اخبار سیاسی ۲۸مهر؛ آخرین وضعیت طرح عفاف و حجاب/پیام رهبر انقلاب برای مسلمانان

به گزارش ایسنا، پس از آنکه نایب رئیس دفتر سیاسی حماس در نوار غزه، خبر شهادت یحیی سنوار، رهبر حماس در حملات رژیم صهیونیستی در جنوب نوار غزه را تایید کرد، مقام معظم  رهبری با صدور پیامی خطاب به ملت‌های مسلمان و جوانان غیور منطقه با تجلیل از مجاهد قهرمان «فرمانده یحیی سنوار» تاکید کردند: جبهه مقاومت همانگونه […]

به گزارش ایسنا، پس از آنکه نایب رئیس دفتر سیاسی حماس در نوار غزه، خبر شهادت یحیی سنوار، رهبر حماس در حملات رژیم صهیونیستی در جنوب نوار غزه را تایید کرد، مقام معظم  رهبری با صدور پیامی خطاب به ملت‌های مسلمان و جوانان غیور منطقه با تجلیل از مجاهد قهرمان «فرمانده یحیی سنوار» تاکید کردند: جبهه مقاومت همانگونه که قبلاً با شهادت برجستگان خود از پیشروی باز نماند، با شهادت سنوار هم کمترین توقفی نخواهد داشت, باذن‌الله. حماس زنده است و زنده خواهد ماند.

گزارش ایسنا از پیام‌های تسلیت برای شهادت یحیی سنوار را می توانید در این لینک مرور کنید.

****

سخنگوی شورای نگهبان در نشستی خبری امروز خود به سوالات خبرنگاران درباره لایحه عفاف و حجاب، پالرمو، موضوع فیلترینگ و… پاسخ داد.

هادی طحان نظیف در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا لایحه عفاف و حجاب قابلیت اصلاح دارد؟ گفت: هر قانونی امکان اصلاح دارد و دولت از طریق لایحه و مجلس از طریق طرح می‌تواند فرایند لازم را در مجلس طی کند.

وی  درباره سازوکارهای اجرای این قانون توضیح داد: در این خصوص ابهامی وجود ندارد و مصوبه جهت طی مراحل بعدی در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار دارد. 

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسش دیگری درباره نظر شورای نگهبان در خصوص رفع فیلترینگ و موانع آن اظهار کرد: به نظرم مسئله در چهارچوب وظایف و صلاحیت‌های شورای نگهبان نیست و در حیطه دستگاه‌های دیگر است و موضوع از همان دستگاه‌ها قابلیت پیگیری دارد.

طحان نظیف همچنین درباره طرح موضوع بازگشت لوایح پالرمو و cft به مجلس و موضع شورای نگهبان در این خصوص اظهار کرد: شورای نگهبان نسبت به این موارد در سال‌های گذشته اظهار نظر کرده است و الان نسبت به این موارد فارغ است. شورای نگهبان نسبت به پالرمو ایرادی نداشت و هیات عالی نظارت مجمع ایراداتی در این خصوص مطرح کرده بود. نسبت به cft اما ایراداتی داشتیم که آن هم با اصرار مجلس در آن مقطع به مجمع ارجاع شد بنابراین هر دو لایحه در اختیار مجمع قرار دارد و اگر پرسشی در این خصوص وجود دارد عزیزان مجمع باید پاسخ دهند.

از طرف دیگر سخنگوی دولت هم با انتشار پستی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نسبت به اعلام جرم دادستانی تهران علیه روزنامه هم‌میهن به دلیل انتشار کاریکاتوری مرتبط با اظهارات وی در زمینه حل مشکلات اینترنت و فیلترینگ، واکنش نشان داد و نوشت: رسانه‌ها رکن چهارم دموکراسی هستند. دولت انتقادات را با آغوش باز می‌پذیرد. تعقیب دادستانی در حیطه وظایف این نهاد است، اما به نظر می‌رسد که طراح، قصد پیگیری مطالبات جامعه را دارد. امیدواریم قوه قضاییه با سعه صدر با این اتفاق برخورد کند و خدشه‌ای به فعالیت روزنامه ‎هم‌میهن وارد نشود.

لازم به توضیح است که در روزهای اخیر روزنامه هم‌میهن با انتشار کاریکاتوری نسبت به اظهارات سخنگوی دولت درباره «صبوری» مردم برای حل مشکلات اینترنت و فیلترینگ، واکنش نشان داده بود که به دلیل به تصویرکشیدن «حضرت ایوب (ع)» به‌عنوان نماد صبر در این کاریکاتور، دادستانی تهران علیه این روزنامه اعلام جرم کرد.

