برگزاری آیین پایانی چهاردهمین جشنواره ملی فرهنگی هنری خلیج فارس

هرمزگان/ کلمه نیوز-همزمان با روز ملی خلیج فارس ،اختتامیه چهاردهمین جشنواره فرهنگی هنری خلیج فارس در سالن فرهنگسرای طوبی بندرعباس برگزار شد.

«اسمعیل جهانگیری»، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان در این مراسم گفت: آغاز این جشنواره از ابتکارات دکتر حسینی است؛ این جشنواره جشنواره ای است که شبیه یک رزمایش همه در کنار هم بودند تا امروز شاهد اختتامیه اش باشیم.

وی ادامه داد: انتظار این است که من یک گزارش اجمالی از این برنامه بدهم، اما می خواهم اشاره بکنم به وعده صادقی که اتفاق افتاد و تمام پروازها کنسل شد. ما ۲۹ فروردین ۱۳۶۷ دارا و رئیسی را دادیم و این آب را به دست آنها سپردیم و خیالمان بابت امنیت مرزهای خلیج فارس با حضور قدرتمند نیروهای نظامی راحت است، تا کسی جرأت نگاه چپ به آنها نداشته باشد. نگهبانی و پاسداری از مرزهای فرهنگی این خطه بعهده من و همکاران بنده است.

جهانگیری خاطرنشان کرد: ما در این چند روز ایران را با حضور گروه های موسیقی به ایران آوردیم. همه را یکجا در قالب ده گروه موسیقی ایینی در تالار آوینی گرد هم آوردیم و در طول این چند روز ۱۴ هزار بازدید کننده از این رویدادهای فرهنگی داشتیم.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان اظهار داشت: ۸۱ اثر فیلمنامه به نخستین جشنواره فیلمنامه نویسی خلیج فارس ارسال شد، ۲۷ اثر انتخاب شد و ۹ اثر قابلیت دریافت جایزه را داشت که امروز از آنها تجلیل خواهد شد.

خلیج فارس باعث وفاق ملی شده است

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عبادی‌زاده نیز در این آیین گفت :امروز خلیج‌فارس با مساله امنیت ملی کشور عجین است و این ۲ را نمی‌توان از یکدیگر جدا کرد

وی، تهدید و ستیز با استقلال و امنیت ملی را از جمله راهبردهای اصلی دشمن بر علیه ایران دانست و عنوان کرد: خلیج‌فارس برای دشمن بهانه‌ای است و ملت ایران نیز به این مهم رسیده است که خلیج‌فارس نماد اقتدار، امنیت و استقلال ملت ایران است.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان، با ذکر این نکته که ملت ایران در برابر هرگونه تحریف در خصوص خلیج‌فارس کوتاه نخواهد آمد، بیان کرد: امروز مساله خلیج‌فارس به یک وفاق ملی همگانی تبدیل شده است و نام خلیج‌فارس ایرانیان داخل و خارج از کشور را دور خود جمع کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی‌زاده، خلیج‌فارس را دارای یک امتداد تاریخی و تمدنی دانست و خاطرنشان کرد: روز خلیج‌فارس را در راستای تاریخ و تمدن ایران بزرگ شناخته می‌شود و نقش خلیج‌فارس در تحولات اقتصادی و سیاسی جهان بر کسی پوشیده نیست.

وی با بیان این نکته که نام خلیج‌فارس با هویت ملی و ایرانی همراستا است، مطرح کرد: بر اساس اسناد دینی و تاریخی، نام خلیج فارس سه مرتبه بر زیان مبارک پیامبر اکرم (ص) جاری شده و در آیات و روایات ذکر شده است.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان گفت: اولین شخصی که شیطنت تغییر نام خلیج فارس را انجام داد و بر زبان نحس خود جاری کرد؛ نماینده انگلیس در بحرین تازه جدا شده بود. ایران امروز با تمام تلاش و ظرفیت‌های خود از نام خلیج‌فارس دفاع خواهد کرد.

