ترافیک و نبود خط ویژه آمبولانس، معضل امدادرسانی به موقع مصدومان

آمبولانس‌ها به عنوان وسیله‌های حیاتی و اورژانسی دارای مزایای بسیاری هستند که در ارائه مراقبت‌های پزشکی سریع و کارآمد به بیماران نقش مهمی را ایفا می کنند.

کلمه نیوز – ترافیک، سرعت گیرهای متعدد، عدم وجود دوربرگردان های صحیح جانمایی شده، چراغ قرمزهای غیر ضروری، نبود خط ویژه برای تردد آمبولانس و… از جمله معضلاتی است که سبب دیر رسیدن اورژانس بر سر صحنه حادثه و صدمات جبران ناپذیر شده است.

متاسفانه یک بیمار بد حال که باید سریعاً به بیمارستان منتقل شود مجبور است منتظر بماند که یک آمبولانس از هفت خان مشکلات عبور کند تا این راننده در داخل شهر کمتر از هشت دقیقه به مقصد برسد و حادثه دیده مورد معالجه پزشکان قرار بگیرد. طبق گفته جعفر معیادفر رئیس اورژانس کشور، حدود ۵۵۰۰ دستگاه آمبولانس داریم که ۳ هزار دستگاه از آنها فرسوده است.

وی می گوید، در بودجه سال ۱۴۰۳ مصوب شده است یک درصد از فروش خودروهای داخلی و خارجی و موتورسیکلت برای خرید آمبولانس در نظر گرفته شود، زیرا آمبولانس‌ها در هر کشوری از مهمترین وسایل حمل‌ونقل آن کشور به شمار می‌روند که برای رفع حوادث ضروری هستند. همچنین گاهی اوقات آمبولانس‌ها نیاز به عبور سریع از ترافیک دارند تا به محل حادثه یا به بیمار برسند که عدم انجام این موضوع می‌تواند مشکلاتی برای آنها ایجاد کند.

در ایران نیز قوانینی وجود دارد که به آمبولانس‌ها اجازه عبور از ترافیک را می‌دهد. اما متاسفانه اغلب رانندگان در جاده‌ها و خیابان‌های شهری این قوانین را رعایت نمی‌کنند و مسیر آمبولانس‌ها را مسدود می‌کنند! که این اقدام باعث تأخیر در ارسال کمک به افراد مصدوم و بیمار می‌شود و ممکن است به عواقب جدی منجر شود. برای حل این مشکل، باید آمبولانس‌ها از ترافیک معاف شوند و رانندگان نیز باید آموزش‌های لازم را در خصوص این موضوع دریافت کنند. همچنین، باید توسعه سیستم‌های ارتباطی بین آمبولانس‌ها و مراکز کنترل ترافیک انجام شود تا این وسیله‌های اورژانسی بتوانند به بهترین شکل ممکن به محل مورد نیاز برسند.

به طور کلی، باید توجه بیشتری به مسائل مربوط به عبور آمبولانس‌ها از ترافیک شود تا این وسیله‌های ضروری بتوانند به نحو احسنت در مواقع اورژانسی به مقصد خود برسند و به زمانی که بیمار یا مصدوم نیازمند کمک است، یاری رسانند.

همچنین واقعیت این است که کاهش مرگ و میر در تصادفات جاده ای با حضور به موقع و سریع اورژانس در صحنه تا حد بسیار زیادی موثر است. در سویی دیگر یکی از معضلاتی که اورژانس از گذشته تا کنون با آن دست و پنجه نرم می کند تماس های بی مورد و ایجاد مزاحمت برای این مراکز است.

در همین زمینه فرهنگ کره بندی رئیس مرکز اورژانس استان خوزستان عنوان می کند: طی ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۲، تعداد ۲۶۴۲۶۸ تماس تلفنی با سامانه ۱۱۵ استان ثبت شده که از این تعداد، ۲۹۰۶۷ مورد آن مربوط به مزاحمت‌های تلفنی بود. همانگونه که امدادرسانی به موقع نقش مهمی در حفظ سلامت و جان بیماران دارد، مزاحمت‌های تلفنی موجب اختلال در برقراری تماس‌های ضروری و مشغول شدن خطوط ۱۱۵ و امدادرسانی به افراد می‌شود، لذا انتظار می‌رود برخی شهروندان از ایجاد مزاحمت خودداری کنند.

در پایان از مردم خونگرم و شریف استان خوزستان خواهانیم به هنگام ترافیک نسبت به عبور آمبولانس احساس مسئولیت بیشتری داشته باشند و با توجه به وجود زمان محدود نسبت به از دست دادن جان یک بیمار، مسیر را برای عبور آنها فراهم سازند.