قهرمان‌سازی از یک خرابکار در ایران!

همین که یکی از ایرانی‌تبارها می‌تواند در فرمول یک رانندگی کند جای افتخار دارد ولی موضوع اینجاست که باید واقعیت‌ها را هم در نظر گرفت؛ یکی همین واقعیت تصادف بحث‌برانگیز او در روز آخر مسابقات و دیگری نحوه ورودش به فرمول یک.

به گزارش ایسنا، روزنامه شرق نوشت: «این روزها اسم نیکلاس لطیفی در فضای رسانه‌ای ایران به‌ویژه رسانه‌های ورزشی پیچیده و هر منبعی به طریقی تلاش کرده اطلاعاتی از او منتشر کند. نیکلاس لطیفی، راننده کانادایی – ایرانی تیم ویلیامز در رقابت‌های معتبر فرمول یک دنیاست. تا همین‌ جا اولین نکته که می‌تواند مهم‌ترین نکته هم باشد، رخ داده است: همین که یک راننده طراز اول که یکی از سمت‌وسوهایش به ایران کشیده می‌شود، توانسته در رقابت‌های فرمول یک دنیا شرکت کند، ارزشمند است. نیکلاس از سال ۲۰۲۰ راهی این رقابت‌های معتبر شده و سعی کرده هم‌زمان با دیگر ستاره‌های مشهور دنیا در امر رانندگی، نامی برای خودش دست و پا کند. پس تا همین‌ جا می‌تواند سوژه خوبی برای فضای رسانه‌ای ایران باشد که یک دوملیتی که یک‌ملیتش به ایران برگشته، در بالاترین سطح رقابت‌های دنیای اتومبیل‌رانی مشغول فعالیت است. حال همان‌ طور که عنوان شد او از سال ۲۰۲۰ راهی فرمول یک شده و این خبر چندان تازگی ندارد.

موضوعی که جدیدا نام او را در رسانه‌ها مطرح کرده، مربوط به اتفاقی است که در پیست «یاس مارینا» ابوظبی رخ داده است؛ نه این که نیکلاس لطیفی توانسته باشد دست به کار مهمی بزند و قهرمانی، ولو شده در یکی از دورهای گرندپری، به دست بیاورد بلکه به این دلیل که با تصادفش در سرنوشت راننده قهرمان این رقابت‌ها تأثیرگذار بوده، بر سر زبان‌ها افتاده است. ماجرایش هم درخور توجه و البته تا حدودی هم مشکوک است. رقابت در ابوظبی آخرین مرحله از رقابت‌های گرندپری این فصل بود که دو راننده یعنی لوئیس همیلتون و مکس فرستاپن شانس داشتند که به‌ عنوان قهرمان سال ۲۰۲۱ فرمول‌ یک خودشان را مطرح کنند. همیلتون که پیش از این هفت عنوان قهرمانی داشت و با شوماخر افسانه‌ای برابری کرده بود، تلاش می‌کرد با ثبت هشتمین قهرمانی، نامش را در تاریخ فرمول‌ یک جاودانه کند. او اتفاقا تا شش دور مانده به پایان هم پیشتاز بود و از رقیبش یعنی فرستاپن هم ۱۱ ثانیه پیشی گرفته بود. در شرایطی که دنیای فرمول یک خودش را برای قهرمانی هشتم و تاریخی همیلتون آماده می‌کرد اما ناگاه نیکلاس لطیفی، با اتومبیلش به دیواره‌های پیست زد تا وضعیت اضطراری صورت بگیرد. با انجام چنین تصادفی، خودروی ایمن وارد پیست شد تا کار مدیریت شود.

طبق قوانین وقتی خودروی ایمن وارد پیست می‌شود یعنی اتفاقی در پیست رخ داده که راننده‌ها باید سرعت را کاهش داده و منتظر بمانند تا پیست پاکسازی شود. اتفاق بد اما جایی بود که فاصله ۱۱ثانیه‌ای فرستاپن با همیلتون صدرنشین، با ورود خودروی ایمن از بین رفت و این بار فقط نفری که زودتر از خط پایان رد می‌شدند می‌توانستند قهرمانی را به دست بیاورند. در اتفاقی مشکوک‌تر، خودروی ایمن تا یک دور مانده به پایان رقابت در پیست ماند و در دور آخر کنار رفت تا راننده‌ها رقابت را از سر بگیرند. اینجا بود که فرستاپن که پیش از تصادف لطیفی با آگاهی عجیبی لاستیک ماشینش را عوض کرده بود، در پیچ آخر از همیلتون سبقت گرفت و جام قهرمانی را به دست آورد. همیلتون و تیم مرسدس که این راننده بریتانیایی برایش رانندگی می‌کرد، بهت‌زده از اتفاقات رخ‌داده، نمی‌توانستند باور کنند که فرصت تاریخ‌سازی را از دست داده‌اند. تصادفی که نیکلاس لطیفی صورت داد، در واقع قهرمانی را از چنگ مرسدس درآورد و به تیم ردبول داد تا حرف و حدیث‌ها در این مورد زیاد شود.

همین حالا رسانه‌های مطرح دنیا از احتمال عمدی‌بودن تصادف لطیفی برای قهرمان‌نشدن همیلتون حرف می‌زنند و خود همیلتون هم به این موضوع ورود کرده و آن را مبهم توصیف کرده است. از طرفی، عده‌ای از کارشناسان هم از این می‌گویند که محل تصادف نیکلاس لطیفی، جایی نبوده که او بخواهد کنترل اتومبیل را از دست بدهد و به دیواره‌ها برخورد کند. در چنین فضایی خود لطیفی هم روز گذشته مصاحبه کرده و گفته کارش عمدی نبوده و از همیلتون عذرخواهی کرده است.

در ایران اما واکنش‌ها به این اتفاق متفاوت بوده و عده زیادی بدون در نظر گرفتن خرابکاری بزرگی که این راننده ایرانی – کانادایی رقم زده از او در حد و اندازه‌های یک قهرمان واقعی تمجید کرده‌اند! موضوعی که خودش می‌تواند سوژه‌ای برای واکاوی اتفاقات اجتماعی بیشتر باشد. البته همان‌ طور که در ابتدای مطلب عنوان شد همین که یکی از ایرانی‌تبارها می‌تواند در فرمول یک رانندگی کند جای افتخار دارد ولی موضوع اینجاست که باید واقعیت‌ها را هم در نظر گرفت؛ یکی همین واقعیت تصادف بحث‌برانگیز او در روز آخر مسابقات و دیگری نحوه ورودش به فرمول یک.

نیکلاس، پسر مایکل لطیفی، یکی از سرمایه‌داران بزرگ کاناداست که ۱۰ درصد سهام شرکت مک‌لارن را خرید تا پسرش راننده تیم ویلیامز شود. درست است که نیکلاس که رانندگی را از سنین جوانی در سطح حرفه‌ای شروع کرده، راننده تا حدودی قابل نشان داده ولی در دنیای حرفه‌ای او در زمره « Paid Driver» محسوب می‌شود؛ یعنی آنهایی که به واسطه ورود اسپانسر به یک تیم، راننده می‌شوند. این موضوع تا حدودی رایج است ولی بعضا دستمایه طنز رانندگان حرفه‌ای هم می‌شود.»

انتهای پیام