دزفول تنها شهر دارای سند پدافند غیرعامل در خوزستان

خوزستان - یک استاد دانشگاه و کارشناس کمیته پدافند غیرعامل شهرستان دزفول با بیان اینکه سند پدافند غیرعامل دزفول تدوین شده است، گفت: تاکنون هیچ شهری در خوزستان به غیر از دزفول موفق به تدوین سند پدافندغیرعامل نشده است.

علیرضا نوری منش کارشناس کمیته پدافند غیرعامل شهرستان دزفول اظهار داشت:علاوه بر کلانشهرها در ۵۲ شهر کشور دبیرخانه پدافند غیرعامل تشکیل شده که دزفول از جمله شهرهای پیشرو در این زمینه است.

وی با تاکید بر لزوم مشارکت مدیریت شهری دزفول برای اجرایی کردن این سند گفت: اجرایی کردن سند پدافندغیرعامل دزفول از نگارش آن اهمیت بیشتری دارد به همین دلیل ایجاد انسجام و همراهی دستگاه‌های مختلف شهرستان برای اجرای موفقیت این سند ضروری است.

نوری منش رعایت اصول پدافند غیرعامل را موضوعی بسیار مهم و حیاتی دانست و افزود: سند مولدسازی و تاب‌آوری شهری پدافند غیرعامل کشور بر پایدارسازی برق به عنوان یکی از زیرساخت‌های مهم و حیاتی تاکید دارد که در این زمینه بررسی وضعیت پایداری برق در دستگاه‌های مهم و اولویت دار در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: کمیته پدافند غیرعامل دزفول به عنوان یکی از شهرهای پیشرو در پدافندغیرعامل به دنبال مدل‌سازی و ایجاد آمادگی در شرایط احتمالی قطع برق و بررسی تاب‌آوری دستگاه‌های شهری در چنین شرایطی است.

کارشناس کمیته پدافند غیرعامل شهرستان دزفول با اشاره به لزوم ایجاد کارگروه تاب‌آوری و مدیریت بحران مدیریت شهری گفت: تمام مراکز موجود شهری باید بر اساس چک لیست‌های تعیین شده پدافند غیرعامل کشور طبقه‌بندی و متناسب با آن برنامه‌ریزی های لازم برای ارتقای تاب‌آوری آنها انجام شود.

وی با بیان اینکه مراکز عمده جمعیتی مانند هایپرمارکت‌ها باید نماینده پدافند غیرعامل داشته باشند، ادامه داد: نماینده پدافند غیرعامل ادارات و دستگاه‌هایی که در حال ارایه خدمات زیرساختی هستند باید مشخص و به کمیته پدافندغیرعامل شهرستان معرفی شوند.

نوری منش با اشاره به اهمیت توجه به اصول پدافند غیرعامل افزود: برگزاری مانور قطع برق، آموزش و فرهنگ‌سازی شهری و عمومی و همچنین ایجاد انسجام میان دستگاه‌های دولتی پیرامون اصول پدافند غیرعامل و همچنین برنامه‌ریزی برای رعایت و اجرای این اصول در دستور کار است.

هزینه تامین برق اضطراری براساس قانون به عنوان هزینه مالیاتی محسوب می‌شود

علیرضا مجدی نسب سخنگوی شورای اسلامی شهر دزفول نیز در این نشست با اشاره به شیوه نامه ابلاغی تامین برق اضطراری مراکز حساس توسط پدافند غیرعامل کشور گفت: تمام مراکز شهری به چهار دسته حیاتی، حساس، مهم و قابل حفاظت بر اساس این شیوه نامه تقسیم‌بندی می‌شوند که تمام این مراکز موظف به تامین برق اضطراری خود هستند.

این مقام مسئول ادامه داد: مراکز حیاتی و حساس هر ۶ ماه یکبار و مراکز مهم و قابل حفاظت هر سال یکبار باید اقدام به برگزاری مانور و تمرین قطع برق به منظور حفظ آمادگی این مراکز در صورت بروز چنین شرایطی باشند.

وی گفت: هزینه‌هایی که ادارات، مراکز خدماتی و امدادی و همچنین صنایع و مجتمع‌ها برای تامین تجهیزات مورد نیاز برای برق اضطراری خود انجام می‌دهند بر اساس این شیوه نامه به عنوان هزینه مالیاتی محسوب می‌شود که این قانون مشوق خوبی برای توجه به تامین برق اضطراری توسط‌ بخش‌های مختلف ایجاد می‌کند.

هر اقدام غیر مسلحانه‌ای که موجب کاهش آسیب‌پذیری نیروی انسانی، ساختمان‌ها، تاسیسات، تجهیزات، اسناد و شریان‌های کشور در مقابل عملیات خصمانه و مخرب دشمن شود، پدافند غیرعامل خوانده می‌شود.

به بیان ساده‌تر پدافند غیرعامل مجموعه اقداماتی است که انجام می‌شود تا در صورت بروز جنگ، خسارات احتمالی به حداقل میزان خود برسد.

هدف از اجرای طرح‌های پدافند غیرعامل کاستن از آسیب‌پذیری نیروی انسانی و تجهیزات حیاتی و حساس و مهم کشور علی رغم حملات خصمانه و مخرب دشمن و استمرار فعالیت‌ها و خدمات زیر بنایی و تامین نیازهای حیاتی و تداوم اداره کشور در شرایط بحرانی ناشی از جنگ است.