کیوان ساکت:خلاقیت به معنای ماندگاری نیست

گروه فرهنگی: کیوان ساکت گفت: هنر باکیفیت و موسیقی ناب، در رهنمون‌ساختن و آرامش‌بخشی به جامعه و در ساختار اخلاقی و فکری و ذهنی مردمِ آن اثرگذار است.به گزارش ایسنا، کیوان ساکت (آهنگساز و نوازنده پیشکسوت تار و سه‌تار) گفت: خلاقیت به معنای آفرینش اثر هنری و یا هر آن چیزی است که پیشتر مانند […]

گروه فرهنگی: کیوان ساکت گفت: هنر باکیفیت و موسیقی ناب، در رهنمون‌ساختن و آرامش‌بخشی به جامعه و در ساختار اخلاقی و فکری و ذهنی مردمِ آن اثرگذار است.به گزارش ایسنا، کیوان ساکت (آهنگساز و نوازنده پیشکسوت تار و سه‌تار) گفت: خلاقیت به معنای آفرینش اثر هنری و یا هر آن چیزی است که پیشتر مانند آن وجود نداشته باشد. درست همان‌طور که استاد شفیعی کدکنی نیز در ستایش حافظ بیان کرده و شعر او را گونه‌ای از خلاقیت برشمرده و آن را آشنایی‌زدایی نامیده است.
 

او ادامه داد: درواقع باید چنین گفت که خلاقیت به این معناست که هنرمند آفرینشگرِ امروز در عرصه موسیقی، نغمه و یا آهنگی که در دستگاه‌های مختلف موسیقی نواخته شده را به‌نحوی بسازد و بنوازد و ساماندهی کند که در نگاه نخست، پیوند چندانی با هیچ‌یک از آثار پیشین نداشته و درعین‌حال بر پایه همه معیارهای هنری و فنی، سخنی نو در خود داشته باشد.

این نوازنده تار بیان کرد: ماندگاری یک اثر هنری ازجمله آثار موسیقایی تنها به خلاقیت مرتبط نیست، چراکه آثار بسیاری از آثاری که در زمینه موسیقی خلق شده‌اند، ممکن است در یک دوره زمانی شهرت فراوانی بیایند؛ مانند بسیاری از ترانه‌های پاپ که در این دوران بسیار خوانده شده‌اند اما عمر این ترانه‌ها حتی گاهی به یک‌سال هم نرسیده و فراموش می‌شوند؛ بنابراین عنصر ماندگاری، متفاوت‌ از خلاقیت است و ویژگی‌های دیگری نیز برای ماندگاری یک اثر لازم است.

او ضمن اشاره به اینکه استعدادهای بسیاری با برگزاری رویدادها و جشنواره‌های موسیقی شکوفا خواهند شد، افزود: موضوع مهم این است که شکوفایی استعدادها در جایی معنا پیدا می‌کند و خود را نشان خواهد داد که مکان و زمینه فعالیت در عرصه موسیقی وجود داشته باشد و درغیر این‌صورت معنا پیدا نمی‌کند؛ این برداشتی است که من همیشه از این موضوع در ذهن داشته‌ام.

ساکت تأکید کرد: در همه کشورهای پیشرفته دنیا که برای فرهنگ و هنر و ازجمله موسیقی، ارزشمندی و اهمیت قائل هستند و می‌دانند که هنرِ باکیفیت و موسیقی ناب در رهنمون‌ساختن و آرامش‌بخشی به جامعه و همچنین در ساختار اخلاقی و فکری و ذهنی مردمِ آن اثرگذار است. این شهرداری‌ها هستند که از هنر و فرهنگ و به‌ویژه موسیقی پشتیبانی بسیاری می‌کنند و در این زمینه نقش مهمی دارند.

این آهنگساز یادآوری کرد: متأسفانه بعضا برگزاری رویدادها و جشنواره‌ها در ایران عمدتاً از سوی نهادها و شرکت‌های خصوصی برگزار می‌شود و نهادهای دولتی و نیمه‌دولتی ازجمله شهرداری‌ها کمتر نسبت به این موضوع گام برداشته‌اند و یا درصورت ورود نیز از آن برای بیان مقاصد سیاسی استفاده کرده‌اند که این مسئله بسیار ناموجه است. این درحالی است که هنر وسیله‌ای برای پیشرفت و ارتقای فکری و آرامش و آسایش‌بخشیدن و شادی‌آفرینی به جامعه است
ساکت در پایان ابزار امیدواری کرد که جشنواره ملی موسیقی خلاق شاهین‌شهر نه‌تنها زمینه‌ای برای شکوفایی استعدادهای خلاق برای آفرینش آثار ماندگار و تأثیرگذاری در هنر را فراهم کند؛ بلکه به‌گونه‌ای باشد که استعدادهای موسیقی رها نشده و زمینه برای فعالیت آنها در عرصه موسیقی کشور فراهم شود.