رشد منفی جمعیت پزشکان در خوزستان

خوزستان - رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: باوجود اجرا و تکمیل طرح بهداشتی و درمانی در خوزستان، شاهد رشد منفی جمعیت پزشکان متخصص و فوق تخصص در استان هستیم.

کلمه نیوز – محمدحسین سرمست شوشتری رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز درخصوص مصوبه‌های حوزه بهداشت و درمان اولین سفر رئیس جمهور دولت سیزدهم در شهریورماه سال ۱۴۰۰ به خوزستان اظهار داشت: با توجه به اینکه تعدادی از بیمارستان‌های استان، فرسوده و دچار عقب افتادگی هستند، صدور مجوز و تامین اعتبار برای بهسازی و جایگزینی آن‌ها انجام شده است.تحول در حوزه بهداشت و درمان خوزستان با اجرا و تکمیل ۲۲ طرح

وی بیمارستان فوق تخصصی ابوذر و سوانح و سوختگی آیت الله طالقانی اهواز را از جمله بیمارستان‌های بهسازی و جایگزین شده در سال‌های اخیر برشمرد و افزود: در شهرستان‌های باغملک، مسجدسلیمان و طالقانی ۲ در آبادان نیز بیمارستان‌ها جایگزین و بهسازی شده اند. بیمارستان طالقانی ۲ آبادان مربوط به قبل از انقلاب اسلامی است و در جنگ تحمیلی دچار آسیب شده بود، با تامین اعتبار، بیمارستانی ساخته و در اواخر سال ۱۴۰۱ به بهره برداری رسید.

این مقام مسئول طرح ساخت بیمارستان خیرساز ولیعصر(عج) بهبهان را مربوط به قبل از دهه ۷۰ عنوان و اضافه کرد: این بیمارستان جزو طرح‌های نیمه تمام استان خوزستان بود که با تامین اعتبار ۲ فاز آن به بهره برداری رسید و کار‌های تامین اعتبار برای اجرا و تکمیل فاز سوم آن نیز انجام شده است و به زودی شاهد بهره برداری از آن خواهیم بود.

وی بیمارستان یا زهرا(س) دزفول، بیمارستان قلب خرمشهر و توسعه بیمارستان مادر رامهرمز به ۸۰ تخت را از دیگر مصوبه‌های سفر رئیس جمهور به خوزستان برشمرد و گفت: بیمارستان گلستان و رازی اهواز جزو مصوبه‌های سفر هستند، ولی با توجه به اینکه اعتبار برای آن‌ها درنظر گرفته نشده است، باید از محل فروش و تهاتر املاک، اعتبار پیش بینی شده است.

پیش بینی یکهزار و ۱۳ تختخواب برای بیمارستان‌های گلستان، رازی و قلب اطفال
سرمست شوشتری با بیان اینکه یکهزار و ۱۳ تختخواب برای بیمارستان‌های گلستان، رازی و قلب اطفال پیش بینی شده است، افزود: به دلیل کار بزرگی است و به منظور تامین اعتبار، تفکیک شد و در سفر رئیس جمهور جایگزینی بیمارستان گلستان قطعی و اجرای عملیات با اعتبار از محل تهاتر آغاز شده و ساختمان جدید میان بیمارستان فعلی گلستان و شفا درحال ساخت است.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز؛ پس از ساخت بیمارستان ۶۰۰ تختخوابی گلستان و انتقال ۴۰۰ تختخواب جدید از بیمارستان فعلی به آن، به بیمارستان یکهزار تختخوابی همانند بیمارستان حضرت مهدی(عج) و امام خمینی تهران در جنوب غرب کشور تبدیل خواهد شد. طرح ساخت بیمارستان جدید گلستان از سوی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) فعال است و با سرعت خوبی درحال پیشرفت است.

تامین اعتبار برای تکمیل دانشکده داروسازی
سرمست شوشتری درخصوص کار‌های انجام شده یا در دست اجرای دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در حوزه آموزش گفت: طرح ساخت دانشکده داروسازی که به دلیل نبود اعتبار، نیمه تمام مانده بود، در سفر رئیس جمهور به خوزستان تصویب شد و درحال اجرا است. بلوک زایمان بیمارستان سینا در شهرستان کارون که تاکنون ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، با پیش بینی حدود ۷۰ میلیارد تومان اعتبار، با سرعت خوبی درحال اجرا است و با بهره برداری از آن شاهد توسعه این بیمارستان در بخش زنان و زایمان خواهیم بود.

سرمست شوشتری به تصویب و اجرای ۲۲ طرح بهداشتی، درمانی و آموزشی در شهرستان‌های مختلف استان خوزستان از جمله؛ شوشتر، دزفول و… اشاره و اضافه کرد: در سفر دوم تکمیل طرح‌های سفر اول بررسی و تصویب شدند.

