵ شهرستان در راستای تجهیز پایگاه‌های اورژانس شهرستان و تجهیز ناوگان عملیاتی پایگاه اورژانس فراشبند به موتورلانس، از تحقق نگاه ویژه دولت برای رفع کمبود امکانات اورژانس خبر داد.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان فراشبند نیز در این آیین بیان کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی شهرستان و حضور تعداد زیادی از مسافران در ‌شهرستان فراشبند در طول سال به ویژه ایام نوروز، لازم است زیرساخت های بیشتری برای ارائه خدمات اورژانس و فوریت های پزشکی به شهروندان فراهم شود تا در مواقع حساس و ضروری ارائه خدمات اورژانس به مردم با بهترین کیفیت و سرعت انجام شود.

«حسین شکاری» سرعت بخشیدن در رسیدن بر بالین بیماران و مصدومان و انجام اقدامات درمانی اولیه در کمترین زمان ممکن را از جمله مزایای ماموریت های موتورلانس عنوان کرد و گفت: اورژانس موتوری به ‌عنوان واحد امدادی پیشرو برای بیماران در وضعیت بحرانی که نیاز به دریافت اقدامات فوری اورژانس دارد، به محل اعزام می ‌شود و پس از بررسی بیمار و مصدوم، تا زمان رسیدن آمبولانس اقدام به ارائه خدمات اولیه درمانی می کند.

او با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از ماموریت ها نیز نیاز به انتقال بیمار ندارد، افزود: اضافه شدن موتورلانس به ناوگان عملیاتی اورژانس شهرستان، می تواند کمک شایانی به در دسترس قرار گرفتن خدمات فوریت های پزشکی برای این بیماران باشد و همچنین در مواقعی که آمبولانس در ماموریت است، موتورلانس امکان حضور تکنسین فوریت های پزشکی و تجهیزات را بر بالین بیمار یا مصدوم فراهم می کند.

مدیر مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث و فوریت ‌های پزشکی فراشبند نیز در این آیین گفت: موتورلانس که به تجهیزات خدمات اورژانس مجهز است، در موارد وجود ترافیک سنگین شهری، نقش مهمی در رسیدن فوری نیروی اورژانس به محل استقرار بیمار دارد و همچنین به دلیل سرعت در حرکت، در موارد بحران در محدوده شهری نیز می تواند نخستین واحدی از اورژانس باشد که به محل حادثه می رسد.

«علی اصغر نوشادی» افزود: با توجه به کمبود آمبولانس و تعداد زیاد تماس ها با مرکز فوریت های پزشکی، موتورلانس می تواند به منظور کاهش بار عملیاتی و پیشگیری از استهلاک آمبولانس ها نیز مورد استفاده قرار گیرد؛ استقرار در میادین شلوغ و مراسم های ملی، مذهبی و ورزشی و همچنین شرایط بحران و حوادث غیرمترقبه نیز بخشی از اهداف بکارگیری موتورلانس به شمار می رود.

او با اشاره به شرایط و ساعت فعالیت موتورلانس، یادآور شد: با توجه به شیوه نامه فرآیندهای عملیاتی موتور آمبولانس در برخی زمان ها از جمله در زمان های بارندگی شدید، برف و یخبندان و کاهش دید زیر ١٠٠ متر مانند مه، غبار یا گرد و خاک و بادهای شدید، شب و ایجاد نقص فنی در موتورلانس بیش از ۲۴ ساعت، امکان انجام ماموریت وجود ندارد.

مدیر اورژانس ١١۵ شهرستان فراشبند افزود: فرهنگ سازی و همکاری بیماران، مصدومان و همراهان با کارشناسان اعزامی در قالب موتورلانس ها یکی از مهم ترین موضوعاتی است که باید با کمک همه شهروندان، در جامعه توسعه پیدا کند.

موتورلانس پایگاه اورژانس شهری فراشبند، از روزهای آینده به صورت روزانه و نیمه وقت طی روزهای هفته مورد استفاده قرار می گیرد و به مرور زمان و با آموزش کامل نیروهای فوریت های پزشکی شهرستان به طور کامل و تمام روز، در ناوگان اورژانس پیش بیمارستانی در راستای خدمت به مردم شهر فراشبند استفاده می شود.