دبیر اجرایی خانه کارگر اراک:

مشکل بیکاری پنهان در صنعت وجود دارد

مرکزی-کلمه نیوز-دبیر اجرایی خانه کارگر اراک، گفت: مشکل بیکاری پنهان در صنعت وجود دارد، سطح تحصیل کرده و خروجی دانشگاهیان و افرادی که بدنبال پشت میز نشینی هستند و دارای تحصیلات هستند روبه افزایش است و باید فکری برای این موضوع شود.

علی قیاسی افزود: فضای آموزشی مکان محدود است به یک ساختمان و دنبال زمین هستیم تا یک مجتمع خدمات رفاهی برای کارگران احیا کنیم و انتظار داریم دولت مردان از ما که بدون حمایت و هزینه کار را انجام می دهیم حمایت کنند و از لحاظ مالی هم مشکل داریم تا کیفیت خدمات کاسته نشود.

وی اظهار کرد: کارگران ساختمانی استان ۱۳ هزار و ۲۵۰ نفر هستند و اراک بالغ بر ۴۵۰۰ نفر هستند که از مزایای بیمه ای استفاده می کنند و سه درصد بیمه بیکاری به این قشر تعلق نمی‌گیرد و ۲۲ درصد مابقی هم از پرداخت عوارض ساختمانی که به شهرداری‌ها پرداخت می‌شود به حساب تامین اجتماعی و برای کارگران ساختمانی واریز می‌شود.

قیاسی ادامه داد: از اواخر سال ۹۹ هیچ کارگر ساختمانی بیمه نشده به دلیل کسری منابع که اعلام می کنند و به این موضوع معترض هستیم.

دبیر اجرایی خانه کارگر اراک، ابراز کرد: ۳۶۵۰ نفر سال گذشته از کلاس های رایگان خانه کارگر اراک مانند کلاس های کمک درسی، کامپیوتر ،آشپزی، خیاطی، صنایع دستی و روان شناسی خانواده در قالب ۲۰ کلاس که مختص اعضا می باشد بهره مند شده اند.

وی اضافه کرد: خانه کارگر ۲۳هزار و ۱۸۰ عضو دارد و ۱۲ هزار و ۱۸۰ عضو فعال دارد،ضمن اینکه خانه کارگر اراک سالی دوبار مراسم در روز کارگر و ۲۹ آبان می گیرد و در ۱۲ شهر در کل کشور مجموعه استراحت گاه برای اعضای خانه کارگر بصورت هتل آپارتمانی و سوئیتی وجود دارد که اعضا می توانند با حدود شبی ۲۴۰ هزار تومان از هر استراحت گاه سه شب در سال استفاده کنند که این استراحت گاه ها در سرعین اردبیل، مشهد، بندرعباس، قشم، شیراز اصفهان و رشت می باشد.

دبیر اجرایی خانه کارگر اراک با اشاره به اینکه امسال اگر بتوانیم افزایش مکان داشته باشیم کلاس ها را به ۳۷۰۰ می رسانیم، بیان کرد:در طول ۱۰ سالی که هیات مدیره کشوری بودیم سامانه رفاهی ایرانیان برای کارگران ساختمانی راه اندازی شده که کارگران ساختمانی متقاضی بیمه باید در این سامانه ثبت نام کنند.

وی افزود: هر کارگر و بازنشسته که مشمول تامین اجتماعی باشد می تواند از تمام مزایای خانه کارگر استفاده کند،البته خانه کارگر یک بسته معیشیتی هم دارد که بصورت مداوم می باشد و با قیمتی مناسب برای اعضای خانه کارگر عرضه می شود.

قیاسی گفت: حق عضویت یکساله ۲۰۰ هزارتومان و سه ساله ۴۰۰ هزارتومان می باشد.

وی در خصوص حقوق کارگران نیز یادآور شد: افزایش حقوق مزد براساس ماده ۴۱ قانون کار تعریف شده است که باید ۳۵ درصد افزایش داشته باشد که یک پایه مزد و یک سایر سطوح است که سایر سطوح ۲۲درصد و مزد ۳۵ درصد رشد داشته و این مطلوب نیست.

قیاسی ادامه داد: پیشنهاد به دولت این است که سایر سطوح را افزایش دهد و حق مسکنی که هنوز اعلام نشده را افزایش دهد چرا که این مشکل منجر به خروج کارگران از صنایع شده است.

دبیر اجرایی خانه کارگر اراک اظهار کرد: برای استان در بخش مسکن کارگری امتیازی را برای شغل‌هایی که در صنوف هستند مانند خبازان، رانندگان و مغازه داران در نظر نگرفتند و برای صنعت در نظر گرفتند.

وی گفت: در بحث اتباع در مشاغلی که نیروهای ایرانی نمی توانند کار کنند و شانشان باید حفظ شود آنها می توانند کار کنند مثل معادن سنگ و اتباع در بعضی کارها ورودشان ممنوع است اما در اراک، دلیجان و ساوه ورود پیدا کردند که در هر سه شهر با مشکل اشتغال مواجه هستیم در حالی که آنها توان توان کار در صنعت را ندارند و نمی توانند ناجی صنعت ما باشند.