رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان:

هرمزگان جوان‌ترین استان کشور است/ نرخ رشد جمعیت در ۵ سال گذشته کاهش شدیدی داشته است

هرمزگان/ کلمه نیوز-رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان گفت: میانگین سنی جمعیت استان هرمزگان در سال 65 20.83 بود اما در سال 1395 به 27.1 رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در همایش جمعیت که در تالار شهید آوینی برگزار شد، اظهارداشت: جوانی جمعیت از اهمیت ویژه‌ای برای کشور برخوردار است. برای دشمن بهترین چیز این است که ایران یک کشوری با جمعیت ۳۰ میلیون نفری با سهم ۵۰ درصدی کهنسالان و از کار افتاده باشند.

دکتر فرشیدی، با ذکر این نکته که استان هرمزگان یکی از جوان‌ترین استان‌های کشور است، عنوان کرد: میانگین سنی جمعیت استان هرمزگان در سال ۶۵ ۲۰٫۸۳ بود اما در سال ۱۳۹۵ به ۲۷٫۱ رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ابراز کرد: شاخص سالخوردگی جمعیت استان هرمزگان از میانگین کشوری پایین تر است اما برخی استان‌ها از وضعیت خوبی برخوردار نیستند که نشان دهنده رشد منفی جمعیت در بخشی از کشور است.

فرشیدی بیان کرد: روند نرخ باروری استان هرمزگان طی چند سال اخیر از میانگین کشور بالاتر بوده‌است. در سال ۱۳۹۵ از ۲٫۸ به ۲٫۱ در سال ۱۳۹۹ رسیده‌ایم که نشان دهنده کاهش سریع و وحشتناک نرخ باروری در استان هرمزگان است.

وی اظهارداشت: اگر همین روند پیش برود، تا سال ۱۴۱۵ نرخ رشد جمعیت منفی خواهد شد و تا ۲۰ سال آینده ایران دارای جمعیت کهنسالی خواهد شد که برای تامین نیروی انسانی خود باید متوسل کشورهای دیگر شویم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: افزایش سن ازدواج، توسعه اشتغال زنان، گرایش زنان به تحصیلات عالی، توسعه شهرنشینی و … از جمله عوامل کاهش سریع میزان ناباروری است.

فرشیدی با اشاره به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، تصریح کرد: تمام نهادهای دولتی و حاکمیتی باید به صورت هماهنگ برای تحقق این قانون دست به کار شوند.

انتهای پیام/