مدیریت کارآمد در فرایندها، ضامن موفقیت در امور آموزشی است

کلمه نیوز_ دشتیان که در گردهمایی معاونان، کارشناسان‌مسوول و کارشناسان متوسطه نواحی چهارگانه شیراز در هنرستان شهید دستغیب آموزش و پرورش ناحیه سه سخن می‌گفت، با اشاره به اهمیت تعلیم و تربیت در دوران ابتدایی زندگی کودک، نقطه‌ی طلایی تأثیر‌گذاری آموزش و تربیت را دوران دبستان و پیش‌دبستانی عنوان کرد و هشتاد درصد یادگیری را […]

کلمه نیوز_ دشتیان که در گردهمایی معاونان، کارشناسان‌مسوول و کارشناسان متوسطه نواحی چهارگانه شیراز در هنرستان شهید دستغیب آموزش و پرورش ناحیه سه سخن می‌گفت، با اشاره به اهمیت تعلیم و تربیت در دوران ابتدایی زندگی کودک، نقطه‌ی طلایی تأثیر‌گذاری آموزش و تربیت را دوران دبستان و پیش‌دبستانی عنوان کرد و هشتاد درصد یادگیری را مربوط به دوران پیش‌دبستانی دانست.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان فارس با اشاره به مباحثی از کتاب «مرگ مدرسه» که به گفتمان انتقادی صاحب‌نظران تعلیم و تربیت اختصاص دارد گفت: مبحثی که در این کتاب پر بسامد است، این است که ما در ایران کودکی نداریم و در قالب طنز ادامه داد: بچه‌ها متولد که می‌شوند به فکر کنکور و رشته پزشکی هستند. بعد وارد فشار و اضطراب روانی می‌شوند تا برسند به غول کنکور و با وجود این نگاه، ضرورت برگزاری یک گردهمایی و گپ‌ و‌گفت دوستانه و عاطفی که به ترسیم خط‌مشی و چارچوبی مناسب برای رسیدن به نتیجه مطلوب باشد، احساس شد.

دشتیان در ادامه گفت: برای افزایش دانش، باید از خرد جمعی و تجربه ارزشمند دیگران استفاده کرد. باهوش‌ترین فرد سازمان، کل سازمان است. یعنی وقتی به جایی برسیم که خردمان به مسیری منتج شود که در آن بتوانیم گام برداریم و تک تک افراد با یکدیگر، هم‌فکری و همکاری داشته باشند، موفقیت حاصل می‌شود؛ همان که از این گردهمایی انتظار می‌رود.

او گفت: تأکید ما بر هم‌گرایی و ایجاد صمیمت هم در حوزه استانی و هم اداری است و یکی از نقاط قوت مجموعه، برقراری ارتباط دوستانه حتی با هم‌تایان در استان‌های دیگر است؛ اگر این ارتباط در حوزه‌ی کاری حفظ شود به قسمی که با ترک آن حوزه، همچنان ادامه‌دار باشد یعنی موفق هستید. پس به آخر کارمان بنگریم و بیندیشیم. همه زحمات شما روزی فراموش می‌شود اما حسن‌خلق، احترام و رعایت شأن و منزلت انسانی چه در جمع همکاران و چه در حیطه‌ی تربیتی از یاد‌رفتنی نیست.

دشتیان، گم شده‌ی اصلی جامعه را اخلاق دانست و گفت: با وجود اخلاق، پایبندی ایجاد می‌شود، اصول و فرهنگ محترم شمرده می‌شود و با اخلاق‌مداری، تربیت رقم می‌خورد. پس فارغ از اعداد و ارقام که جهان در رقابتی نابرابر به سمت آن می‌رود، به اخلاق در حوزه تعلیم و تربیت نگاه ویژه داشته باشید و به معنای خاص، انسان اخلاق‌مدار تربیت کنید پیش از آنکه او را متخصص بار بیاورید.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش فارس ادامه داد: همیشه و ترجیع‌بندهمه‌ی محافل، مشکلات آموزش و پرورش است. بخشی از این مشکلات به دلیل عدم طراحی درست و برخی به دلیل عدم تخصیص منابع لازم و کافی است اما بخش مهمی مربوط به ناکارآمدی‌های مدیریت در فرایندهاست، این عدم کارایی از ناآگاهی نشأت می‌گیرد و نه از بد بودن افراد. با علم به این موضوع که مدیریت کارآمد، ضامن موفقیت آموزشی است و اگر بتوانیم مسیر پیش‌رو را با قبول شرایط موجود، به سر منزل مقصود برسانیم، مدیریت اثربخش صورت گرفته است.

او در این گردهمایی چالش‌ها، مشکلات و راهکارهای ارائه شده از سوی معاونان آموزش متوسطه نواحی را شنید و گفت: با همدلی، هم‌افزایی، هم‌گرایی و هم‌اندیشی، تجربه‌هایمان را به یکدیگر منتقل کنیم. در هر جای این کشور که می‌توانید کمک کننده باشید و راه‌کارهای عملیاتی و تجربه‌های کاربردی ارائه دهید.

دشتیان، معاونان، کارشناسان‌مسوول و کارشناسان را به ایجاد انگیزه در سطوح مختلف مخاطبان از جمله: دانش‌آموزان، معلمان و اولیا توصیه کرد و گفت: اگر قرار باشد افراد را تشویق و ترغیب به انجام درست وظایف و امور کنیم باید بر دل‌هایشان حکومت کرد تا حس مسوولیت در آن‌ها برانگیخته شود و این میسر نمی‌شود جز با رعایت شأن انسانی افراد.

او با توجه به اولویت امتحانات نوبت اول از معاونان و کارشناسان خواست، یک برنامه دوازده روزه برای امتحانات نوبت دوم پیشنهاد دهند.

در حاشیه این برنامه، شرکت‌کنندگان در این گردهمایی، از نمایشگاه دستاوردهای هنری و علمی هنرجویان هنرستان‌های ناحیه سه شیراز دیدن کردند.