مدیر کل امور زنان و خانواده استانداری اصفهان:

اولویت مدیریت بحران جمعیت استان اصفهان، ازدواج، سقط جنین و ناباروری است

اصفهان_ مدیر کل امور زنان و خانواده استانداری اصفهان گفت: در تدوین بوم جمعیتی استان اصفهان؛ ازدواج، سقط جنین و ناباروری سه چالش مهم جوانی جمعیت است، تعیین این سه چالش به این معناست که برنامه ریزی و ارائه راهکار رفع آنها برای مدیریت بحران جمعیت استان اصفهان در اولویت قرار دارد.

مرضیه استکی روز سه شنبه افزود: تعیین این سه چالش به این معناست که برنامه ریزی و ارائه راهکار رفع آنها برای مدیریت بحران جمعیت استان اصفهان در اولویت قرار دارد.
وی افزود: بوم جمعیتی؛ تصویری کامل از آمار، موانع احصا شده و راهکارهای موجود در حوزه جمعیت استان است که به‌تازگی از سوی هیات اندیشه ورز شامل گروه های مردمی، نمایندگان نهادهای اجرایی و اساتید دانشگاه طراحی و تدوین شده است.
استکی با بیان اینکه مسائل جمعیت در بخش بومی و منطقه ای اصفهان و شهرستان ها در این طرح مورد توجه قرار گرفته است، افزود: در هر ۲۸ شهرستان گروهی متشکل از کارشناس امور بانوان و خانواده فرمانداری، فعال مردمی حوزه جمعیت و یک کارشناس به تدوین بوم جمعیتی پرداختند که از مجموع آنها در نهایت شهرستان های اصفهان، خور و بیابانک، هرند و کاشان در این زمینه فعال تر بودند.
وی ادامه داد: نتایج بررسی ها نشان داد نرخ پایین رشد جمعیت، پیری جمعیت و طلاق به عنوان مهمترین چالش در شهرستان‌های استان اصفهان نیازمند برنامه ریزی و چاره اندیشی است.
استکی افزود: ابتدا ۱۸۰ موضوع و سپس ۸۰ چالش مهمتر که بیشترین اثر منفی در رشد جمعیت استان داشت در این طرح به دست آمد و سرانجام ۲۴ راهکار در قالب بوم جمعیتی استان تدوین شد.
وی در ادامه صیانت از باروری های انجام شده، اطلاع رسانی فعالیت‌های مردمی ودولتی، انگیزه سازی و مهارت افزایی زوجین، توسعه امکانات و فناوری های نو برای اجرای بهینه دورکاری کارکنان مادر، توسعه خوابگاه‌های دانشجویی و ارائه تسهیلات خوابگاهی، انگیزه‌سازی و ترویج فرهنگ ازدواج و فرزندآوری،تشویق و ترغیب به افزایش تعداد فرزندان و کاهش فاصله بین فرزندان، کمک به افراد موثر برای ایجاد انگیزه ازدواج در دانشجویان، تقویت توانایی انگیزه بخشی به دانشجویان ،تعریف، تصویب و اجرای انواع مشوق‌ها و تسهیلات ازدواج و فرزندآوری، توسعه امکانات و فناوری های نوین برای اجرای بهینه دورکاری کارکنان مادر، تقویت مهارت‌های زندگی و افزایش انگیزه فرزندآوری بین کارکنان و کارگران، افزایش پژوهش‌های حوزه خانواده و جمعیت، مدیریت و کاهش اختلافات خانوادگی و طلاق و پیشگیری از فروپاشی خانواده‌ها، راه‌اندازی سامانه تلفنی و اینترنتی مشاوره متمرکز و تخصصی فرزندآوری، تقویت باورهای دینی و مذهبی و تاکید بر ارزش فرزندآوری در آموزه‌های دینی، از جمله راهکارهای به دست آمده در بوم جمعیتی اصفهان برشمرد.

مدیر کل امور زنان و خانواده استانداری اصفهان افزود : علاوه بر موارد یاد شده تشکیل اتاق فکر و ارائه طرح و بسته‌های فکری و طرح‌های خلاق، مداخله پیشگیرانه درمانی و آموزشی برای افزایش باروری، تقویت بخش خصوصی و توسعه نوآوری و کارآفرینی اجتماعی با موضوع جمعیت، تقویت و توسعه آموزش‌های تمهیدی سلامت باروری ،توسعه مشاغل و زمینه‌های شغلی خانگی، اجرای برنامه‌های انگیزه بخش برای ازدواج و فرزندآوری در مراکز با تمرکز جمعیتی بالا ، ایجاد زمینه و حمایت از تولید آثار و محتواهای ادبی و هنریِ مروج فرزندآوری، طراحی و استقرار الگوهای نوین مهد کودک به تناسب نیازهای نهادها، ایجاد تحرک و پویایی نخبگان و کنشگران فعال، نیز در این زمینه مد نظر قرار گرفته است.

گفتنی است؛ استان اصفهان اکنون با بیش از پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از لحاظ شاخص جمعیتی روند کاهشی دارد.حدود ۱۲ درصد از جمعیت استان سالمند و بالای ۶۰ سال هستند و شیب سالمندی در این خطه تندتر از میانگین کشور است.
به گفته مسوولان اگر هفت یا هشت سال آینده نرخ رشد منفی جمعیت جبران نشود، بین سال‌های ۱۴۲۵ تا سال ۱۴۳۰، یک سوم جمعیت استان در سن سالمندی قرار می‌گیرند.