مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی:

احیا سفال سلطان آباد به همت هنرمند صنایع دستی

مرکزی-کلمه نیوز-مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: به همت هنرمند خوش ذوق صنایع دستی سفال سلطان آباد مجددا احیا و باز آفرینی شده است.

محمود مرادی نراقی گفت: هنرمند صنایع دستی نشاط رضایی، در ضمن تحقیق و بررسی در زمینه سفال‌های سلطان آباد، به تولید و آموزش این نوع از سفال پرداخته است.

نشاط رضایی در این مورد اظهار کرد: علت نامگذاری سفال سلطان آباد این است که در زمانی که این سفال‌ها در منطقه استان مرکزی و دشت فراهان پیدا شدند، اسم این منطقه سلطان آباد بوده و کسانی که این سفال را پیدا کردند اسم سلطان اباد را روی آثار گذاشتند و در تمام دنیا نیز با همین نام شناخته می‌شوند.

وی در رابطه با ویژگی‌های سفال سلطان آباد گفت: این سفال یک گونه از سفال زیر لعابی است که حدود ۷۵۰ تا ۸۵۰ سال پیش در این منطقه تولید می‌شده است و نقوش و ویژگی‌هایی دارد که به سادگی قابل تمیز دادن از باقی سفال‌هاست.

رضایی با بیان اینکه قریب به ۱۲ سال است که بر روی سفال سلطان آباد کار می‌کند گفت: بالغ بر ۱۲۴ سفال سلطان آباد را از موزه‌های مختلف دنیا و کشور جمع آوری و مورد بررسی قرار داده‌ام. 

وی تصریح کرد: با توجه به ورود این سفال‌ها به موزه چهارفصل اراک این آمادگی را دارم که روش‌های احیا، باز آفرینی نقوش و ویژگی‌های این سفال را با علاقه‌مندان به اشتراک بگذارم.

رضایی که هفت سال است سفال سلطان آباد را تجاری سازی کرده است، گفت: توانسته‌ام این سفال را به کشورهای مختلف دنیا صادر کنم.

وی از تلاش‌های صورت گرفته در احیای سفالینه های سلطان آباد می‌گوید و تاکید می‌کند که هدف ما از احیای سفال سلطان‌آباد در کنار زنده کردن بخشی از فرهنگ این مرز و بوم، وارد کردن این مصنوع دستی به زندگی مردم با کاربری روز بود تا این هنر از پوسته تجمل و کالای کلکسیونی خارج شود و در آمیختگی با ایده‌های نو، کاربری ملموس در روزمره‌های مردم داشته باشد و با خود تولید ثروت و اشتغالزایی را برای استان رقم بزند.

این هنرمند سفالگر یادآور شد: هدف این بوده است که ساختار فیزیکی ظروف سفالی احیا شده سلطان‌آباد و لعاب و تکنیک‌های کاربردی  قرابت لازم را با نمونه‌های اصلی داشته باشد و برای این منظور آزمون و خطای زیادی انجام شده و حساسیت بالایی در حفظ آرایه‌های اصیل، طرح‌ها و محتوای شکلی و کیفیت تولیدات وجود دارد.