تاجرنیا در نشست هم‌اندیشی وفاق ملی و توسعه‌ی منطقه‌ای تأکید کرد:

جریان اصلاحات، خالص‌ترین جریان نظام است/ باید از وفاق ملی در دولت پزشکیان بهره ببریم

فعال سیاسی اصلاح‌طلب و رئیس ستاد پزشکیان در تهران با اشاره به اینکه جریان‌های اصلاح‌طلب کشور از خالص‌ترین جریان‌های کشور هستند؛ اظهار کرد: اصلاح‌طلبان به جمهوریت و اسلامیت نظام تعهد دارند و به دنبال این هستند تا شرایط را برای حکمرانی خوب فراهم کنند.

کلمه نیوز – شامگاه دیروز پنج‌شنبه(۱۹ مهر ماه ۱۴۰۳) نشست هم‌اندیشی وفاق ملی و توسعه‌ی منطقه‌ای به میزبانی حزب کارگزاران سازندگی استان خوزستان با حضور علی تاجرنیا رئیس ستاد دکتر پزشکیان در تهران و فعال سیاسی اصلاح‌طلب در اهواز برگزار شد.

علی تاجرنیا در این نشست هم‌اندیشی اظهار کرد: کشور ما در شرایط بسیار دشوار و سخت بود که به همت شما و تقدیر الهی اتفاق خوبی افتاده است. و درنهایت کشور از خطر حاکمیت حلقه‌ای خطرناک نجات یافت. حاکمیت دولتی که آثار آن در کمتر از سه سال بر کشور کاملا مشهود بوده است.

وی تصریح کرد: وفاقی که برای حضور دکتر پزشکیان در سراسر کشور به وجود آمد اگر شکل نمی‌گرفت قطعا ایشان رئیس جمهور نمیشد. زیرا نقشه انتخابات، نقشه رئیس جمهور شدن دکتر پزشکیان نبود.

 

این فعال اصلاح‌طلب با بیان اینکه همیشه سعی کرده‌ام در مسیر سیاسی خود در دفاع از اصلاح طلبی و حقوق مردم گام بردارم؛ اظهار کرد: همچنین باید گفت که دغدغه‌های مطرح شده از سوی اصلاح‌طلبان دغدغه‌های درستی است که شخص رئیس جمهور باید به این دغدغه‌ها توجه کند.

تاجرنیا عنوان کرد: من معتقد هستم که اتفاقی که در انتخابات ۱۴۰۳ ریاست جمهوری ایران رخ داد، سرفصل یک مسأله‌‌ای است که باید ما را به این فکر فرو ببرد که باید روش‌هایمان را اصلاح کنیم.

وی افزود: به آقای پزشکیان عرض کرده‌ام که اگر صحبت از وفاق ملی می‌کنید ابتدا باید وفاق تعریف شود که منظور از این وفاق دولت ائتلافی نیست و الزاما جای سهم خواهی همه جریان‌های سیاسی نیست.

تاجرنیا تصریح کرد: اگر قرار است وفاق ملی یک گرانیگا یا مرکز ثقل داشته باشد این گرانیگا میان همه ما و آن ۵۰ درصدی است که‌ در انتخابات شرکت نکرده‌اند. ما باید در وفاق آن ایرانی را ببینیم که ممکن است در سال‌های گذشته هیچگاه در انتخابات شرکت نکرده باشد.

وی با تاکید بر اینکه از این نکته که باید از وفاق ملی بهره ببریم؛ بیان کرد: در شرایطی وارد انتخابات شدیم که یک خطر بسیار بزرگی را از بیخ گوش کشور دور کردیم و نباید فراموش کنیم برخی از ما بر اساس چه ضرورتی آمدیم و در انتخابات پشت سر دکتر پزشکیان ایستادیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب عنوان کرد: من معتقد هستم که در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ یک حرکت و یک تمایل برای اعتمادسازی به منظور تعامل بیشتر هم از طرف هسته سخت حاکمیت و هم از طرف اصلاح‌طلبان صورت گرفت. در این زمینه عده‌ای احساس می‌کنند این برخوردها تاکتیکی و برخورد فریب مردم است اما باید گفت که ما بدون شک به عنوان جریان اصلاح‌طلب مقابل هر حرکتی که موجب یک انقلاب جدید و فروپاشی جدید شود خواهیم ایستاد تا چنین چیزی در کشور رخ ندهد.

