سید عبدالصمد موسوی در آیین افتتاح رشته ایمنی و آتش‌نشانی و حمل‌و‌نقل گفت؛ 

یکی از وظایف آموزش و پرورش، تربیت نیروی ماهر، توانمند و کارآفرین برای بازار کار است

فارس_ رشته ایمنی و آتش‌نشانی برای اولین بار در شیراز و رشته حمل‌و‌نقل برای اولین بار در استان فارس به همت آموزش و پرورش ناحیه سه شیراز در هنرستان «امید فردا» راه‌اندازی شد.

کلمه نیوز_ سید عبدالصمد موسوی در این مراسم از حمایت همه کسانی که کمک کردند تا این دو رشته برای اولین بار در استان فارس و در شیراز راه‌اندازی شود، قدردانی کرد و گفت: دانش‌آ‌موزان در این مدرسه که «امید فردا» نام گرفته به امید فردایی بهتر، خواهند بالید و آینده ایران اسلامی را با مهارت خواهند ساخت.

مدیر اداره آموزش و پرورش ناحیه سه شیراز در ادامه گفت: آموزش و پرورش در تعامل و مشارکت با بازار کار سعی کرده تا آموزش را با نیاز نزدیک کند و این مهم محقق نمی‌شود جز در هنرستان‌ها.

او گفت: در سال گذشته ناحیه سه شیراز به کمک وزارت ارشاد اسلامی و وزارت صنعت، معدن و تجارت، دو هنرستان هنرهای زیبا و پنج رشته هنری و صنعتی در رشته نان و شیرینی‌پزی را با ایجاد هنرستان‌های وابسته و جوار ایجاد کرد. امسال هم به کمک دو سازمان خدمات ایمنی و آتش‌نشانی شهرداری و راهداری و حمل‌و‌نقل دو رشته راه‌اندازی شد.

موسوی در ادامه به کارکرد آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: یکی از وظایف این سازمان تربیت دانش‌آموز برای وزارت علوم و دیگری تربیت نیروی ماهر، توانمند و کارآفرین برای بازار کار است؛ برای رسیدن به این مطلوب، باید هنرستان‌ها را تقویت کرد تا با آموزش عینی و متناسب با نیاز، مردم و جامعه را از فایده‌های آن بهره‌مند کرد.

علیرضا شجاعی‌پور معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان فارس نیز با دانش‌آموزان سخن گفت. او به برخی از موفقیت‌های ناحیه سه شیراز اشاره کرد و محقق شدن این موفقیت‌ها را نیازمند کار و تلاش شبانه‌روزی دانست که در این ناحیه رقم می‌خورد.

شجاعی‌پور کسب موفقیت‌های کشوری ناحیه سه شیراز در جشنواره نوجوان خوارزمی و کسب مقام اول و دوم و سوم در محورهای مختلف جشنواره را نشان‌دهنده همین تلاش دانست.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان فارس در بخش دیگری از سخنانش گفت: ناحیه سه شیراز در بخش توسعه متوازن هم بالاتر و بیشتر از قرارداد منعقد شده، دانش‌آموزان را به سمت فعالیت‌های فنی‌حرفه‌ای و کار و‌دانش هدایت کرده‌اند و بیش از ۵۰ درصد دانش‌آموزان ناحیه در این رسته‌ها مشغول به تحصیل هستند.

او گفت: فعالیت ناحیه سه شیراز در آماده‌سازی پروژه مهر هم مثال زدنی است.

شجاعی‌پور با اشاره به این موضوع که بر اساس برنامه هفتم توسعه آموزش و پرورش موظف است ۵۰ درصد دانش‌‌آموزان را به سمت آموزش‌های فنی حرفه‌ای و کار و دانش هدایت کند گفت: توسعه هنرستان‌ها نیازمند توسعه فضا، تجهیزات و نیروی انسانی است و استان فارس در سال تحصیلی جدید توانسته به تحقق سیاست‌هایی که تکلیف شده کمک کند؛ در این راستا ۲۹ هنرستان جدید در سطح استان شامل۱۹ هنرستان زمینه و ۱۰ هنرستان مستقل ایجاد و ظرفیت لازم را برای پذیرش دانش‌آموز ایجاد کرده است.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش فارس با اشاره به شعار سال گفت: همان‌طور که مقام معظم رهبری در شعار سال در نظر گرفته‌اند برای جهش تولید باید به هنرستان‌ها توجه ویژه داشته و نیازمند همراهی همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها هستیم. دو رشته‌ای که امروز شاهد ایجاد آن هستیم هم با مشارکت و همراهی سایر سازمان‌ها صورت گرفته که جای قدردانی دارد.

مدیر‌عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی فارس نیز ضمن ابراز خورسندی از ایجاد اولین مدرسه ایمنی و آتش‌نشانی در شهر شیراز گفت: ضرورت این آموزش‌ها با توجه به حوادثی که در کشور رخ می‌دهد بیشتر احساس می‌شود. این رشته شغلی است که مسقیما با جان مردم ارتباط دارد و تغییر،تحول و رشد در این حوزه نیازمند همراهی همه دستگاه‌هاست و کجا بهتر از آموزش و پرورش که با آموزش صحیح، تغییر رفتارها را رقم می‌زند تا فرهنگی ایمنی در کشور توسعه یابد و کاهش حوادث را در کشور شاهد باشیم.

هادی عیدی‌پور با اشاره به میزان حوادثی که روزانه اتفاق می‌افتد گفت: میزان حوادث رخ داده شده در شهر نشان‌دهنده خطراتی است که زندگی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. این حوادث هم امداد و نجات را شامل می‌شود و هم آتش‌سوزی. ضعف ایمنی در کشور فراوان است؛ در شهر ساختمان‌های ناایمن زیادی وجود دارد که اگر به آن نپردازیم شاید حادثه پلاسکو را تداعی و رقم بزند.

او در پایان گفت: رشته ایمنی و آتش‌نشانی در شیراز شروع به کار کرد تا فرهنگ‌سازی رقم بخورد. با ریل‌گذاری و برنامه‌ریزی مناسب می‌توان بستر خوب را فراهم کرد تا ایمنی اتفاق بیفتد.