غول‌کش اروپا بیدار شده است!

استون ویلا با هدایت اونای امری تبدیل به تیمی مدعی شده، تیمی که قادر به شکست بایرن مونیخ است.

به گزارش ایسنا، اونای امری در اکتبر ۲۰۲۲ هدایت ویلا را برعهده گرفت، زمانی که تیم تنها یک امتیاز با منطقه سقوط فاصله داشت. در مه ۲۰۲۳، هواداران این تیم کسب سهمیه لیگ کنفرانس را جشن گرفتند و یک سال بعد، ویلا برای اولین بار پس از ۴۱ سال، بلیت حضور در لیگ قهرمانان اروپا را به دست آورد؛ یک پیشرفت سریع آن هم در سخت‌ترین لیگ جهان. 

امری بلافاصله پس از انتصاب به عنوان سرمربی استون ویلا توانست خوش بدرخشد. این تیم منچستریونایتد (دو بار)، چلسی، نیوکاسل و تاتنهام را شکست داد.  باشگاه در زمستان ۲۰۲۳ هیچ خرید مهمی انجام نداد و فقط جان دوران را از شیکاگو فایر و الکس مورنو را از بتیس گرفتند.

چرا این مهم است؟

معمولا باشگاهی که در منطقه سقوط هستند، مربی و نیمی از تیم خود را عوض می‌کند تا اوضاع را به نفع خود تغییر دهد. امری، با این حال نیازی به بودجه هنگفت نداشت. او تقریبا با همان بازیکنانی که استون ویلا داشت، پیشرفت کرد.

پس از اولین فصل موفق تحت هدایت امری، استون ویلا با بازیکنان جدیدی تقویت شد. خرید پائو تورس که این مربی پیش از این در ویارئال با او کار کرده بود، کار بزرگی بود. در همان تابستان، آنها موسی دیابی را با ۵۵ میلیون یورو خریداری کردند، نیکولو زانیولو و کلمنت لنگله را به صورت قرضی گرفتند و همچنین یوری تیلمانس را به صورت رایگان جذب کردند.

غول‌کش اروپا بیدار شده است!

نقل و انتقالات به تیم کمک کرد تا در پایان فصل گذشته به مقام چهارم برسد. ستاره اصلی اولی واتکینز بود که ۲۷ گل و ۱۳ پاس گل داد و سپس در یورو، گل پیروزی‌بخش انگلیس را در نیمه نهایی به ثمر رساند.

یکی دیگر از معماران موفقیت ویلا، داگلاس لوئیز بود. او در مرکز زمین با جان مک گین و بوباکار کامارا به خوبی جا افتاد و درخشید.

راز موفقیت چیست؟
اونای امری در ابتدای حضورش روی نیمکت مربیگری این تیم گفت: رویای من کسب یک جام با استون ویلا است، این ماموریت شخصی من است. رویای دومم؟ حضور روی نیمکت استون ویلا در لیگ قهرمانان.

هدف دوم او قطعی شد و او توانست این فصل با استون ویلا در لیگ قهرمانان حاضر باشد و حالا به دنبال هدف نخستش یعنی کسب جام با این تیم انگلیسی است.

این مربی اهل باسک سابقه خوبی در قهرمانی تیم‌هایش دارد. او شهرت خود را به عنوان مربی با سه قهرمانی متوالی لیگ اروپا با سویا به دست آورد و حالا در استون ویلا نگاه‌ها را به خود خیره کرده است.

شاید دست کم گرفته شده‌ترین دارایی تیم امری، امیلیانو مارتینس باشد. او قبل از حضور این مربی اسپانیایی به استون ویلا ملحق شد اما به نظر می‌رسد که پس از موفقیت در جام جهانی ۲۰۲۲ اعتماد به نفس بیشتری پیدا کرده است.

غول‌کش اروپا بیدار شده است!

مارتینس فصل گذشته درخشش زیادی داشت و همچنین بازی با پایش عالی است و با دقت پاس ۸۱.۴ درصد، ششمین دروازه بان برتر لیگ برتر است.

هدف برای فصل جدید

مدیران استون ویلا توانستند هسته اصلی خود را حفظ کنند و با تیم‌های بزرگ لیگ برتر در خرید بازیکن رقابت مکنند. مهمترین فروش، موسی دیابی بود که به الاتحاد عربستان رفت.  این بازیکن فصل گذشته ۱۰ گل به ثمر رساند و ۹ پاس گل داد. درست است که آمار او خوب است ولی او هرگز به یک ستاره تمام عیار در استون ویلا تبدیل نشد و پولی که برای او پیشنهاد شد بسیار خوب بود. ضرر واقعی فروش داگلاس لوئیز به یوونتوس بود.

در مورد خریدها چطور؟

ستاره برزیلی در خط میانی (داگلاس لوئیز) جای خود را به آمادو اونانا بلژیکی داد که بسیار خوش آتیه است. مبلغ این خرید قابل توجه است: تقریباً ۶۰ میلیون یورو. لوکاس دینیه نیز دیگر درخشش قبل را در استون ویلا ندارد و بنابراین یان ماتسن از چلسی به جای او خریداری شد. همچنین راس بارکلی باتجربه نیز خریداری شد که می‌تواند به عنوان بازیکن جانشین در تیم بدرخشد.

استون ویلا در این فصل عملکرد بسیار خوبی داشته است، واتکینز به گلزنی و پاس گل ادامه می‌دهد،  اونانا به خوبی به کمک تیم آمده است و مارتینس هنوز هم مثل همیشه درون دروازه خوب است.

استون ویلا  در لیگ برتر ۶ بازی انجام داده و در ۴ بازی پیروز شده است. تنها شکست این تیم برابر آرسنال بود. آن‌ها با کسب ۱۳ امتیاز از ۶ بازی در رده پنجم جدول قرار دارند. شاهکار بزرگ این تیم شکست دادن بایرن مونیخ مدعی بود. تیم کمپانی در این فصل باختی نداشت و در بازی نخست ۹ بر ۲ دیناموزاگرب را برده بود ولی در ویلاپارک برابر استون ویلا شکست خورد.

حالا استون ویلای شگفتی‌ساز در قامت یک مدعی ظاهر شده است؛ شاید کمی شبیه تابستان ۱۹۸۲ که این تیم بر بام فوتبال اروپا ایستاد.

انتهای پیام