خود مالکان در طرح نهضت ملی مسکن نادیده گرفته شده‌اند

ایسنا/خراسان رضوی فرماندار شهرستان درگز گفت: باوجود اینکه در شهرهای مختلف خود مالکانی هستند که دارای زمین بوده و می‌خواهند از اعتبارات طرح نهضت ملی مسکن استفاده کنند اما هیچ بانکی آنها را همراهی نمی‌کند و عملاً نادیده گرفته شده‌اند.

محمد کرمی در گفت و گو با ایسنا در خصوص آخرین وضعیت طرح نهضت ملی مسکن در این شهرستان خاطرنشان کرد: متأسفانه به لحاظ تأمین زمین برای اجرای پروژه نهضت ملی مسکن با مشکلات جدی مواجه هستیم.

وی عنوان کرد: در آخرین پیگیری و رایزنی‌های صورت گرفته مقرر شد زمین ۳۷ هکتاری شرکت تعاونی نیروی انتظامی در شهرستان با ورود به محدوده شهری در طرح نهضت ملی مسکن قرار گیرد.

فرماندار شهرستان درگز بیان کرد: اعضاء شرکت تعاونی نیروی انتظامی پس از تشکیل مجمع موافقت نموده‌اند که زمین در طرح نهضت ملی مسکن قرار گیرد، اکنون اقدامات قانونی برای واگذاری سند زمین در حال انجام است.

آماده‌سازی زمین در سال آینده 

وی گفت: برای رفع کمبود زمین در شهرستان جلساتی برگزار و پیگیری‌های فراوانی کردیم که در نهایت مقرر شد هر زمان زمین شرکت تعاونی نیروی انتظامی وارد محدوده شهری شد ۵۰ درصد زمین برای پروژه نهضت ملی مسکن و ۵۰ درصد دیگر به مالکین برگردد.

کرمی افزود: این جزء موارد انگشت شمار در کشور بوده که دولت موافقت نمود چنین توافقی صورت گیرد، در دیگر توافقات نهایت ۶۰ درصد زمین برای دولت و ۴۰ درصد از مالک بوده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر وضعیت این زمین ۳۷ هکتاری هر چه زودتر به نتیجه برسد، تقریباً ۷۰۰ خانواده در بلوک‌های دو واحدی می‌توانند خانه‌دار شوند اما اگر بخواهد تک واحدی باشد تعداد واحدهای قابل احداث کاهش خواهد یافت.

فرماندار شهرستان درگز با بیان اینکه آماده‌سازی زمین احتمالاً در سال آینده انجام خواهد شد، گفت: برای شروع طرح نهضت ملی مسکن در شهرستان فعلاً همین زمین را داریم.

وی عنوان کرد: اگرچه زمین دیگری در پائین شهر وجود دارد اما به دلیل مشکلاتی مردم مخالف آن هستند، امیدواریم طی سه ماه آینده آماده‌سازی زمین ۳۷ هکتاری انجام و عملیات ساخت و ساز شروع شود.

پیشرفت پروژه نهضت ملی مسکن رضایت‌بخش نیست

نماینده عالی دولت در شهرستان درگز بیان کرد: باوجود تمامی پیگیری‌های استاندار خراسان رضوی، معاونین و مسئولان منطقه اما روند پیشرفت پروژه نهضت ملی مسکن شهرستان درگز به دلیل کمبود زمین رضایت‌بخش نیست.

وی گفت: هرچند در نقاط مختلف شهرستان زمین‌هایی داریم اما نمی‌توان در هر منطقه بخشی از پروژه را اجرا نمود باید زمین مناسب وجود داشته باشد، هر زمین‌ در محدوده شهری چندین مالک دارد که جمع کردن و توافق کردن با همه آنها بسیار سخت است.

کرمی در ادامه از ثبت‌نام ۲۵۵۰ نفر برای پروژه نهضت ملی مسکن در شهرستان درگز خبر داد و افزود: از این تعداد ۲۳۰۰ تا ۲۴۰۰ نفر مربوط به خود شهر درگز است.

وی یادآور شد: تاکنون ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ نفر واجد شرایط بوده‌اند که وضعیت ۷۰۰ تا ۸۰۰ نفر نهایی شده است، باقی آمار روستائیان هستند.

فرماندار درگز گفت: هرچند اگر کسی متقاضی ساخت و ساز در زمین پائین شهر باشد بنا تک واحدی و حیاط دار خواهد بود اما تاکنون کسی متقاضی نبوده است.

۳۰۰۰ واحد سهمیه شهرستان درگز است

وی همچنین تصریح کرد: در شهرهای نوخندان، چاپشلو و لطف‌آباد هر کدام ۱۵ تا ۱۶ نفر ثبت نام کرده‌اند و در روستاها مشکل خاصی نداریم.

کرمی عنوان کرد: هرچند از ۴ میلیون واحدی که دولت طی چهار سال می‌خواهد احداث کند ۳۰۰۰ واحد آن سهمیه شهرستان درگز است اما اگر بتوانیم همین زمین را به نتیجه برسانیم تنها ۷۰۰ واحد را توانستیم احیاء کنیم.

بانک‌ها همراهی ندارند

وی گفت: باوجود اینکه در شهرستان درگز با کمبود زمین مواجه هستیم اما خود مالکانی هستند که دارای زمین بوده و می‌خواهند از تسهیلات نهضت ملی مسکن استفاده کنند اما در این مسیر هیچ بانکی با آنها همراهی ندارد و عملاً نادیده گرفته شده‌اند.

نماینده عالی دولت در شهرستان درگز افزود: عدم همراهی بانک‌ها یک مشکل جدی است که بسیاری از خودمالکان در شهرهای مختلف خراسان رضوی با آن مواجه‌اند.

وی گفت: باوجود اینکه خودمالکان برای ساخت بنا به این تسهیلات نیاز دارند اما متأسفانه هیچ توجهی به آنها نمی‌شود و چون بانک‌ها هیچ همراهی با آنها ندارند، نمی‌توانند از تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن برخوردار شوند.

کرمی اظهار کرد: امیدواریم مسوولان استانی در این خصوص تدابیر لازم را اتخاذ و مشکل پیش روی خودمالکان را برای استفاده از تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن رفع کنند.

انتهای پیام