افزایش قیمت در ژاپن معضل خانوارها شد

گروه اقتصادی: خانواده‌های ژاپنی برای دومین ماه هزینه‌های خود را کاهش دادند، زیرا تورم همچنان به بازدارندگی مصرف ادامه می‌دهد و از این موضوع حمایت می‌کند که بانک ژاپن رویکردی محتاطانه برای افزایش نرخ‌ها اتخاذ کند.   به گزارش ایسنا، بر اساس گزارش، هزینه‌های خانوارها در این کشور نسبت به سال قبل در ماه سپتامبر […]

گروه اقتصادی: خانواده‌های ژاپنی برای دومین ماه هزینه‌های خود را کاهش دادند، زیرا تورم همچنان به بازدارندگی مصرف ادامه می‌دهد و از این موضوع حمایت می‌کند که بانک ژاپن رویکردی محتاطانه برای افزایش نرخ‌ها اتخاذ کند.
 

به گزارش ایسنا، بر اساس گزارش، هزینه‌های خانوارها در این کشور نسبت به سال قبل در ماه سپتامبر ۱.۱ درصد کاهش داشت که در مقایسه با برآورد اجماع از کاهش ۱.۸ درصدی و پس از کاهش ۱.۹ درصدی در ماه قبل بود. هزینه‌ها در حال حاضر تنها دو بار در ۱۲ ماه گذشته افزایش یافته است.

هزینه‌های مصرف‌کننده به‌ طور پیوسته نتوانسته است نشانه‌های روشنی از قدرت نشان دهد، زیرا خانوارها مجبور شده‌اند با افزایش قیمت‌ها در سطح یا بالاتر از نرخ تورم بانک مرکزی به مدت ۳۰ ماه کنار بیایند.شیگرو ایشیبا نخست وزیر ژاپن اظهار کرد که یک بسته اقتصادی برای کمک به افرادی که از هزینه‌های زندگی بالاتر رنج می‌برند، تهیه خواهد کرد تا زمانی که رشد دستمزدها به اندازه کافی قوی باشد که هزینه‌های شخصی را بالا ببرد.

ضعف ین عاملی مهم بر قدرت خرید خانوارهای ژاپنی است. پس از سقوط ارزش پول ژاپن به ضعیف ترین سطح در تقریباً سه ماه گذشته، اعتماد مصرف‌کننده برای اولین‌بار در پنج ماه گذشته در ماه اکتبر کاهش یافت. این ارز پس از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در هفته جاری، سقوط خود را از سر گرفت. اگر ین مسیر نزولی خود را گسترش دهد، می‌تواند با تحریک تورم به دلیل هزینه‌های بیشتر واردات، نارضایتی مصرف‌کنندگان را برانگیزد. همچنین می‌تواند به جلو بردن زمان افزایش بعدی نرخ بهره بانکی تا دسامبر کمک کند.

بلومبرگ گزارش کرد که هزینه‌های مصرف‌کننده که بیش از نیمی از اقتصاد را تشکیل می‌دهد، کمتر از سطح قبل از همه گیری باقی مانده است. بلومبرگ گزارش کرد که مقامات ژاپن امیدوارند که شتاب اخیر در رشد دستمزدها باعث افزایش هزینه‌های شخصی شود.