تاجرنیا با بیان اینکه مشی ما اصلاح‌طلبی است، خاطرنشان کرد: مشی ما مشی اصلاح‌طلبی و مسیر درست است و از هر کسی که چنین مشی و مسیری داشته باشد حمایت خواهیم کرد و دکتر پرشکیان نیز این نکته را به‌خوبی متوجه شده است که در طول ۴۵ سال گذشته آنطور که باید و شاید نتوانسته‌ایم حکمرانی خوبی را در جامعه نهادینه و به‌درستی جامعه را مدیریت کنیم.

وی افزود: نتیجه عملکرد حکمرانی طی ۴۵ سال گذشته نتیجه قابل دفاعی نبوده و باید گفت که در این زمینه شاید طلایی‌ترین دوران همان دوران آقای خاتمی است که با تمایز بسیار نسبت به دیگر دولت‌ها عمل شده است.

تاجرنیا با بیان اینکه ما منتقد هستیم، خاطرنشان کرد: توسعه به معنای این است که همه ما برای ایرانی آباد و آزاد تلاش کنیم و جز این هیچ مسیر دیگری وجود ندارد. مجموعه جریان‌های اصلاح‌طلب کشور جز خالص‌ترین جریان‌های کشور هستند که هم به جمهوریت و اسلامیت نظام تعهد دارند و به دنبال این هستند تا شرایط را برای حکمرانی خوب فراهم کنند.

وی گفت: وقتی صحبت از وفاق ملی می‌کنیم باید در جمع‌های سیاسی خود نیز توافق داشته باشیم و به این مساله به صورت جدی توجه کنیم. در این زمینه برای انتخابت استاندار خوزستان باید گفت که اگر قرار است فردی در رأس استان قرار بگیرد باید همه باهم وفاق داشته باشیم.

تاجرنیا در پایان سخنرانی خود در این نشست خاطرنشان کرد: با استدلال‌های جدی، گزینه هایی برای خوزستان مطرح شده است که اگر هر کدام از این گزینه‌ها استاندار شود استان خوزستان توسعه پیدا می‌کند. باید در این زمینه در استان خوزستان به وفاق برسیم تا با اشتراک نظر به نتیجه مطلوب برسیم.

تعارض را نباید به تقابل بکشانیم بلکه باید به سمت تعامل و همگرایی برویم تا بتوانیم مشکلات خوزستان را حل کنیم

همچنین ارسلان شهنی فعال سیاسی اصلاح‌طلب و دبیر حزب کارگزارن سازندگی در خوزستان نیز در این نشست هم‌اندیشی با بیان اینکه تعارض را نباید به تقابل بکشانیم؛ اظهار کرد: قبل از انقلاب، ۵ برنامه توسعه و بعد از انقلاب ۶ برنامه داشته‌ایم و اکنون نیز در آغاز برنامه هفتم توسعه قرار داریم. به عنوان نتایج این برنامه‌ها باید گفت که یک نوع ناترازی از منظر موضوعات اقتصادی و ناموزونی از منظر آمایش سرزمین و گسترش عدل و داد وجود دارد.

وی افزود: ناترازی‌های بسیاری در بحث مسائل زیست محیطی و اقتصادی از جمله برق و گاز و … وجود دارد که همه این موارد نتایج اجرای همین برنامه‌های توسعه در دولت‌های گذشته بوده است.

دبیر حزب کارگزارن سازندگی در خوزستان گفت: توسعه ناموزن در نهایت ختم به این شده است که بخشی از انرژی مدیران و حکمرانان به جای اینکه صرف مسأله اقتصادی و آبادانی شود، صرف حل مشکلاتی است که خودشان ناموزونی ایجاد کرده‌‌اند و برای استان‌هایی همانند خوزستان و دیگر استان‌های مرزی مشکل ساز شده‌اند.

