راهاندازی بزرگترین مرکز تجزیه و مبادله مکانیزه تا پایان مهرماه
مدیرعامل شرکت ملی پست با بیان اینکه هوشمندسازی یکی از کارهای اصلی این شرکت است، گفت: تا پایان مهرماه، بزرگترین مرکز تجزیه و مبادله مکانیزه خاورمیانه در ایران راهاندازی میشود.
به گزارش ایسنا، رمضانعلی سبحانیفر در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی پست برگزار شد، با بیان اینکه پست وسیله ارتباطی قدیمی و طولانیمدت در کشور است، گفت: فرآیند پست با مخابره پیام آغاز شد و با جایگزینی کارتپستال و بستههای کوچک با بستههای بزرگ و امانات، تغییر رویکرد پیدا کرد. در حدود دو سالی که از شیوع کرونا میگذرد رویکردهای پست تغییر کرد. چون زیرساختهای لازم فراهم نبود، در ابتدا شرکت ملی پست دچار چالشهایی بود، اما با سرعت توانستیم این چالشها را با توسعه زیرساختها و مرکز تجزیه و مبادلات برطرف کنیم.
وی با اشاره به توسعه ناوگان حمل و نقل در پست بیان کرد: در این مدت ۱۰۰ درصد ناوگان شهری پست افزایش یافت و با خرید ۴۰۰۰ دستگاه ترولی و ۷۰۰۰ باکس ویژه امانات از تخریب بستههای پستی جلوگیری شد و ۴۰ درصد افزایش رصایت مشتریان را داشتیم. همچنین در گذشته همه بستههای پستی باید به تهران میآمد و از آنجا به مقصد ارسال میشد که با راهاندازی شش هاب منطقهای و ۲۰ خط مستقیم همجواری میان استانها، سرعت ارسال بستههای پستی افزایش یافت.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به هوشمندسازی و نصب سیستمهای مکانیزه در پست اشاره کرد و گفت: هوشمندسازی یکی ازکارهای اصلی ماست و تا پایان مهر مرکز تجزیه و مبادلات کشور نیز به یکی از بزرگترین و مجهزترین دستگاههای سورتنیگ خاورمیانه که توسط شرکت دانشبنیان ساخته شده است، مجهز میشود. همچنین سامانه هوشمند جامع قبول در حال اتصال به مراکز تجزیه و مبادلات است و این اقدام کمک میکند که اگر خطایی هم در بخشهای اجرایی و قبول مرسولات رخ داده، در این مراکز اصلاح شود.
مدیرعامل شرکت ملی پست ایران گفت: سهم پست در اقتصاد دیجیتال پنج درصد است که باید افزایش پیدا کند. پست، سکوی تجارت الکترونیک است و در کشورهای پیشرفته بسیاری از اقدامات مردم از طریق پست انجام میشود و پست پیشگیری قابل توجهی از رفت و آمدهای غیرضروری میکند و ما باید در ایران به پست بیشتر توجه کنیم.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره اقدام دیگر شرکت ملی پست در جهت هوشمندسازی، بیان کرد: بر اساس قانون، دستگاههای اجرایی موظف هستند خدمات خود را به صورت الکترونیکی ارائه بدهند که البته این روند یک بخش فیزیکی خواهد داشت. بخش فیزیکی باید از طریق برونسپاری و دفاتر پستی انجام شود. اکنون بخشهایی مانند درخواست گواهینامه، کارت پایان خدمت، درخواست گذرنامه و سند اسناد و املاک از همین طریق به صورت خدمات نیابتی در حال انجام است. این اقدامات به کاهش فساد اداری و دلالی کمک شایانی خواهد کرد.
فعالیت پست در رصد هوشمند کالاهای اساسی
وی با اشاره به بحث رصد هوشمند کالاهای اساسی، اظهار کرد: ما در خصوص شناسه رهسپاری امکانات بسیار خوبی داریم و این کار بستگی دارد که دستگاهی از ما بخواهد یا نخواهد. برای مثال وزارت صنعت، معدن و تجارت هم اکنون در موضوع رصد توزیع گوشت مرغ از کشتارگاه تا مصرفکنندگان از خدمات ما استفاده میکند و ما همه اطلاعات را به سامانه جامع تجارت منتقل میکنیم و این رصد هوشمند از بسیاری از تخلفات پیشگیری کرده است.
