مرگبارترین حادثه معدنی ایران

در سه دهه گذشته ایران ۴ حادثه معدن مرگبار را پشت سر گذاشته و حادثه معدن طبس مرگبارترین آنها بوده است.

کلمه نیوز – هنوز به صورت رسمی اعلام نشده که جوانان معدن طبس، قربانی چه اتفاقی شده‌اند. یکی از خانواده‌ها که داماد ۳۰ ساله‌شان را از دست داده‌اند: «جوانمان قربانی یک معدن سنتی شد. او هیچ ایمنی نداشت.»

در یکی از تصاویر منتشر شده، یکی از کارگران با چکمه پاره دیده می‌شود. یکی از اهالی طبس: «چطور ممکن است که کارگری با چکمه پاره کشاورزی در عمق این معدن سخت کار کند؟ امیدوارم نگذارند خون این کارگران پایمال شود.»

در سه دهه گذشته ایران ۴ حادثه معدن مرگبار را پشت سر گذاشته و حادثه معدن طبس مرگبارترین آنها بوده است.

۷۸ معدن در طبس است که هنوز بسیاری از آنها به صورت سنتی کار می‌کنند.

نماینده طبس در مجلس: اجسادی که تاکنون از معدن بیرون آمده‌اند قابل شناسایی بودند، اما در مورد افرادی که محبوس شده‌اند مشخص نیست که وضعیت به چه شکل است.

شرکت معدنی که در آن حادثه ایجاد شده خصوصی است. این معدن سنتی است و با همین مکانیزم بیش از ۲۰ تا ۲۵ سال است که کار می‌کند.

خانواده‌ها می گویند به دلیل کمبود سردخانه، بسیاری جسدها در رختکن نگه داشته‌ شده‌اند. این در حالی است که شهردار طبس این موضوع را تکذیب کرده است.

دبیر انجمن زغال‌سنگ اظهار داشت: این معدن بزرگ‌ترین معدن بخش خصوصی است، انفجاری با این ابعاد به‌طور حتم برخورد با یک منبع گازی حداقل ۵۰ هزار مترمکعب و تصاعد گاز متان بوده است. این معدن ۱۸۰۰ نفر پرسنل دارد و حوزه فعالیت آن زغال‌سنگ است اگر در موارد ایمنی سهل‌انگاری کند هر ماه حادثه خواهد داشت.