کتاب «عشق تدریجی یک زن» به بازار آمد

کتاب "عشق تدریجی یک زن" اثر عاطفه غلامزاده از انتشارات بین المللی حوزه مشق به بازار کتاب آمد.

کلمه نیوز_ این کتاب شامل ۵۰ اثر {شعر} در ۶۳ صفحه، و با مقدمه به قلم مهدی بیرانوند روژمان به چاپ رسیده است.

بخشی از مقدمه کتاب:

شعر یک واقعه‌ ناگهانی است، از سکوت بیرون می‌آید و به سکوت بر‌می‌گردد. شعر سخنی است خیال انگیز که از اقوالی موزون و متساوی ساخته شده باشد. از روزی که انسان شعر را شناخته است، آن را ملازم وزن یافته و آهنگ و وزن شعر، او را مسحور و مفتون خویش ساخته است. شعر، در لغت به معنی دانش و فهم و ادراک است که چامه، سرود، سخن و چکامه نیز خوانده شده است و در تعریف شعر گفته اند که: کلامی است موزون و مقفی که دارای معنی باشد، و این تعریف شعر است. از روزی که انسان شعر را شناخته است، آن را ملازم وزن یافته و آهنگ و وزن شعر، او را مسحور و مفتون خویش ساخته است.

شاعران و منتقدان، تعریف‌های گوناگون و بی‌شماری از «شعر» ارائه داده‌اند. در تعریف‌های سنتی دربارهٔ شعر کهن فارسی، ویژگی اصلی شعر را موزون و آهنگین بودن و ادای حق مطلب به زیباترین شیوه ممکن آن دانسته‌اند. در تعریف‌هایی دیگر، با دانش، فهم، درک، ادراک و وقوف یکی انگاشته شده‌است. دهخدا در فرهنگ لغت خود به تعاریف علمای عرب نیز اشاره کرده و می‌نویسد: «نزد علمای عرب کلامی را شعر گویند که گویندهٔ آن پیش از ادای سخن قصد کرده باشد که کلام خویش را موزون و مقفی ادا کند و چنین گوینده‌ای را شاعر نامند ولی کسی که قصد کند سخنی ادا کند و بدون اراده سخن او موزون و مقفی ادا شود او را شاعر نتوان گفت». به قول ملک الشعرای بهار ” شعر دانی چیست؟ مرواریدی از دریای عقل شاعر، آن افسونگری کاین طرفه نروارید سفت” در هزاره دوم پیش از میلاد؛ ریگ‌وِدا، که از قدیمی‌ترین اشعار و سرودهای مذهبی هندی به زبان سانسکریت ودایی است، سروده شد.

– شعر نو

از زمان مشروطیت شعر فارسی از نظر عناصری چون اندیشه، زبان، قالب و… همگام با شعر نو جهان مدرن دگرسان شد و نهال شعر نو فارسی خود را نشان داد و بالیدن گرفت و به وسیلهٔ نیما یوشیج شعرنو به انسجام رسید. شاعران پارسی‌زبان تا پیش از ظهور نیما یوشیج همواره بر همان الگوها و قالب‌های سنتی وفادار بودند و شعر پارسی محدود و محصور در اوزان و افاعیل عروضی به‌سر می‌برد و بر پایهٔ همان چارچوب‌ها با معیار مصراع و بیت سنجیده می‌شد. نیما یوشیج با کوتاه و بلند کردن مصرع‌ها و جابجایی قافیه‌ها، بدعتی در موسیقی شعر به‌ وجود آورد و اگرچه وزن را برای شعر لازم و حتمی می‌شمرد ولی آن‌را مبنی بر امتداد مصوتها و تکیه کلمات می‌دانست، نه آن‌که همچون شعر قدیم وزن بیت یا مصراع، معیار تعیین وزن شعر به‌شمار آید.

در یک دسته بندی کلی به ترتیب پیدایش و قدمت، انواع شعر نو در ادبیات فارسی به سه دسته زیر تقسیم می شود:

شعر نیمایی:

این نوع شعر دارای وزن خاصی می باشد، اما قافیه‌ها جای مشخصی ندارند، اشعار اخوان ثالث، فروغ فرخزاد و سهراب سپهری در این دسته قرار می گیرد.

شعر سپید:

این نوع شعر آهنگی خاص دارد اما دارای وزن و قافیه خاصی نیست. برخی از اشعار شاملو این گونه هستند.

موج نو:

این نوع شعر قافیه و وزن خاصی ندارد و اندکی پیچیده است. برخی از اشعار احمد رضا احمدی در این دسته قرار می گیرند.

#مهدی_بیرانوند_روژمان

شاعر این اثر عاطفه غلامزاده شاعر سپید سرا و نویسنده به سال ۱۳۶۸ در دی ماه در شهر رشت بدنیا آمد.

وی نوشتن و سرودن را از دوران متوسطه و بطور حرفه ای از سال ۱۳۹۴ آغاز کرد و طی سال‌ها پشت کار و تلاش توانست بعنوان یکی از سرپرستان نویسندگی در انتشارات بین المللی حوزه مشق ” تهران ” مشغول به کار هنری شود.

غلامزاده همچنین سردبیر فصلنامه ژامک و گاهنامه فواره اندیشه می باشد.
وی همچنین مولف هفت کتاب مشترک در حوزه شعر و برنده دیپلم افتخار جشنواره کتاب ” حوزه مشق “، برترین سرپرست نویسندگان ” حوزه مشق ” و کسب مقام سوم اولین جشنواره کشوری ” تکاور ” بزرگداشت شهدای ارتش و شهید مرتضی بیرانوند و جشنواره سراسری نکوداشت صدمین زادروز ادیب تاریخ نگار دکتر عبدالحسین زرین کوب در بخش شعر مقام سوم می باشد و همچنین تقدیر نامه شعر از کشور عراق را کسب کرده است.