نجات معجزه آسای مادر باردار و نوزاد در بیمارستان جاسک

هرمزگان/ کلمه نیوز-زن بیست و پنج ساله با سن بارداری ۳۱ هفته به همراه فرزند خردسال یک سال و نیم خود در تصادف خودروی پژو با وانت زامیاد دچار آسیب جدی شدند.

مادر به دلیل خونریزی داخل شکمی و افت ضربان قلب جنین، جدا شدگی وسیع بافت سر، شکستگی استخوان حدقه چشم و جراحات متعدد ناحیه صورت، به بیمارستان منتقل شد و با توجه به تهدید جان مادر و نوزاد به صورت اورژانسی تحت جراحی مشترک توسط متخصص زنان و جراح عمومی قرار گرفت.

طی سزارین اورژانسی، نوزاد ۳۱ هفته از بدن مادر خارج گردید. نوزاد در بدو تولد تنفس خودبخودی ناقصی داشت که با احیاء فوری توسط متخصص کودکان و تنفس مصنوعی زنده ماند و به صورت اینتوبه به بیمارستان خلیج فارس اعزام شد.

کبد مادر که خونریزی فعال داشت تحت عمل هپاتورافی ترمیم شد؛ آسیب بافتی سر مادر از طریق فلاپ موضعی مورد ترمیم قرار گرفت و در ادامه سایر جراحات مادر تحت درمان قرار گرفت.

برخلاف اصرار زیاد همراهان مبنی بر اعزام مادر به بندرعباس، کادر تخصصی بیمارستان شامل تیم های جراحی، زنان و بیهوشی با اعزام ایشان مخالفت کردند و مادر به بخش آی.سی.یو منتقل شد. در طول مدت اقامت بیمار، خدمات درمانی در بالاترین سطح ممکن به ایشان ارائه شد تا مادر جوان با پای خود و حال عمومی خوب بیمارستان را ترک کند.

کودک یک سال و نیم نیز که به دلیل پرت شدن از داخل اتومبیل دچار افت هوشیاری شده بود در بخش آی.سی.یو تحت درمان قرار گرفت و سرانجام مادر و کودک خردسال وی با حال مساعد از بیمارستان مرخص شدند.

نوزاد اعزام شده طی مراقبت های تخصصی انجام شده وضعیت پایدار و حال عمومی خوبی دارد. از لوله تنفسی جدا شده و به حمایت تنفسی خاصی نیاز ندارد و در حال حاضر در انکوباتور تحت مراقبت می باشد.

گفتنی است، تعداد اعزام ها از جاسک به مراکز درمانی سایر شهرها، حدود ۵٠ درصد کاهش پیدا کرده است که نشان از توانمندی بسیار بالای کادر تخصصی این مرکز دارد. به یقین در آینده ای نزدیک با کمک مسئولان دانشگاه و مشارکت خیرین جهت تامین برخی امکانات ضروری، شاهد تداوم کاهش قابل توجه میزان اعزام بیماران خواهیم بود.

پایان خبر/