****

در پی اقدام شبکه ایکس (توئیتر سابق) در راستای ایجاد محدودیت برای برخی از کاربران حامی حقوق مردم فلسطین و مقاومت، محمدعلی وکیلی عضو هیات رئیسه مجلس دهم، تاکید کرد: این اقدام نشان می‌دهد که واقعا رژیم صهیونیستی سوار بر نظام رسانه‌ای دنیا و حتی پلتفرم ها است؛ اینکه گفته می‌شود این ها تابع گردش آزاد اطلاعات هستند و حقوق کاربران را تضمین کرده و جهانی می اندیشند و جهانی عمل می کنند، صرفا یک شوخی و طنز تاریخ گذشته است.

در همین ارتباط، علی شیرین‌زاد عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جبهه استکبار فضای مجازی را به نفع خود مدیریت می‌کند گفت: اینکه عبارت‌هایی با مضمون انتقام از اسرائیل از شبکه مجازی ایکس و دیگر شبکه‌ها حذف می‌شود، بخشی از آن برای عدم نشر موفقیت‌های جبهه مقاومت است و بخشی دیگر به این خاطر است که وضعیت روحی مردم اسرائیل شرایط خوبی ندارد.

رمضانعلی سبحانی‌فر عضو حزب اعتدال و توسعه هم ضمن محکوم کردن این اقدام پلتفرم «ایکس» تاکید کرد: اقدامی که شبکه ایکس در راستای ایجاد محدودیت برای برخی از کاربران حامی حقوق مردم مظلوم و بی دفاع فلسطین انجام داده است، حرکتی دوگانه و برخلاف تمام پروتکل های دسترسی به اطلاعات آزاد است.

****

با توجه به بیانیه نشست مشترک سران شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه اروپا و طرح ادعاهای واهی علیه تمامیت ارضی ایران در خصوص جزایر سه گانه ایرانی تنب بزرگ، تنب کوچک و بوموسی، بهنام سعیدی عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد که جزایر سه گانه جزء لاینفک خاک جمهوری اسلامی ایران و خط قرمز ایران است و تا پای جان از آن دفاع می‌کنیم.

همچنین یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ضمن تاکید بر اینکه ایران بر سر تمامیت ارضی خود با هیچ احدی شوخی ندارد، به اتحادیه اروپا توصیه کرد که به جای اظهار نظر درباره جزایر سه گانه ایرانی، نقش خود را در کنترل رژیم صهیونیستی ایفا کند و حمایت های خود را از این رژیم به اتمام برساند.

رییس مرکز پژوهش های مجلس هم در پاسخ به بیانیه مشترک اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس خاطر نشان کرد: غربی‌ها در صدد آن هستند تا با وارد کردن فشارهای چند بعدی بر کشورمان، ایران را وادار به پذیرش خواسته‌های سیاسی و امنیتی خود در مسائل مختلفی نظیر محور مقاومت، جنگ غزه و لبنان و برنامه صلح آمیز هسته‌ای کشورمان کنند که البته بی تردید راه به جایی نخواهند برد.

حزب اتحاد ملت  نیز با صدور بیانیه ای بر لزوم اتخاذ موضع مقتدرانه دستگاه دیپلماسی در این باره تاکید کرد و افزود: جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک، بخشی همیشگی از خاک ایران هستند و طرح ادعای اشغال آن‌ها بی‌معنی است. تمامیت ارضی کشور که با فداکاری دلیرانه ایرانیان حفظ شده است، خط قرمز غیرقابل‌گذشت همه جریانات فکری و سیاسی داخلی با هر گرایشی محسوب می‌شود و این مبنای مشترک، قابل خدشه نیست. این موضع، در عین احترام به مرزهای بین‌المللی تمام کشورهاست.

****

صبح امروز، نشست خبری  رزمایش مرکب دریایی آیونز ۲۰۲۴ (IMEX ۲۰۲۴) برگزار شد و امیر دریادار دوم مصطفی تاج‌الدینی خبرداد که این رزمایش به میزبانی ایران و با حضور تعدادی از نیروهای دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند آغاز شده است.

بنابر اعلام سخنگوی رزمایش مرکب دریایی آیونز ۲۰۲۴،  این رزمایش با محوریت نیروی دریایی راهبردی ارتش و مشارکت نیروی دریایی سپاه پاسداران، دریابانی فراجا و اداره بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران و همچنین کشورهای روسیه، عمان، عربستان سعودی، هندوستان، تایلند، پاکستان، قطر و بنگلادش برگزار می شود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش هم در جمع مهمانان کشورهای خارجی که به منظور برگزاری نشست هماهنگی و توجیهی رزمایش مرکب دریایی آیونز ۲۰۲۴ در بندرعباس گرد هم آمده بودند، با اشاره به وضعیت ناگوار انسانی در همسایگی اقیانوس هند گفت: متأسفانه امروز جهان شاهد بزرگترین نسل‌کشی در طول تاریخ بشریت است و مردم مظلوم فلسطین، لبنان و یمن تحت فشار قرار دارند.

انتهای پیام