وظیفه ما زنده نگه داشتن تاریخ و هویت خلیج فارس است

استاندار هرمزگان نیزدرحاشیه آیین اختتامیه جشنواره ملی فرهنگی هنری خلیج‌فارس به خبرنگاران گفت: یکی از وظایف ما زنده نگه داشتن تاریخ و هویت خلیج فارس است که این هویت و تاریخ، نشانه‌هایی مثل موسیقی، فرهنگ و آداب و رسوم دارد.

مهدی دوستی افزود: روز خلیج فارس یادآور یکی از مجموعه فتوحات گسترده ملت ایران در طول تاریخ است. وی با تاکید بر اهمیت روز ملی خلیج فارس، اخراج پرتغالی ها از این منطقه را مثل روزهای بزرگ شکست مغول‌ها، یونانی‌ها و رومی ها از ایرانیان دانست و افزود: فتح خلیج فارس به دست دلاوردان ایرانی در سال ۱۶۲۲ میلادی مثل فتح خرمشهر بوده و اهمیت زیادی دارد.

استاندار هرمزگان با اشاره به اینکه خلیج فارس خانه ماست گفت: این روز نشانه‌ حراست از نمادهای هویتی و پاسداری از خلیج فارس است و امروز ما وظیفه مهمی برای دفاع از نام، محیط زیست و مردمان این منطقه، بر عهده داریم.

وی تصریح کرد : یکی از وظایف ما زنده نگه داشتن تاریخ و هویت خلیج فارس است که این هویت و تاریخ نشانه‌هایی مثل موسیقی، فرهنگ و آداب و رسوم دارد.

دوستی گفت: روز ۱۰ اردیبهشت ماه که روز فتح جزیره هرمز و حاکمیت ایرانیان بر تمام خلیج فارس است بهانه‌ای است که فرهنگ و هنر غنی منطقه را معرفی کنیم و یاد و نام خلیج فارس را زنده نگه داریم.

جشنواره خلیج فارس باید ابعاد جهانی پیدا کند

معاون امور مجلس رئیس جمهور در آیین اختتامیه جشنواره فرهنگی هنری خلیج فارس در بندرعباس، گفت: برای اجرایی شدن سیاست‌ها ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد دریا، دولت و سایر قوا باید در کنار هم باشند و اقدامات عملی برای بهره وری کامل از ظرفیت ساحل و دریا انجام دهند و توسعه کشور در سواحل خلیج فارس رقم بخورد.

سید محمد حسینی اظهار داشت: از دولت دهم تاکنون به این جشنواره تعلق خاطر دارم و دوست دارم در این محفل گرم و صمیمی حضور داشته باشم. وی افزود: درباره بحث خلیج فارس نظریه پردازان از ایام قدیم به علت منابع انرژی به این منطقه هارت لند می گفتند و باور داشتند تسلط بر این منطقه یعنی فرمانروایی بر جهان و بر همین مبنا همواره به دنبال حضور در منطقه هستند و امروز تمام اتفاقات منطقه بی ارتباط به مسئله خلیج فارس نیست.

وی با اشاره به چند سند تاریخی در ارتباط با نام خلیج فارس و تعلق آن به ایرانیان اظهار داشت: یک محقق غربی به نام ژان ژاک پرینی در کتاب خود اعتراف کرده که ملل و طوایف مختلفی بر خلیج فارس استیلا یافتند و فرمانروایی کردند و روزگارشان سپری شد و منقرض شدند اما تنها ایرانی ها هستند که با هوش و درایت خود از این میراث‌شان نگهداری کرده و می کنند.

حسینی با اشاره به فرهنگ ۸ هزار ساله خلیج فارس نیز گفت: پرتغالی ها ۱۱۷ سال بر این منطقه تسلط داشتند اما امام قلی خان با یارانش توانستند این استعمارگران را از منطقه اخراج کنند بر همین مبنا روز ۱۰ اردیبهشت در شورای عالی فرهنگی به نام روز خلیج فارس نامگذاری شد.

