پروژه‌های اجرایی و چالش استعلام از وزارت میراث فرهنگی و گردشگری: نمونه قطار شهری شیراز

کلمه نیوز_ در بازدید رئیس پژوهشگاه به همراه مدیران تخصصی (معاون پژوهشی، مشاور تخصصی و روسای پژوهشکده‌های باستان‌شناسی، حفاظت و مرمت، بناها و بافت‌های تاریخی) از قطار شهری شیراز مقرر شد: تمامی اسناد، اطلاعات و داده‌های در اختیار را سازمان قطار شهری و شهرداری شیراز در اختیار وزارت میراث و پژوهشگاه قرار دهند تا پس […]

کلمه نیوز_ در بازدید رئیس پژوهشگاه به همراه مدیران تخصصی (معاون پژوهشی، مشاور تخصصی و روسای پژوهشکده‌های باستان‌شناسی، حفاظت و مرمت، بناها و بافت‌های تاریخی) از قطار شهری شیراز مقرر شد: تمامی اسناد، اطلاعات و داده‌های در اختیار را سازمان قطار شهری و شهرداری شیراز در اختیار وزارت میراث و پژوهشگاه قرار دهند تا پس از ارزیابی و بررسی شرایط طرح، تصمیم نهایی و شایسته اتخاذ شود.

پیرو شکایت اداره کل میراث استان فارس، عملیات اجرای فاز ۲ قطار شهری شیراز فعلآ متوقف شده است تا به سرعت و دقت تعیین تکلیف شود.

رئیس پژوهشگاه با انتقاد از اینکه شهرداری شیراز و سازمان قطار شهری الزامات قانونی در خصوص استعلام از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را در مرحله امکان‌سنجی و پیش از آغاز عملیات اجرایی اخذ نکردند انتقاد کرد و گفت: تعامل، گفتگو و رعایت قانون و ملاحظات کارشناسی مسیر حل چالش‌ها و مشکلات است.

او تاکید کرد: در کشورهای توسعه یافته میراث فرهنگی نه تنها مانع توسعه نیست بله محور و خمیره توسعه است. اساسا توسعه‌ای که در آن گذشته تاریخی و فرهنگی شهرها قربانی شود، توسعه نیست.

ده‌پهلوان گفت: وزارت میراث مخالف ساخت مترو در هیچ جای کشور نیست بلکه آن را به شرط رعایت الزامات قانونی لازم و نیاز جدی شهرها هم می‌داند.

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی در ادامه گفت: تا ارزیابی شرایط و روشن شدن نتایج، فعلا عملیات اجرای فاز ۲ قطار شهری شیراز متوقف میشود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس، مصطفی ده‌پهلوان گفت: درحال حاضر اولویت ما این است که بسنجیم و اطمینان حاصل کنیم، عبور خط ۲ متروی شهری از کنار آرامگاه حافظ آسیب، لطمه و تخریب را متوجه این مجموعه تاریخی و فرهنگی نمی‌کند زیرا لسان‌الغیب ثروت و آبروی فرهنگی ماست و شهره دوست و بیگانه است.

به گفته سرپرست سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز عبور مترو از عمق ۲۶ متری، فاصله ۸۰ متری رواق و ۱۲۰ متری آرامگاه از سطح زمین نه تنها آسیبی به مجموعه تاریخی و فرهنگی حافظ وارد نمی‌کند بلکه به بهبود شرایط گردشگری شهر شیراز کمک می‌کند.

در این بازدید مفصل و طولانی، علاوه بر مدیران پژوهشگاه و سازمان قطار شهری شیراز، کارشناسان و مدیران اداره کل استان فارس نیز حضور داشتند و از نزدیک با شرایط و پیشرفت طرح آشنا شدند.

مطابق دستورالعمل اجرایی مطالعات فرهنگی و تاریخی و پیوست تخصصی میراث فرهنگی در محدوده طرح‌های عمرانی، مجوز اجرای طرح‌های عمرانی را شورای فنی طرح‌های عمرانی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صادر می‌کند.