کارگاه آموزشی ویژه مربیان کودکستان های نواحی چهارگانه آموزش و پرورش شیراز

کلمه نیوز_ قاسم نهاوندی، معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس در مراسم افتتاحیه این کارگاه آموزشی با تشریح تاثیر فرهنگ بر محیط زیست در سنین کودکی اظهار داشت: آموزش مفاهیم محیط زیستی در مدارس باید توسعه یابد، بیش از ۲۷۰ معاهده و کنوانسیون در دنیا برای حفظ محیط زیست تشکیل شده […]

کلمه نیوز_ قاسم نهاوندی، معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس در مراسم افتتاحیه این کارگاه آموزشی با تشریح تاثیر فرهنگ بر محیط زیست در سنین کودکی اظهار داشت: آموزش مفاهیم محیط زیستی در مدارس باید توسعه یابد، بیش از ۲۷۰ معاهده و کنوانسیون در دنیا برای حفظ محیط زیست تشکیل شده است و کشورهای دنیا به دنبال این هستند که آلودگی های محیط زیست را کاهش دهند. کشور ما نیز عضو برخی از این معاهده ها از جمله معاهده رامسر است. کودکان از همان دوران مهد کودک باید با این مفاهیم آشنا شوند و با محیط زیست و طبیعت انس بگیرند.

نهاوندی، معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس در ادامه با اشاره به اینکه محیط زیست یک دستگاه حاکمیتی، نظارتی است که با جنبه های تخریب محیط زیست برخورد می کند، افزود: در استان فارس مستندات زیادی وجود دارد که محیط زیست با زیاده خواهان و سودجویان و کسانی که خواسته اند به محیط زیست تجاوز کنند برخورد کرده است. این مهم است که کودکان بدانند تخریب محیط زیست عواقب قانونی به دنبال دارد. انتقال این مفاهیم در مهد کودک ها و پیش دبستانی ها باعث می شود شرایط بهتری در سال های بعد برای حفظ محیط زیست ایجاد شود.

نهاوندی ادامه داد: نتایج برخی مطالعات حاکی از این است که آموزش رسمی حفظ محیط زیست برای نیل به توسعه پایدار الزامی است و در این مسیر به منظور برقراری ارتباط آگاهانه انسان با محیط زیست در گام اول نیازمند برنامه‌ریزی جامع، جذب منابع مالی و همچنین مشارکت همه آحاد جامعه است.

زهرا شفیعی سروستانی، رییس اداره آموزش و مشارکت مردمی محیط زیست فارس نیز با بیان اینکه برگزاری کارگاه آموزشی ویژه مربیان کودکستان های آموزش و پرورش تاثیر بسزایی در انتقال مفاهیم محیط زیست به کودکان دارد، افزود: به دنبال استقبال از کارگاه های پیشین، این کارگاه آموزشی با همراهی آموزش و پرورش و اداره سلامت و تندرستی آموزش و پرورش، ادارات آب منطقه ای، برق، گاز و سازمان پسماند شهرداری شیراز ترتیب یافت. همچنین یادآور شد: استان فارس بعنوان پرچمدار آموزش محیط زیستی به کودکان؛ به دنبال ایجاد الگو و تدوین فرآیندهایی برای تحقق این مهم می باشد تا بتواند در سطح کشور الگو سازی کند و توسعه دهد.

شفیعی سروستانی افزود: آسیب‌های محیط زیستی به اندازه‌ای افزایش پیدا کرده‌اند که انسان امروزی نیاز به راه‌حل هایی برای ترمیم رابطه خود با محیط دارد. آموزش محیط زیست یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای بهبود این رابطه است. آموزش محیط زیست نوعی آموزش است که به کمک آن این توانایی به اشخاص داده می‌شود تا بتوانند مشکلات محیط زیستی را شناسایی کنند، توانایی بررسی این مشکلات را بدست آورند و در نهایت در عمل بتوانند در راستای حل این مشکلات قدم بردارند.

جامعیان، رییس اداره سلامت و تندرستی آموزش و پرورش فارس نیز در ادامه این کارگاه آموزشی به تخریب جنگل ها، تخریب تالاب ها و حیات وحش و توسعه باغ‌شهرها اشاره کرد و گفت: آموزش و پرورش، نیرو و بودجه کافی برای توسعه فرهنگی در بسیاری از زمینه ها ندارد و نیاز به مشارکت مردمی است تا بتواند به بهترین شیوه آموزش محیط زیست را نهادینه کند.

رییس اداره سلامت و تندرستی آموزش و پرورش فارس خاطر نشان کرد: به دلیل گستردگی آموزش محیط زیست، هیچ نهاد و یا سازمانی در کشور به تنهایی نمی‌تواند امید به پیشرفت در این زمینه داشته باشد. به همین دلیل است که یکی از راهبردهای مهم آموزش محیط زیست به اشتراک‌گذاری دانسته‌ها و تجربه‌ها میان سازمان‌های مختلف است.

وی ادامه داد: از آنجا که یکی از مهمترین مولفه‌های آموزش محیط زیست به اشتراک گذاشتن و استفاده بهینه از مدل‌های موفق کشورهای دیگر در این زمینه است، اجرای مطالعات تطبیقی می‌تواند نقش بسیار مهمی در پیشرفت آموزش محیط زیست در بین دانش آموزان و کودکان داشته باشد.

در ادامه این کارگاه آموزشی که ۸۰ نفر از مربیان مهدهای کودک و پیش دبستانی ها در آن حضور داشتند، الگوهای آموزشی محیط زیست و محتواهای تهیه شده در قالب ۴ گروه با استفاده از کارشناسان مجرب ادارات محیط زیست، آب منطقه ای، برق و گاز طی ۵ ساعت دوره آموزشی، تبیین و تشریح شد.