وی طرح‌های تصویب شده سفر اول ریاست جمهوری به استان خوزستان را بزرگ و هزینه بر توصیف کرد و گفت: باتوجه به تنگنا‌های مالی که وجود دارد، امکان تکمیل و بهره برداری آن‌ها در مدت یکسال وجود نداشت و تنها طرحی که عملیات اجرایی آن آغاز نشده بود، بیمارستان گلستان اهواز بود و سایر طرح‌ها از قبل شروع شده بودند و به دلیل اینکه تکمیل طرح‌های نیمه تمام جزو سیاست‌های دولت سیزدهم است، بر آن‌ها تمرکز شده و درحال تکمیل هستند.

سرمست شوشتری به بهره برداری از مگا آی سی یو بیمارستان گلستان اهواز در ماه‌های قبل اشاره کرد و افزود: باتوجه به اینکه توسعه بیمارستان رازی طرحی بزرگ است و اعتبار زیادی نیاز دارد و اجرای آن همزمان با دیگر طرح‌ها امکانپذیر نبود، در اولویت دوم دانشگاه علوم پزشکی اهواز قرار داده شد.

کاهش تمایل به تحصیل در رشته‌های دستیاری تخصص و فوق تخصص
وی درخصوص کمبود پزشک متخصص در شهرستان‌های استان خوزستان گفت: شعار و ایده کلی، برقراری عدالت در همه شهر‌ها است، بطوریکه به همه مناطق نگاه یکسانی شود، ولی باید این موضوع را در نظر داشت که تعداد ورودی دستیاران رشته‌های تخصصی باوجود افزایش ظرفیت پذیرش دستیار، نسبت به سال‌های قبل روند کاهشی دارد و تمایل به بسیاری از رشته‌ها کم شده است. رشته فوق تخصص جراحی اطفال بیش از ۱۰ سال است که داوطلب ندارد، ضمن اینکه داوطلبان جراحی قلب نیز به حداقل رسیده اند و اگر این کاهش ادامه دار باشد، پیش بینی می‌شود رشته‌های تخصصی که قبلا در اوج بودند، در سال‌های آینده دیگر متقاضی نداشته باشند.

سرانه پزشک متخصص خوزستان کمتر از سرانه کشوری
وی منابع فیزیکی را به ۲ گروه ساختمان، ابنیه و تجهیزات و همچنین نیروی انسانی تقسیم کرد و ادامه داد: معمولا همیشه به ابنیه و تجهیزات توجه می‌شود و به تامین نیروی انسانی کمتر توجه می‌شود و شاهد مهاجرت از استان خواهیم بود.

سرمست شوشتری اضافه کرد: سرانه تخصصی استان خوزستان باوجود اختصاص پزشک متخصص در هر سال از وزارت بهداشت، کمتر از کشوری است، بطوریکه ۱.۵ پزشک به ازای هر یکهزار نفر در کشور داریم، این درحالی است که در خوزستان ۴ و ۸ دهم و کمتر از نیم است، دولت و دانشگاه پزشک طرحی را مشغول خدمت رسانی می‌کند، ولی باتوجه به اینکه شرایط استان به گونه‌ای است که دانشگاه علوم پزشکی نمی‌تواند پزشک را ماندگار کند، پس از یکسال و اندی نسبت به شهر و استان و کشور مورد نظر خود اقدام می‌کنند.

رشد منفی پزشکان متخصص در خوزستان
وی رشد پزشک متخصص در خوزستان را منفی عنوان کرد و گفت: جمعیت پزشکان استان یک سوم پزشکان کشور است که این سبب می‌شود بیمارستان و مراکز درمانی ساخته و راه اندازی شود، ولی پزشک برای ارائه خدمات درمانی به مردم نداشته باشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه کیفیت و سطح بیشتر خدمات بهداشتی و درمانی موجود در کشور، در خوزستان نیز وجود دارد، افزود: همه رشته‌های جراحی در استان وجود دارد، بطوریکه خوزستان همانند استان تهران سطح ۳ است و برای بسیاری از اعمال جراحی نیازی به جابجایی شهر و مراکز استان‌های دیگر نیست.

محمدحسین سرمست شوشتری به بهره مندی بیماران از خدمات پزشکان حاذق در استان با تحقیق و صرف هزینه‌های کمتر اشاره کرد و ادامه داد: باتوجه به اینکه در بیشتر شهرها، پزشکان متخصص جراحی وجود دارد، نیازی نیست بیماران برای انجام عمل جراحی به دیگر استان‌ها سفر کنند، ضمن اینکه علاوه بر پزشکان متخصص، پزشکان فوق تخصص در دانشگاه‌های علوم پزشکی آبادان، شوشتر، دزفول و بهبهان مستقر هستند. چنانچه بیماران به هر دلیلی نخواهند مراحل درمانی و جراحی خود را در اهواز و استان خوزستان انجام دهند، استان تهران را انتخاب کنند و بامشورت پزشک خود، پزشک حاذق را پیدا کرده و کار‌های درمانی را پیگیری کنند.