وی با اشاره به لزوم شناخت و صیانت از تاریخ و هویت ملی تاکید کرد: استکبار در هر کجا ورود کرد به دنبال تغییر زبان و فرهنگ آن منطقه بود اما ملت ایران در تمام دوره ها از هویت ایرانی خود دفاع کردند و استکبار ستیزی خود را نشان دادند.

معاون امور مجلس رئیس جمهور با اشاره به پیشینه راه‌اندازی جشنواره خلیج فارس گفت: در دولت دهم این جشنواره با محوریت بندرعباس با نگاهی بین المللی ایجاد شد و امید داریم پس از فراز و نشیب های برگزاری این جشنواره ابعاد جهانی پیدا کند و ایرانی ها در سراسر جهان با آن ارتباط برقرار کنند.

وی با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد دریا پایه از سوی رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: برای اجرایی شدن این سیاست‌ها، دولت و سایر قوا باید در کنار هم باشند و اقدامات عملی برای بهره وری کامل از ظرفیت ساحل و دریا انجام دهند و توسعه کشور را در سواحل خلیج فارس رقم بزنند.

وی افزود: استان هرمزگان هم برنامه‌های خود را در مورد اجرای این سیاست‌ها به تهران ارسال کند تا با جمع بندی و بررسی و کار کارشناسی در نهایت بتوان از این مزیت خدادادی بهره لازم را برد.

هرمزگان افتخار دارد که حافظ و پاسبان دو دریای خلیج فارس و مکران است

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران  انقلاب اسلامی نیز در این آیین گفت: استان هرمزگان افتخار دارد که حافظ و پاسبان دو دریای خلیج فارس و مکران است. برادارن، هنرمندان و اهالی رسانه فرهنگ مربوط به همه ماست و افتخار خلیج همه فارس بودن متعلق به همه ایرانیان است. به بادهای سیاسی که می آیند و می روند توجه نداشته باشیدف ما اینجا هستیم و اینجا می میریم و پایمان در این زمین استوار است.

سردار علیرضا تنگسیری با بیان اینکه دکتر حسینی بنیان گذار این رویداد فرهنگ هنری بوده است گفت: این رخداد فرهنگی و هنری ۱۴ سال پیش با مسئولیت دکتر حسینی شروع شد و جوانان باید بدانند ۱۰ اردیبهشت افتخاری است برای ما ایرانیان که جرون رو هرمز کردند و گمبرون را بندرعباس کردند و نشان دادند ایران و ایرانی در مقابل امپریالیسم و استکبار ایستاده اند و استان های بوشهر و هرمزگان افتخار این را دارند که با سه دشمن در دهه های گذشته مقابله کرده و ایستاده اند.

وی تاکید کرد: خلیج فارس ذاتاً متعلق به تمام ایران است چرا که ما طولانی ترین خط ساحلی را داریم با ۱۴ جزیره استراتژیک که افتخار عمیق ترین آبراه بین المللی از آن ماست. اهمیت خلیج فارس به ۶۰ درصد صادرات نفت و ۴۰ درصد صادرات گازش نیست، به اهمیت استراتژیک منطقه است. دُری در اختیار ماست که باید از این دُر برای نسل های آینده محافظت کنیم.

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران  انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: براداران و خواهران عزیز، هنرمندان، کسانی که دارید پژوهش می کنید اهمیت راهبردی این منطقه بسیار مهم است. خون های زیادی در طول دهه ها و سال های گذشته ریخته است تا این خاک حفظ شود. به عنوان یک سرباز بدانید ما از مرزهایمان دفاع می کنیم و محکم پای آن ایستاده ایم.

پایان خبر/

خبرنگار: شهین صادقی