دید افقی در قصرشیرین به پنج هزار متر کاهش یافت

کرمانشاه - کلمه نیوز- رییس اداره هواشناسی قصرشیرین گفت: ورود سامانه‌ای ناپایدار از روز گذشته به آسمان این شهرستان مرزی باعث کاهش دید افقی به میزان پنج هزار متر شده است.

«امیرپرویز نجفی» افزود: دید افقی ناشی از ورود گرد و غبار هم اکنون در شهرستان مرزی قصرشیرین پنج هزار متر از حد استاندارد یک هوای سالم (۱۰هزار متر) کمتر است که البته این گرد و غبار محلی است.

وی اظهار داشت: دمای فعلی هوای قصرشیرین ۲۸ درجه سانتیگراد بالای صفر و رطوبت نسبی موجود در هوا ۳۲درصد است.

رییس اداره هواشناسی قصرشیرین در ادامه گفت: بیشینه سرعت وزش باد در قصرشیرین طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۳متربر ثانیه معادل ۴۷کیلومتر بر ساعت است.

نجفی اضافه کرد: از ابتدای امسال تاکنون قصرشیرین ۲۱ روز درگیر غبار بوده که شامل ۱۸ روز در فروردین و سه روز در اردیبهشت ماه است، همچنین پارسال در مجموع این شهرستان ۷۵روز غبارآلود بود که این پدیده تهدیدی برای سلامت مردم و محیط زیست است.

هوای تمام شهرهای کرمانشاه سالم و در حد استاندارد است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه گفت: براساس آخرین شاخص‌های لحظه‌ای ایستگاه‌های پایش و سنجش هوای استان، هوای همه شهرهای استان صبح امروز در وضعیت سالم و استاندارد قرار دارد و تا این لحظه هوای ناسالمی گزارش نشده است.

«احد جلیلیان » روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: خوشبختانه براساس داده های ۹ ایستگاه پایش و سنجش کیفیت هوای استان؛ شاخص همه این ایستگاه‌ها زیر ۱۰۰ و در حد استاندارد و زرد قرار دارند.

وی شاخص کیفیت هوای شهر کرمانشاه را ۶۰ و استاندارد و در وضعیت زرد اعلام کرد و بیان داشت: شاخص هوای شهر اسلام آباد غرب نیز ۳۴ و در وضعیت سبز است.

جلیلیان همچنین شاخص هوای قصرشیرین را ۸۳، سرپل ذهاب ۷۸، کنگاور ۷۸ و پاوه را ۷۴ و در حالت زرد و استاندارد اعلام کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه پیش بینی وضعیت هوا در ساعت ها و روزهای آینده را بر عهده اداره کل هواشناسی استان دانست و گفت: دستگاه های ایستگاه های این اداره کل فقط می توانند کیفیت هوا را پایش و سنجش کنند.

به گزارش ایرنا؛ استان کرمانشاه در چند سال گذشته با معضل ریزگردها و آلودگی هوا درگیر بوده و این وضعیت به ویژه مردم شهرستان‌های قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و گیلانغرب را کلافه کرده است.

این پدیده نه تنها عوارض جسمی زیادی به مردم استان تحمیل کرده که حتی با بستن منافذ برگ های درختان بلوط، ‌به شدت به جنگل‌های زاگرس هم آسیب زده است.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷هزار نفر جمعیت و ۱۸۶کیلومتر مرز با عراق دارد که در امتداد این مرزها ۲مرز رسمی خسروی و پرویزخان فعال است.

استان کرمانشاه با بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت ۳۴ شهر و ۲ هزار و ۵۹۰ روستا دارد.