معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز خبر داد:

ارائه بیش از ۵۰ هزار مشاوره تخصصی تغذیه رایگان در سطح مراکز خدمات جامع سلامت فارس

فارس_ معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ارائه 50 هزار و 878 مورد مشاوره تخصصی تغذیه در 6 ماهه نخست سال 1403 توسط کارشناسان تغذیه مراکز خدمات جامع سلامت استان خبر داد.

کلمه نیوز_ «عباس رضاییان زاده» با بیان اینکه کارشناسان تغذیه در سطح مراکز خدمات جامع سلامت استان به صورت رایگان، خدمات مشاوره تغذیه و تنظیم برنامه غذایی را به مراجعان ارائه می دهند، افزود: هدف از ارائه این خدمات، اصلاح الگوی تغذیه مراجعان و پیشگیری و کنترل عوامل خطر تغذیه ای بیماری های غیر واگیر شایع است.

او با بیان اینکه تغذیه سالم نقش موثری در پیشگیری از بیماری ها دارد، افزود: غربالگری تغذیه توسط کارشناسان بهداشتی، مراقبین سلامت و بهورزان در تمام مراکز خدمات جامع سلامت و خانه های بهداشت انجام می شود و کارشناسان تغذیه در مراکز خدمات جامع سلامت مشاوره های رایگان را به افراد ارجاع شده ارائه می دهند.

رضاییان زاده ادامه داد: کودکان، نوجوانان، مادران باردار و افراد در تمام گروه‌های سنی از کودک تا سالمند امکان دارد با مشکلات تغذیه‌ای متعددی از جمله اختلال رشد، چاقی، لاغری، دیابت و فشار خون دست و پنجه نرم ‌کنند که اغلب ناشی از الگوهای نامناسب تغذیه‌ای است.

او با اشاره به اینکه در ۶ ماهه نخست سال جاری، ۵۰ هزار و ۸۷۸ مورد مشاوره تخصصی تغذیه در سطح مراکز خدمات جامع سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز به هم استانی ها ارائه شده است، افزود: در این مدت، ۵ هزار و ۱۷۶ نفر مبتلا به دیابت، ۶ هزار و ۱۸۵ نفر مبتلا به فشار خون و بیش از ۲۶ هزار نفر با مشکل اضافه وزن و چاقی، خدمات مشاوره تغذیه تخصصی را در مراکز جامع سلامت استان دریافت کرده‌اند.

معاون بهداشت دانشگاه ادامه داد: کارشناسان تغذیه شاغل در مراکز خدمات جامع سلامت زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ۵ هزار و ۸۷۶ مورد مشاوره تخصصی تغذیه برای مادران باردار با وزن گیری نامطلوب و ۷ هزار ۴۶۸ مورد مشاوره برای کودکان مبتلا به سوءتغذیه در طی ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۳ ارائه کرده اند.

او برگزاری نشست های آموزشی را برای ارتقای سطح آگاهی مردم در زمینه تغذیه ضروری دانست و اعلام کرد: در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۳، ۳ هزار و ۱۵۸ نشست آموزشی تغذیه با حضور ۶۹هزار ۳۲۷ نفر آموزش گیرنده از سوی کارشناسان تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار شده است.