اجرای طرح جهش تولید در ۱۴۴ هزار هکتار از دیمزارهای خوزستان

خوزستان - مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: در صورت تمدید در سال‌های آینده آمادگی اجرای طرح در سطوح بالاتر با به‌کارگیری روس‌های نوین و دستاوردهای تحقیقاتی و دستورالعمل‌های فنی افزایش تولید و بهره‌وری پایدار در اراضی دیم را خواهیم داشت.

کلمه نیوز – کورش نوروزی مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در خوزستان درباره طرح جهش تولید در دیمزارهای خوزستان اظهار کرد: طرح جهش تولید در دیمزارهای خوزستان از سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ با همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) آغاز شد که در سال اول آغاز طرح، تنها محصول کلزا در سطح ۷۴۲۹ هکتار در هفت شهرستان کشت شد.

این مقام مسئول افزود: تاکنون که سال پنجم اجرای طرح است، برنامه‌ریزی برای اجرا در سطح ۱۴۴ هزار هکتار و با تنوع هفت محصول گندم، جو، کلزا، عدس، نخود و گیاهان علوفه‌ای و دارویی در ۱۳ شهرستان استان انجام و به شهرستان‌ها ابلاغ شده است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خوزستان خاطرنشان کرد: هدف اساسی اجرای طرح افزایش تولید در واحد سطح در راستای ارتقای ضریب خوداتکایی در محصولات اساسی و امنیت غذایی است که با همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در حال انجام است.

نوروزی تصریح کرد: در این پروژه برای ایجاد تحول در دیمزارها با به‌کارگیری اقداماتی شاهد افزایش بهره‌وری در واحد بودیم که این اقدامات شامل بهبود حاصلخیزی خاک با اجرای خاک‌ورزی حفاظتی، حفظ بخش عمده‌ای از بقایای گیاهی و کمک به جلوگیری از فرسایش بادی و آبی و افزایش حاصلخیزی خاک، استفاده از ادوات کارنده مستقیم با حداقل خاک‌ورزی و کشت عمود بر شیب، استفاده از بذرهای مناسب و گواهی شده و رعایت تراکم بهینه بذر و استفاده بهینه از نهاده‌های کودی و توسعه فرهنگ بیمه و کاهش ریسک برای کشاورزان دیم کار بوده است.

وی تاکید کرد: اجرای طرح به صورت پنج ساله بوده که سال جاری سال پنجم است و با توجه به نتایج خوب به دست آمده در اجرای این طرح در صورت تمدید در سال‌های آینده، سازمان جهاد کشاورزی خوزستان آمادگی اجرای طرح در سطوح بالاتر را با به‌کارگیری روش‌های نوین و دستاوردهای تحقیقاتی و دستورالعمل‌های فنی برای افزایش تولید و بهره‌وری پایدار در اراضی دیم خواهد داشت.