تداوم فشار فروش در بازار نفت

گروه اقتصادی: قیمت نفت برای سومین جلسه متوالی کاهش یافت، ظاهراً حمله به زیرساخت های هسته ای و نفتی ایران منتفی شده و به همین دلیل نگرانی ها از اختلال در عرضه جهانی نفت خام هم کاهش یافته است. به گزارش بازار،قیمت نفت برنت تا ۴٫۱٪ کاهش یافت و به زیر ۷۵ دلار در هر […]

گروه اقتصادی: قیمت نفت برای سومین جلسه متوالی کاهش یافت، ظاهراً حمله به زیرساخت های هسته ای و نفتی ایران منتفی شده و به همین دلیل نگرانی ها از اختلال در عرضه جهانی نفت خام هم کاهش یافته است.

به گزارش بازار،قیمت نفت برنت تا ۴٫۱٪ کاهش یافت و به زیر ۷۵ دلار در هر بشکه رسید، در حالی که قیمت نفت خام سبک به حدود ۷۱ دلار سقوط کرد، رژیم اسرائیل اعلام کرد که هشدارهای آمریکا مبنی بر عدم حمله به تأسیسات انرژی ایران را مورد بررسی قرار می‌دهد، اما به گفته منابع آگاه، رژیم اسرائیل بر اساس ارزیابی‌های خود عمل خواهد کرد. این بیانیه پس از گزارشی از واشنگتن پست منتشر شد که نشان می‌داد بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، به دولت بایدن اعلام کرده که مایل است به جای تأسیسات نفتی یا هسته‌ای ایران، تأسیسات نظامی را هدف قرار دهد.

گفتنی است قیمت نفت خام در هفته‌های اخیر با نوسانات زیادی همراه بوده است، زیرا معامله‌گران در حال دنبال کردن اخبار درگیری‌ها در خاورمیانه هستند، منطقه‌ای که حدود یک‌سوم از عرضه جهانی نفت را در خود جای داده است، این نوسانات پس از آن افزایش یافت که اسرائیل به دنبال حمله موشکی ایران در اول اکتبر، وعده انتقام شدید داد، این وضعیت نگرانی‌ها درباره کاهش رشد اقتصادی در بازارهای کلیدی، از جمله چین را کم‌اهمیت جلوه داده بود.

دومینیک اشنایدر، رئیس بخش ارزهای خارجی و کالاها در مدیریت ثروت جهانی UBS، گفت “حمله محدودتر اسرائیل به ایران، ریسک‌های مربوط به عرضه را کاهش می‌دهد و نیاز به افزودن یک حاشیه ریسک ژئوپلیتیکی را کم می‌کند، این موضوع همچنین نگرانی‌های قدیمی مرتبط با کاهش تقاضا را دوباره در اولویت قرار می‌دهد.

پیش بینی نفت خام سبک
قیمت نفت خام در دو روز گذشته با فشار نزولی قوی همراه بود و سطح ۷۳٫۷۰ دلار را شکست و به سطح ۷۲٫۱۵ دلار رسید به علاوه، مشاهده می‌شود که قیمت دیروز نیز با کاهش بیشتری آغاز شده و سطح ۷۲٫۱۵ دلار را شکسته و زیر آن تثبیت شده است. با نگاهی دقیق‌تر به نمودار، مشخص می‌شود که قیمت الگوی سقف دوقلو را تکمیل کرده که انتظار داریم باعث کاهش بیشتر در جلسات آتی شود و قیمت به سمت اهداف نزولی بعدی یعنی ۷۰٫۵۸ دلار و سپس ۶۸٫۶۵ دلار حرکت کند.
بنابراین روند کوتاه مدت نزولی است، به طوری‌که شکستن سطح ۷۲٫۱۵ دلار می‌تواند فشار نزولی فعلی را متوقف کرده و به بهبود قیمت منجر شود.