اولویت در ارتقای کیفیت کالای ایرانی/ بهدنبال راهکارهایی برای قطع زمینههای قاچاق هستیم
رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به ارتباط و تعامل میان شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: ارتقای کیفیت کالای ایرانی باید در اولویت سیاستگذاری فرهنگی و همکاری دانشگاهها و تولیدکنندگان قرار گیرد.
به گزارش ایسنا، علیرضا رشیدیان – نماینده ویژه رئیس جمهور و رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز – بعدازظهر امروز(شنبه) در کنفرانس ملی حکمرانی و نظام سیاستگذاری فرهنگی طی سخنانی با تبریک چهلمین سالگرد تأسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، تاریخچه تشکیل این شورا را مورد توجه قرار داد و گفت: درست است که شورای عالی انقلاب فرهنگی در ۱۹ آذر ۱۳۶۲ تکوین پیدا کرد، ولی در واقعِ امر پیشینه و ریشه تشکیل آن، به سال ۱۳۵۹ باز میگردد.
رشیدیان افزود: در سالهای اول پس از پیروزی انقلاب اسلامی که وضعیت عجیبی بر دانشگاههای ما حاکم بود، بسیاری از گروهها، سازمانها و احزابِ غالباً مارکسیستی، بهشکلی باورنکردنی محیط و فضای فکری و فرهنگی دانشگاهها را در اِشغال خودشان داشتند و حتی در موارد بسیاری دفاتر برخی از اینها هم در دانشکدهها مستقر بود.
وی در رابطه با شکلگیری انقلاب فرهنگی گفت: این واقعیتِ مسئلهساز، بهکلی دانشگاه را از وظیفۀ بنیادین خودش که تولید و ترویج علم است، باز داشته بود. تیزبینی و هنر حضرت امام (ره) در شناسایی این خطر که آیندۀ دانشگاه و نهادِ آموزشِ عالیِ کشوِر اسلامیِ ما را شدیداً تهدید میکرد، بهصورت حکم تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی در ۲۳ خرداد سال ۱۳۵۹ تجلی یافت و در پی آن موظف شد تا خطمشی حاکم بر دانشگاهها را بر اساس فرهنگ اسلامی و انتخاب و آمادهسازی محتوای آموزشی و کادرِ توانمندِ متعهد و آگاه، تنظیم کند و برای رشتههای مختلف برنامهریزی کند.
رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ضرورت ارتقای ساختار ستاد انقلاب فرهنگی را در آن مقطع مورد اشاره قرار داد و گفت: با بازگشایی دانشگاهها، گسترش و تعمیق اقدامات ستاد ایجاب میکرد که ساختار این نهاد در قالب شورای عالی انقلاب فرهنگی به فعالیت خود تداوم دهد و از آن زمان به بعد مهمترین وظیفۀ شورا عبارت بود از سیاستگذاری در عرصههای گوناگون فرهنگی.
رشیدیان تصریح کرد: این منطق از آنجایی نشات میگرفت که انقلاب اسلامی در ذات خودش دارای جوهرۀ فرهنگی است، لذا عنصر فرهنگ هم میبایست در سیاستگذاریهای کلان کشور، نقش محوری داشته باشد.
وی بیانات مکرر رهبر معظم انقلاب مبنی بر تأکید بر اهمیت مفهوم فرهنگ و مسائل فرهنگی را مورد اشاره قرار داد و گفت: ایشان میفرمایند: «اولویتهایی هم در کار کشور هست که من یک اشارهای میکنم که این اولویتها را بایستی به اولویت بودنش توجه داشت و دنبال کرد که شاید مهمترینش مسئله اقتصاد است و بعد مسئله فرهنگ و رسانه و علم است که اینها اولویتهای اساسی کشور است»
نماینده ویژه رئیس جمهور سابقۀ ارتباطات میان شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز را مورد توجه قرار داد و افزود: عطف به فرمایش رهبر معظم انقلاب، این تلاقی بین اقتصاد و فرهنگ را ما به خوبی در مأموریت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مشاهده میکنیم و خوشبختانه در این راستا ارتباط و تعامل بسیار خوبی میان شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برقرار است، که امید میرود با رویکرد جدید ستاد پیرامون بهرهگیری بیشتر از امور فرهنگی، تبلیغی و مشارکتهای مردمی، شکل مستحکمتری هم پیدا کند.
رشیدیان در خصوص وظایف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همچنین تبیین مصوبات ۸۰۷ و ۸۴۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی در ارتباط با این ستاد اظهار کرد: پیش از این ما مصوبه ۸۰۷ شورا در سال ۱۳۹۷ را در دو بخش فرهنگی، تبلیغی و ترویجی؛ و بخش علمی، مهارتی، فناوری و نوآوری داشتیم که مشتمل بر حمایت از کالای ایرانی بود و به ۱۶ وزارتخانه، سازمان و نهاد ابلاغ شد که بر اساس این مصوبهی شورا، طراحی سازوکارهای لازم و ایجاد همافزایی و هماهنگی بین همه دستگاههای متولی در مصوبه ۸۰۷، از وظایف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است و همینطور نظارت بر عملکرد دستگاهها و نهادها به استناد ماده۱۴ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در چارچوب همین وظیفه قرار گرفته است.
