طبیعت ورودی قصرشیرین از زباله پاکسازی شد

کرمانشاه - کلمه نیوز - طبیعت ورودی قصرشیرین روز شنبه با حضور نیروهای محیط زیست، منابع طبیعی و جمعی از دوستداران طبیعت و اعضای هیات کوهنوردی این شهرستان به مناسبت هفته زمین پاک پاکسازی شد.

رییس اداره‌ حفاظت محیط زیست قصرشیرین با گرامیداشت روز زمین پاک گفت: حفاظت از عرصه های طبیعی به عنوان میراث ارزشمند یکی از راه های انتقال منابع خدادادی به نسل های آینده است و این برنامه به مناسبت روز زمین پاک با «شعار سرمایه گذاری در زمین با کاهش پلاستیک» اجرا شد.

«پژمان فتاح‌پور» افزود: حراست و صیانت از منابع طبیعی نیازمند عزم همگانی است و تحقق این مهم نیازمند همکاری و مشارکت مردم و مسوولان دستگاه های اجرایی می باشد.

وی اظهار داشت: حفاظت از عرصه های منابع طبیعی یکی از راه های تحقق توسعه پایدار است و ترویج فرهنگ زیست محیطی نیازمند اتخاذ راهکار درست و اصولی و فرهنگ سازی مناسب در این بخش است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست قصرشیرین در ادامه گفت: پاکسازی عرصه های طبیعی از وجود زباله با هدف ترویج فرهنگ حفظ محیط زیست و تشویق مردم به رعایت نظافت در هنگام حضور در طبیعت صورت گرفته است.

هم اکنون قصرشیرین دارای ۲ منطقه شکار و تیراندازی ممنوع قراویز به مساحت سه هزار و ۸۰۰ هکتار، زله زرد با ۴۰ هزار هکتار و یک منطقه تیراندازی ممنوع در شعاع هفت کیلومتری نوار مرزی به مساحت ۱۷۰ هزار هکتار است.

در این مناطق انواع پرندگان و گونه های جانوری زیست می کنند که حفاظت از آن ها نیازمند مشارکت همگانی است.

منطقه شکار و تیراندازی ممنوع قراویز مشترک قصرشیرین و سرپل ذهاب هم اکنون تنها زیستگاه منحصر به فرد آهوی ایرانی در منطقه غرب کشور بشمار می رود.

منطقه زله زرد مشترک قصرشیرین و گیلانغرب با ۴۰ هزار هکتار مساحت یکی از مناطق مهم زیستگاه گونه های نادر گیاهی و جانوری در استان کرمانشاه و کشور به شمار می رود که از سال ۱۳۷۳ تحت حفاظت است.

از جانوران موجود در این منطقه می توان به کل و بز وحشی، قوچ و میش، آهو، گرگ، روباه، خرگوش، تشی و بزمجه اشاره کرد.

همچنین گونه های پرندگان کبک، تیهو، سار و فاخته نیز در این زیستگاه با پوشش گیاهی بلوط، پلک، تنگرس، آلبالو وحشی و گیاهان مرتعی زندگی می کنند.

شهرستان قصرشیرین در غرب کرمانشاه با ۲۷ هزار تن جمعیت، دارای ۱۶۱هزار و ۳۰۰ هکتار اراضی منابع ملی و طبیعی شامل ۱۵۴ هزار و ۸۰۰ هکتار مرتع و ۶هزار و ۵۰۰ هکتار جنگل است.