شهنی با انتقاد از نگاه امنیتی به مسائل استان‌های مرزی، خاطرنشان کرد: برای حل این مسائل باید به این سوال‌ها پاسخ داده شود که توسعه ناموزون چقدر سهم عملکرد ناموفق دولت‌ها بوده و چقدر سهم این مسائل سهم نخبگان بومی و منطقه‌ای همان مناطق است.

دبیر حزب کارگزارن سازندگی در خوزستان در پایان سخنرانی خود با اشاره به سهم نخبگان بومی و محلی در توسعه نیافتگی استان‌ها افزود: منابع مالی؛ منابع طبیعی و مدیریت و برنامه‌ریزی از جمله مسائل بسیار مهمی هستند که باید برای حل مشکلات استان‌ها به آن بسیار توجه داشت. البته نقطه آغازین توسعه در استان خوزستان هیچکدام از این موارد نیستند زیرا ما در خوزستان وفاق نداریم.

امیدواریم شاهد وفاق ملی به نحو احسن باشیم

فرماندار سابق آبادان و فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز با انتقاد از عملکرد دکتر پزشکیان اظهار کرد: وفاقی که در دولت پزشکیان در حال ایجاد شدن است برای دیگران می‌باشد. انتظار داریم در گام‌های بعدی اصلاح‌طلبان نیز حضور داشته باشند.

سید زین العابدین موسوی گفت: عواملی بر استان خوزستان در طول سالیان‌های گذشته اعمال شده است که یکی از مهمترین این عوامل جنگ تحمیلی و همچنین سیلاب‌های اخیر بوده است.

وی افزود: متاسفانه یک گرفتاری بسیار بد به عنوان پدرخوانده‌ها در استان خوزستان وجود دارد که عده‌ای در تهران نشسته‌اند و تعیین می‌کنند که در خوزستان چه بگذرد.

موسوی بیان کرد: این جماعتی که اکنون در سالن حضور دارند و یا دیگر‌ جماعت‌ها هر نظری داشته باشند این پدرخوانده‌ها با توجه به لابی‌های قوی که دارند کاری می‌کنند که همان چیزی شود که نباید بشود و باید این مساله اصلاح شود.

او با تاکید بر موارد مطرح شده خطاب به علی تاجرنیا عنوان کرد: از شما که بیشترین آسیب‌ها را برای تفکر و اندیشه اصلاح‌طلبی دیده‌اید و زجر کشیده هستید این خواهش را داریم که به آقای رئیس جمهور بفرمایید شما با عکس و شعار دولت سوم محمد خاتمی به این جایگاه رسیده‌اید و پس از پیروزی این تابلو و شعار را به وفاق ملی تبدیل کردید. که ما امیدواریم شاهد وفاق ملی به نحو احسن باشیم.

موسوی ادامه داد: در این زمینه باید گفت که اگر در گام سوم قرار است اتفاقی رقم زده شود حتما از اصلاح‌طلبان دعوت شود تا برای وفاقی که برای دیگران در حال ایجاد شدن است، اصلاح‌طلبان نیز حضور داشته باشند.

موسوی در پایان سخنرانی خود اظهار کرد: باید به دکتر پزشکیان گفت که در خوزستان مدیرانی وجود دارد که توانایی مدیریت و نگهداری ۳۱ استان کشور را دارند.

بر اساس این گزارش؛ نشست هم‌اندیشی وفاق ملی و توسعه‌ی منطقه‌ای با خوش‌آمد‌گویی از سوی منصور زراءنژاد از چهره های علمی استان آغاز و همچنین با حضور فعالین سیاسی اصلاح‌طلب، فعالین اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، نخبگان و اصحاب رسانه استان خوزستان در اهواز برگزار شد.

گفتنی است؛ علی تاجرنیا سیاستمدار اصلاح‌طلب و نماینده مردم مشهد در دوره ششم مجلس شورای اسلامی بوده است. همچنین وی عضویت در شورای مرکزی جبهه مشارکت را در کارنامه سیاسی خود دارد.