آثار ارسال شده به بخش پایاننامه کم نقص بود/ بخش آهنگسازی نقطه قوت آثار مکتوب
عضو هیئت داوری بخش پایاننامه و کتابهای موسیقی چهلمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر معتقد است، آثار ارسال شده به بخش پایاننامه کم نقص بوده و بخش آهنگسازی نقش پررنگتری در میان پایاننامههای ارسالی داشته است.
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی چهلمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر، عضو هیئت داوری بخش پایاننامه چهلمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر با بیان این مطلب که هنرمندانِ جوان در بخش تکنیکهای آهنگسازی پیشرفت کردهاند، گفت: در میان پایاننامههای ارسالی استعدادهای درخشانی وجود داشت که کیفیت آثار در بخش آهنگسازی پررنگتر بود.
شاهین فرهت ادامه داد: پایاننامهها در بخش نوازندگی شرایط متفاوتتری داشتند. در واقع به دلیل پیشرفتِ روز به روز تکنیکهای نوازندگی، پایاننامههای موجود قابل توجه بودند و چندین اثر پژوهشی جدی در میان آثار ارزیابی شده وجود داشت.
این موسیقیدان در ادامه صحبتهای خود با اشاره به این موضوع که آثار رسیده در بخش آهنگسازی دربرگیرنده موسیقی ایرانی، جهانی و حتی تلفیقی از این دو بود، گفت: تنوع آثار در این بخش برای من بسیار قابل توجه بود چون هم آثار تلفیقی و هم ایرانی بسیار درست و تکنیکی طراحی شده بود. نکته جالب این است که یکی از آثار به لحاظ نغمه پردازی و هارمونی خیلی شبیه آثار خودم بود درواقع اثری در میان پایاننامهها وجود داشت که ایده نزدیکی به آثارم بود و از موضوع به وجد آمدم.
او در پاسخ به این پرسش که جشنواره بینالمللی موسیقی فجر به عنوان یک رویداد فرهنگی چگونه میتواند حامی هنرمندان جوانان موسیقی باشد؟ گفت: در حقیقت اساس تشکیل جشنوارهها در همه دنیا علاوه بر به رخ کشیدن جلوههایی هنر موسیقی، در واقع فرصتی است برای حضور هنرمندان و گروههای موسیقی جوان که در جشنواره شرکت کردهاند.
وی تصریح کرد: از همین رو باید شرایط مساعد برای اجراهای هرچند کوچک با ارکستر سمفونیک در جشنواره بین المللی موسیقی فجر فراهم شود. متاسفانه در حال حاضر شرایط، آماده پذیرش و اجرای تمامی آثار نیست. البته به اعتقاد من میتوان با برنامهریزی درست، بعد از جشنواره بین المللی موسیقی فجر با حمایت دولت آثار برگزیده در بخش پایاننامه ها فرصت اجرا پیدا کنند.
فرهت در ادامه بیان کرد: شنیده شدن اثر توسط مخاطب، حیاتیترین بخش زندگی یک هنرمند است از همین رو با توجه به نگاه تشویقی و حمایتی باید شرایط اجرا برای هنرمندان جوان فراهم شود.
این موسیقیدانِ ایرانی با بیان این مطلب که وجود رهبر دائمی در ارکستر سمفونیک تهران و ارتباط مستمر با هنرمندانِ جوان در مسیر رشد آنها بسیار مهم و راهگشا است، گفت: واقعیت این است که ارکستر سمفونیک تهران برای اجراهای خود معمولا سراغ آثار معروف از هنرمندان مشهور میرود و آثار ارزشمند و تکنیکال موزیسنهای ایرانی کمتر در ردیف اجرایی آنها قرار میگیرد. اما واقعا لازم است سراغ هنرمندان جوان که در همین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر به نوعی امتحان خود را پس دادند، بروند و آثاری از آنها را روی صحنه ببرند.
او خاطرنشان کرد: بیش از ۱۰ عنوان پایاننامه مورد بررسی قرار گرفت که از این تعداد برخی از آثار قابل توجه بود و به خصوص در بخش آهنگسازی به صورت کاملا علمی کار شده بود و نویسنده با هدف، عشق به موسیقی و اشتیاق پایاننامه را به رشته تحریر درآورده بود که از این جهت ستودنی و نقطه قوت آثار داوری شده در بخش پایاننامهها بود و از همه مهمتر که شاهد بودم آهنگسازی موسیقی ایرانی بسیار مورد توجه قرار گرفته است.
چهلمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر به دبیری رضا مهدوی، ریاست احمد صدری و مدیریت اجرایی محمدعلی مرآتی، به همت معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری دفتر موسیقی ارشاد، انجمن موسیقی ایران و بنیاد فرهنگی هنری رودکی، از ۲۳ تا ۲۹ بهمنماه ۱۴۰۳ در تهران و استانهای کشور برگزار میشود.
انتهای پیام
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0