توقف خط ریلی مشهد – چابهار در ایستگاه گناباد
به گزارش کلمه نیوز؛ ساخت خط آهن چابهار – مشهد به عنوان طولانی ترین خط آهن ایران، جزو مصوبات سفر اعضای هیات دولت های نهم و دهم بود که در ۱۵ آذرماه سال ۱۳۸۹ در جریان سفر رییس جمهور وقت به چابهار، در آیینی عملیات ساخت قطعه چابهار به زاهدان آغاز شد و بعد از آن اتصال آن تا مشهد در دستور کار قرار گرفت.
خط ریلی چابهار- مشهد در مجموع به طول حدود یک هزار و ۶۰۰ کیلومتر با عبور از شهرهای ایرانشهر، خاش، زاهدان، زابل (میلک)، نهبندان، بیرجند، قاین و گناباد از طریق ایستگاه کالشور در حوزه شهرستان گناباد به راه آهن بافق – مشهد متصل می شود و با توجه به بهره برداری از خط ریلی خواف به هرات افغانستان در ۲ سال گذشته، تکمیل این خط ریلی از ضرورتهای مهم رونق اقتصادی منطقه و تکمیل دالان شرق کشور به شمار می رود.
از مجموع یک هزار و ۵۳۸ کیلومتر خط ریلی مشهد – زاهدان به چابهار، ۶۲۸ کیلومتر بین چابهار به زاهدان و ۹۱۰ کیلومتر در قالب سه قطعه در حد فاصل یونسی بجستان – گناباد – زاهدان قرار دارد.
در این میان خط ریلی یونسی بجستان – گناباد به عنوان قطعه نخست خط ریلی مشهد – زاهدان در سال ۱۳۹۶ با اعتبار نخستین ۵۷۰ میلیارد ریال آغاز شد و در مراحل بعدی اعتبار تخصیصی به آن به بالغ بر یک هزار میلیارد ریال افزایش یافت که این خط ریلی در مجموع دارای ۳۸ ایستگاه است که ۲ ایستگاه آن در طول قطعه نخست در یونسی و گناباد قرار دارد.
در مجموع سه قطعه خط ریلی یونسی بجستان – زاهدان، یک قطعه از یونسی تا گناباد و ۲ قطعه از گناباد تا زاهدان در حال احداث است.
توقف قطعه نخست خط ریلی مشهد – چابهار به دلیل کمبود اعتبار
اجرای خط ریلی یونسی – گناباد به طول ۵۶ کیلومتر از سال ۱۳۹۶ آغاز شد و با گذشت حدود پنج سال، از سه ماه قبل به دلیل کمبود منابع اعتباری متوقف شد که پیگیریهای مستمر مسوولان مربوط برای تکمیل اعتبار این خط ریلی هنوز به نتیجه ای نرسیده است.
مدیر طرح احداث خط ریلی یونسی به گناباد گفت: این طرح تا سال قبل با پیشرفت خوبی در حال اجرا بود، به طوری که در مقایسه با قطعات سایر خطوط ریلی در استانهای خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان از پیشرفت مطلوب تری برخوردار است و تاکنون ۸۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد ولی از ابتدای امسال هیچگونه اعتباری به آن اختصاص نیافته و کمبود اعتبار و نقدینگی، موجب اجرای توقف این طرح ریلی در جنوب استان خراسان رضوی شده است.
ابوذر خواجه رضا گفت: این خط ریلی از ایستگاه راه آهن یونسی بجستان آغاز و تا ایستگاه شهر بیدخت گناباد ادامه می یابد و تاکنون عملیات زیرسازی و یک لایه روسازی آن در ۳۵ کیلومتر نخست قطعه به طور کامل انجام شده است.
وی اظهار داشت: جانمایی و مطالعات احداث پایانه و ایستگاه مسافری خط ریلی فوق انجام شده و پیگیریهایی در خصوص تعیین پیمانکار و اجرای آن نیز در حال انجام است تا همزمان با اجرای مرحله دوم (احداث خط) عملیات احداث پایانه نیز شروع شود.
در این مسیر یک ایستگاه سوزنبانی در کیلومتر ۲۴ و یک ایستگاه مسافری در کیلومتر ۴۸ بین تقاطع روشناوند و قوژد گناباد (حدفاصل جاده گناباد – قوژد – روشناوند) تعریف و تصویب شده که ۳۵ کیلومتر آن تکمیل شده و عملیات خاکی ۱۳ کیلومتر باقیمانده در صورت تامین اعتبار لازم ظرف ۱۸ ماه آینده اجرا می شود.
خواجه رضا گفت: مهمترین مشکل در اجرا و تکمیل خط ریلی یونسی به گناباد علاوه بر کمبود اعتبار، ساخت پل تقاطع خط آهن با مسیر جاده ای گناباد – مشهد است که اجرای آن به طول ۲۴۰ متر نیازمند اعتبار زیادی است و تاکنون طرحی برای عملیات روسازی، ریلگذاری و ساخت ایستگاه مسافری آن تعریف نشده است.
وی اضافه کرد: ساخت ایستگاه مسافری این خط ریلی هنوز آغاز نشده و مناقصه ای نیز برای آن انجام نشده است.
خواجه رضا گفت: از مجموع ۱۹۸ دهانه پل کوچک و متوسط موردنیاز برای اجرای قطعه نخست خط ریلی یونسی به گناباد، ۱۸۳ دهانه تکمیل شده است و از ۱۰۳ هزار مترمکعب کل حجم ترانشه برداری طرح فوق تاکنون ۱۰۱ هزار مترمکعب و از ۲ میلیون و ۱۷۰ هزار حجم خاکریزی، یک میلیون و ۶۰۰ هزار مترمکعب آن انجام شده است.
وی ادامه داد: همچنین تاکنون ۳۶ هزار مترمکعب از مجموع ۴۸ هزار مترمکعب بتن ریزی این خط ریلی اجرا شده است.
وی تصریح کرد: تکمیل خط ریلی مشهد -زاهدان – چابهار و اتصال این منطقه به آبهای آزاد، موجب تحول در رونق اقتصادی و توسعه منطقه می شود که شهرستان گناباد نیز با پیوستن بدان می تواند به نقش خود به عنوان یک شاهراه ارتباطی استان های جنوبی و شرقی کشور، ایفای نقش کند.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