خاموشی در کوبا ماندگار شد

گروه اقتصادی: شبکه برق کوبا روز یکشنبه با قطعی روبرو شد که چهارمین مورد در ۴۸ ساعت گذشته بود و تردیدهای جدیدی را درباره امکان حل سریع مشکل خاموشی در این جزیره ایجاد کرد. به گزارش ایسنا، این خاموشی گسترده، هفته‌ها پس از خاموشی‌هایی روی داد که اعتراضات پراکنده‌ای را در این جزیره منطقه کارائیب […]

گروه اقتصادی: شبکه برق کوبا روز یکشنبه با قطعی روبرو شد که چهارمین مورد در ۴۸ ساعت گذشته بود و تردیدهای جدیدی را درباره امکان حل سریع مشکل خاموشی در این جزیره ایجاد کرد.

به گزارش ایسنا، این خاموشی گسترده، هفته‌ها پس از خاموشی‌هایی روی داد که اعتراضات پراکنده‌ای را در این جزیره منطقه کارائیب به همراه داشت.

شبکه برق سراسری کوبا، اواسط روز جمعه پس از خرابی بزرگترین نیروگاه این کشور، قطع شد و حدود ۱۰ میلیون نفر را در این جزیره در تاریکی فرو برد و باعث هرج و مرج و بی‌نظمی شد. شبکه برق کوبا از آن زمان، سه بار دیگر از کار افتاده است که وضعیت حاد زیرساخت این کشور را منعکس می‌کنند.

خاموشی‌های مکرر، پسرفتی بزرگ در اقدامات دولت کوبا برای برقراری هر چه سریع‌تر برق برای ساکنانی است که از ماه‌ها خاموشی به ستوه آمده اند. وینسنته دو لا اولِوی، وزیر انرژی و معادن کوبا روز یکشنبه اذعان کرد خاموشی‌ها برای برخی از ساکنان این جزیره آزاردهنده بوده اما تاکید کرد اکثر کوبایی‌ها، تلاش‌های دولت را برای رفع خاموشی درک و حمایت می‌کنند.

مقامات کوبایی در ابتدا گفته بودند مشکل خاموشی تا روز دوشنبه یا سه شنبه رفع می‌شود اما معلوم نیست مشکلات اخیر تا چه حد، تلاش‌های دولت را دچار وقفه می‌کند.توفان گرمسیری اسکار هم که روز یکشنبه در کوبا فرود آمد و بادها و بارندگی شدیدی را به همراه آورد، مانع تلاش‌ها برای برقراری دوباره برق شده است.

دولت کمونیستی کوبا، در اقدامی کم‌سابقه، با اشاره به توفان و ادامه بحران انرژی، مدارس را تا روز چهارشنبه تعطیل کرد اما کارکنان خدمات ضروری باید روز دوشنبه در محل کار حاضر شوند.
دولت کوبا، هفته‌ها بدتر شدن  وضعیت خاموشی‌ها که در بسیاری از نقاط جزیره به ۱۰ تا ۲۰ ساعت در روز می‌رسد را ناشی از وخامت زیرساخت‌ها، کمبود سوخت و افزایش تقاضا می‌داند. همچنین تحریم تجاری آمریکا و همچنین تحریم‌های اعمال شده در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ را عامل مشکلات مداوم در تامین سوخت و قطعات یدکی برای فعالیت و نگهداری نیروگاه‌های نفت سوز خود معرفی کرده است. اما آمریکا منکر هر گونه نقشی در خرابی شبکه برق کوبا شده است.

کوبا برای تغذیه نیروگاه‌های نفت‌سوز قدیمی خود به واردات وابسته است. تحویل سوخت به این جزیره در سال جاری، به میزان قابل توجهی کاهش یافته است زیرا ونزوئلا، روسیه و مکزیک که زمانی تامین کنندگان مهم بودند، صادرات خود به کوبا را کاهش دادند.بر اساس گزارش رویترز، ونزوئلا که برای تامین نیاز داخلی با مشکل مواجه است، تحویل سوخت یارانه‌ای خود به کوبا را در سال جاری به نصف کاهش داد و این جزیره ناچار شد نفت گران‌تر را از بازار معاملات نقدی تهیه کند.