مدیرعامل شرکت ملی پست گفت: از آغاز شیوع کرونا تاکنون شاهد افزایش سه برابری مرسولات مرتبط با خرید و فروشهای اینترنتی بودهایم. همچنین شاهد رونق کسبوکارهای دیجیتال در ایام شیوع بیماری کرونا بودیم و هرچه شبکه ملی اطلاعاتی توسعه بیشتری پیدا کند ما از طریق هوشمندسازی پست میتوانیم سرعت و دقت ارسال مرسولات را افزایش دهیم.
سبحانیفر درباره زیانده بودن پست و افزایش نیافتن تعرفههای پستی، توضیح داد: با وجود تورم، در دو سال گذشته، تعرفههای ما افزایش پیدا نکرده است. ما شرکت درآمد-هزینهای هستیم و بودجه دولتی نداریم. ما براساس قانون مکلفیم خدمات پایه پستی را به مردم ارایه کنیم و براساس مواد ۲۸ و ۲۹ اساسنامه پست، دولت باید تفاوت نرخ تعیینشده کمیسیون تعیین مقررات با قیمت تمامشده را بپردازد، اما تاکنون دولت این مابهالتفاوت را پرداخت نکرده و زیانده بودن پست ناشی از همین موضوع است.
علت تاخیر در ارسال کارتهای سوخت
وی درباره تاخیرهای صورتگرفته در ارسال کارت سوخت نیز گفت: ما در این خصوص با مشکلاتی مواجه هستیم که اخیرا جلسهای را با رئیس پلیس راهور کشور داشتیم. مشکل در خصوص تاییدیههای مکانی است و افراد وقتی خودرویی را معامله میکنند نشانی دیگری داده میشود که وقتی پستچی میرود صاحب کارت حضور ندارد و باید کارت سوخت حتما به صاحب کارت داده شود و به همین علت با کارت سوختهای بسیار زیادی مواجهیم که به علت مشکلات نشانی در باجههای معطله پست نگهداری میشود.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از راهاندازی سامانه روستابازار در ماههای آینده خبر داد و افزود: محصولات صنایع دستی و دامی کشاورزان و روستائیان از طریق این سامانه به فروش میرسد و دست واسطهها کوتاه خواهد شد. شرکت پست یک فروشگاه دارد که از این طریق، خرید و فروشها انجام میشود.
سبحانیفر همچنین به انعقاد تفاهمنامه میان شرکت پست با نهاد ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: در این تفاهم نامه که امروز منعقد شد مردم به جای مکاتبه فیزیکی با دستگاهها و وزارتخانهها میتوانند درخواستهای خود را از طریق پست به صورت الکترونیکی ارسال کنند و بعد از دریافت کد رهگیری ما میتوانیم پاسخهای شهروندان را هم دریافت کنیم. امروز همچنین تفاهم نامهای با مسئولان وزارت آموزش و پرورش در خصوص تائیدیه مکانی ثبتنام دانشآموزان داشتیم تا بتوانیم این تائیدیه مکانی را از طریق پست به آموزش و پرورش ارائه کنیم.
مدیرعامل شرکت ملی پست ایران همچنین به تفاهمنامهای که قرار است با بنیاد مسکن امضا شود، اشاره کرد و گفت: ما بحث کدگذاری روستاها را در دستور کار خود داریم واین کار باید براساس نقشههای طرح هادی انجام شود. در همین خصوص با سازمان دهیاریها تفاهمنامهای امضا کردیم تا اعتبارات لازم برای نامگذاری معابر انجام شود و کدگذاری را انجام دهیم. طرح ساماندهی نشانیها (جینف) هم جزو تکالیف قانونی ما است و باید بانک اطلاعاتی آن تکمیل شود.
مدیرعامل شرکت ملی پست ایران همچنین درخصوص آخرین وضعیت پهپاد پستی بیان کرد: این طرح در کیش اجرا شد، اما برای سایر مناطق، نیازمند دریافت مجوز از سازمان هواپیمایی و دستگاههای امنیتی هستیم. در کشورهای توسعهیافته از پهپاد پستی بیشتر استفاده میشود و ما هم در این خصوص باید بهتر اقدام کنیم.
انتهای پیام
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