طی بارندگی اخیر در فارس؛

آبگیری ۳۶۰ هزار مترمکعبی آب در سازه های آبخیزداری شهرستان های ممسنی و رستم

فارس_ بارندگی های اخیر موجب ذخیره‌سازی 360 هزار مترمکعب آب در سازه های آبخیزداری شهرستان های ممسنی و رستم در استان فارس شد.

کلمه نیوز_ حسن حسنی معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس گفت: درپی بارش های اخیر در بندهای آبخیزداری شهرستان های ممسنی و رستم ۳۶۰ هزار متر مکعب آب ذخیره و استحصال شد.

وی افزود: در بارش های چند روز اخیر بندهای سنگی ملاتی حوزه آبخیزداری تُل مُشکی به میزان ۱۳۰ هزار متر مکعب، بند تنگ اژدها ۲۰ هزار مترمکعب وچَمگل و شوراب شهرستان ممسنی به حجم ۱۵۰ هزار متر مکعب و نیز بند خاکی حوزه شوسنی ضامنی در شهرستان رستم نیز بالغ بر ۱۶۰ مترمکعب از جریان های سطحی و روان آبها را استحصال و ذخیره کرده اند.

حسنی تصریح کرد: آبگیری این پروژه ها ضمن جلوگیری از فرسایش خاک و کاهش خسارات سیلاب تأسیسات شهری، روستایی وزیر بنایی ، منجر به تغذیه سفره های زیرزمینی و منابع آبی، چشمه ها و قنوات در این مناطق گردیده و اثرات قابل توجهی در کاهش اثرات خشکسالی و تأمین بخشی از آب آشامیدنی مورد نیاز به ویژه روستاهای آهنگری، تُل مُشکی، مال محمود، حسین کوتاه و چَمگُل و دیگر مناطق زیر دست دارد.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس با توجه به ظرفیت گردشگری و تعطیلات عید نوروز از مردم و گردشگران خواست هنگام بارندگی و آبگیری سازه های آبخیزداری از نزدیکی به آنها خودداری نموده تا از وقوع حوادث ناگوار احتمالی پیشگیری گردد.

شایان ذکر است این آب ذخیره شده به کاشت محصولات زراعی ، باغی ، مرتعی و گیاهان دارویی نیز کمک می کند.

گفتنی است شهرستان ممسنی در شمال غربی استان فارس واقع گردیده و بالغ بر ۳۰ سازه آبخیزداری در این شهرستان احداث شده است.