وی با تأکید بر تقویت و اجرای بهینه مصوبه ۸۰۷، در چارچوب اصل حفاظت از حقوق عامه مردم گفت: در این رابطه نیز مجموعه اقداماتی لازم است که به عنوان نمونه، از طرف ستاد پیشنهاد میشود؛ وزارتخانههای میراث فرهنگی، جهاد کشاورزی، کار و کشور و همچنین سازمان ملی بهرهوری به مصوبه اضافه شوند، ضمن این که ضروری است ضمانت قوی با تخصیص بودجه و پیگیری مؤثر هم از طرف شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخشهای مربوطه پیشبینی شود.
رشیدیان نقش نظارتی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مصوبه ۸۴۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۴۰۰ را مورد اشاره قرار داد و گفت: گزارش اقدامات دستگاههای متولی بهطور منظم پیگیری و پس از جمعبندی سالانه در اختیار شورا قرار میگیرد.
وی در بیان جنبههای تعمیق و توسعه همکاریهای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: یکی از این ظرفیتها مردمیسازی مبارزه با قاچاق کالا و ارز است بهگونهای که مردم از معایب و زیانهای قاچاق بهطور شفاف و جامع مطلع شوند. در این خصوص میتوان از دانش اساتید اقتصاد، حقوق و علوم اجتماعی، ذیل نقشه راه پیشنهادی شورای عالی انقلاب فرهنگی در تبیین آسیبهای قاچاق نیز بهره بُرد.
نماینده ویژه رئیس جمهور در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ادامه تبیین جنبههای گسترش همکاری میان ستاد و شورا به اصل مطالبهگری مردمی اشاره کرد و افزود: انتظار به حق مردم در خصوص ارتقای کیفیت کالای ایرانی باید در اولویت سیاستگذاری فرهنگی و همکاری دانشگاهها و تولیدکنندگان قرار گیرد و بالاخره یک ظرفیت مهم فراموش شده همکاری شورا و دستگاههای متولی برای آگاهیبخشی و اطلاعرسانی مناسب و بههنگام، به عموم جامعه در ارتباط با قوانین و سیاستهای جدید در خصوص مبارزه با پدیدۀ شوم قاچاق است. علاوه بر این، کارگروههای تخصصی ستاد هم میتوانند با استفاده از ظرفیت تخصصی و حرفهای شورا، مصوبات علمیتر و دقیقتری را داشته باشند.
رشیدیان فرازی از فرمان رهبر معظم انقلاب در خصوص مبارزه با قاچاق کالا و ارز که تبلیغات متناسب، هوشمندانه و همهجانبه در خدمت مبارزه با قاچاق را مورد تأکید قرار داده است را یادآور شد و عناوین مدنظر در تعامل شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز را به شرح ذیل برشمرد:
– طراحی برنامههای آموزشی و فرهنگی برای ارتقای آگاهی عمومی در زمینۀ مبارزه با قاچاق کالا و ارز
– بهرهمندی از ظرفیت آموزش و پرورش و دانشگاهها برای آموزش مفاهیم مرتبط با اقتصاد سالم و تجارت قانونی و مبارزه با قاچاق کالا و ارز
– گسترش فعالیتهای پژوهشی و علمی در قالب حمایت از پایاننامهها و پژوهشهای دانشگاهی مرتبط با اقتصاد سالم و تجارت قانونی و مبارزه با قاچاق کالا و ارز
– بهرهگیری از نخبگان و دانشبنیانها در کنار تولیدکنندگان و R & D تحقیق و توسعۀ واحدهای تولیدی در ارتقای کیفیت تولید
– بهرهگیری از ظرفیت تدوین محتوای آموزشی برای مدارس و دانشگاهها در راستای ترویج فرهنگ مصرف تولیدات داخلی
– ایجاد گروههای داوطلبانه در مدارس، دانشگاهها و انجمنهای محلی برای تعمیق مبارزۀ فرهنگی با معضلات گریبانگیرِ اقتصاد مانند: قاچاق
– طراحی برنامههای فرهنگی برای تقویت حس هویت ملی و مقابله با کالاهایی که نماد فرهنگ بیگانه هستند.
– همکاری و معاضدت چندجانبۀ نهادهای فرهنگی مانند سازمان تبلیغات اسلامی و صداوسیما با ستاد و شورا برای سیاستگذاری و فرهنگسازی در راستای حمایت از سرمایهگذاران، تولیدکنندگان و کارگران داخلی
وی گفت: در چارچوب رویکرد دولت چهاردهم در توسعه وفاق ملی و بر اساس تأکید رئیس جمهور در حکم ابلاغیشان، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز بهدنبال راهکارهای مناسب در راستای قطع زمینههای قاچاق با استفاده از ظرفیت نخبگان و ستادهای مردمی و همافزایی صمیمانه بین دستگاههای ذیربط است.
رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ضمن استقبال از پیشنهادهای سازنده همه دستگاهها، تشکلها و سمنها، نسبت به هرگونه همکاری در زمینههای مورد نظر با شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام آمادگی کرد.
انتهای پیام
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