برگزاری سومین جلسه کمیته مدیریت پروژه سال ۱۴۰۲ شهرداری اهواز

سومین جلسه کمیته مدیریت پروژه سال 1402 شهرداری اهواز با موضوع ارایه گزارش مقایسه و تفاوت های شرح خدمات مورد تقاضا با موضوع بسته ها و فرصتهای سرمایه گذاری با کتاب فرصت های سرمایه گذاری تهیه شده برگزار شد.

کلمه نیوز – به گزارش امور ارتباطات معاونت برنامه ریزی وتوسعه سرمایه انسانی شهرداری اهواز، این جلسه به ریاست حجت الاسلام و المسلمین جاسم موسی پور سرپرست معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی و با حضور هدایت الله زارع زاده معاون شهرسازی و معماری، صادق کهوازی سرپرست سازمان سرمایه گذاری و مشارکتهای مردمی، محمد جواد جعفری مدیر کل دفتر برنامه ریزی و بودجه، سید کوروش حسینی زاده مدیرکل امور مالی در سالن جلسات شهرداری مرکز برگزار شد.

جاسم موسی پور سرپرست معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی با اشاره به ضرورت سرمایه گذاری در اهواز بیان کرد: سرمایه گذاری شایسته ای که می بایست در شهر اهواز انجام شود تاکنون انجام نشده است، هرکاری که از دستمان برای سرمایه گذاری بر می آید سریعتر انجام دهیم و روش های سرمایه گذاری تسهیل شود.

صادق کهوازی سرپرست سازمان سرمایه گذاری و مشارکتهای مردمی اظهار کرد: به دلیل اینکه گستردگی طرح ها در این حوزه زیاد است، درخواست مشاوری در کنار خود را داریم که این مشاور، شامل سه بحث می شود.

این مقام مسئول افزود: در بحث اول، مشاوری که آمایش سرزمین انجام دهد، امکان سنجی انجام دهد و راهبرد بلند مدت ما را مشخص کند. مشاوری که اطلس یا منشور استراتژی محوری ارائه دهد که شهر اهواز را بررسی و مثلا ظرفیت هتل، شهربازی و … را در شهر مشخص نماید.

وی با اشاره به بحث دوم بیان کرد: بر مبنای فونداسیونی که می خواهیم بگذاریم، مشاور گرید اقتصادی در کنار ما قرار گیرد که حداقل ۲۰ پکیج سرمایه گذاری برای ما ببندد.

کهوازی در توضیح بحث سوم اظهارکرد: از طریق کارگزار، بسته هایی معرفی شود که چنانچه به مرحله اخذ قرارداد رسید از پروژه درصدی برداشت شود که این روش بدون هزینه می باشد ولی ۲ بحث اول واقعاً نیاز دارد که بودجه ای باشد و قراردادی بسته شود.

محمدجواد جعفری مدیرکل برنامه ریزی و بودجه نیز با اشاره به شرح خدمات بیان کرد: در شرح خدمات گام اول مطالعات شناخت، گام دوم مطالعات نظام بازار و ره آورد شهر، گام سوم احصا برنامه ها و طرح های دارای مزیت شهر و اولویت بندی آنها، گام چهارم ارائه لیست پروژه های دارای مزیت و اولویت دار جذب سرمایه گذاری، گام پنجم انجام مطالعات پیش امکان سنجی و ارزیابی مالی و اقتصادی، گام ششم تهیه اسناد فراخوان و پیش نویس قرارداد مشارکتی برای ۲۰ بسته است.

او با اشاره به اینکه پروژه های مطالعاتی و پژوهشی ۱۰۰ درصد با معاونت برنامه ریزی است، اظهارکرد: منشور پروژه در شرح خدمات پروژه ها برای هر بسته ای نوشته شود.

وی با بیان اینکه بسته های سرمایه گذاری باید در کمیته مدیریت پروژه مصوب و سپس تامین اعتبار شوند، بیان کرد: در قسمت درآمد بودجه مکلف هستیم درآمد حاصل از سرمایه گذاری را ثبت کنیم و در قسمت پیوست هم سرمایه گذاری که پیوست بودجه می شود در قسمت مصارف است.

جعفری در ادامه بر حسابداری سرمایه گذاری تاکید و اظهار کرد: حسابداری سرمایه گذاری در شهرداری مستقر شود.

کهوازی نیز گزارش مقایسه و تفاوت های شرح خدمات مورد تقاضا با موضوع بسته ها و فرصتهای سرمایه گذاری با کتاب فرصت های سرمایه گذاری تهیه شده را ارائه کرد.

هدایت الله زارع زاده معاون شهرسازی و معماری نیز در این جلسه بیان کرد: یک حلقه مفقوده سرمایه گذاری در اهواز به علت سابقه ناخوشانید ۲ دهه پیش که قرار بوده اقدامات شاخصی اتفاق بیفتد ولی به مسیر انحرافی رفته است، به دلیل عدم شفافیت و عدم راهبرد درست می باشد.

این مقام مسئول تاکید کرد: در حوزه سرمایه گذاری باید همه چیز قبل از فراخوان روشن و شفاف باشد. اینکه داشته ما به عنوان شهرداری چه چیزی است، قدر السهم سرمایه گذار چقدر باشد، از سرمایه گذار چه چیزی می خواهیم، نحوه قرارداد به چه شکلی باشد و مواردی از این قبیل باید مشخص شود. ضمن اینکه حتما مشاور متخصص گرفته شود و کار مطالعات اقتصادی و مهندسی ارزش انجام شود.

سرپرست معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی در پایان بر تسریع تامین اعتبار فرصت سرمایه گذاری شهرداری اهواز تاکید و ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک شهرداری بیست بسته سرمایه گذاری تقدیم شهروندان و سرمایه گذاران خواهد کرد.