افزایش قیمت نه اصلاح قیمت خودرو
گروه اقتصادی: اکبر شکری کارشناس حوزه صنعت طی یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: پس از کش و قوسهای فراوان به هر حال اصلاح قیمت محصولات پرتیراژ دو خودروساز بزرگ صورت گرفت که این امر یک اقدام اساسی و ضروری جهت توقف زیان خودروسازان است، پس از انتشار قیمت در کدال (افشای الف طبق الزامات سازمان […]
مخالفت و انتقاد برخی نمایندگان مردم در مجلس را نسبت به افزایش قیمت خودرو ملاحظه کردیم، اما در مقابل نظر برخی کارشناسان حوزه صنعت و بازار سرمایه را میبینیم که اتفاقا موافق این اصلاح قیمت بودند و راه نجات خودروسازی را در این اقدام میدانند.
واقعیت ماجرا این است که با حرفهای غیرکارشناسی، زمین بازی را نمیتوان وارونه جلوه داد و اگر نقدی هست چرا در تمام رخدادها و گرانیها نیست؟ باید بدانیم مردم و کارشناسان بازار و سرمایه ما را قضاوت خواهند کرد. شایسته است هیجانات را کنترل کنیم و تمام ابعاد خودروسازی که متشکل از خودروساز، قطعهساز، سهامدار و مهمتر از همه کارگران هستند را مدنظر قرار داد.
خودروسازان به خودی خود سود تعیین نمیکنند و نهاد متولی اساسا حتی اصل بهای واقعی مواد و بهای تمام شده را از خودروساز نمیپذیرد و مادامی که اصل پذیرفته نشود، سود دیگر تعریفی ندارد و مغفول میماند. اذعان شده است؛ سهام دولت در خودروسازی ۸درصد است، اتفاقا نکته قابل توجهی است و باید علت گرانی و بیکیفیتی را در جای دیگری سراغ گرفت.
بهتر نیست به جای سوال کردن و پرسیدن که بیش از ۱۰ سال است موضوع خودرو از سوالات پرتکرار خانه ملت از متولیان صنعت بوده و تاکنون این سوالات نیز نه تنها مشکلی را حل نکرده، بلکه گاهی هم باعث اختلافنظر شده است، دست کشید و به دنبال همفکری و ارایه راهکارهای اساسی یا ارایه طرح و تصویب در مسیر درست قانونی قرار بگیریم؟
بله، آنچه که امروز بحران خودرو را حل خواهد نمود، تصویب و اجرای دقیق یک برنامه بلندمدت ۱۰ساله خواهد بود تا شاید با الگوبرداری از خودروسازان برتر دنیا با برنامهریزی، اجرا و پایش دقیق در مسیر توسعه قطعهسازی و زنجیره تامین که مهمترین عنصر تمامی مجهولات فعلی صنعت خودروی کشور میباشد، قرار بگیریم تا پس از رسیدن به مدارج عالی کیفیت و رقابتپذیر در دنیا و طراحی مناسب در کلاس جهانی به یک خودروسازی مقتدر در دنیا تبدیل شویم.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