معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی:

اجرای بالغ بر ۱۲ هزار طرح آبخیزداری از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون در سطح استان مرکزی

مرکزی-کلمه نیوز-معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان مرکزی گفت: از ابتدای انقلاب تاکنون بیش از ۱۲ هزار طرح آبخیزداری در استان مرکزی اجرابی شده است.

رضا عظیمی افزود: ۱۲ هزار و ۸۵۰ طرح آبخیزداری برای کنترل و جلوگیری از فرسایش سیلاب از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون در سطح این استان اجرای شده‌ است.

وی ابراز کرد: با اجرای این طرح‌ها سالانه زمینه مدیریت ۸۷ میلیون متر مکعب روان‌آب‌های سطحی در حوزه‌های آبخیز استان مرکزی فراهم شده‌ است.

عظیمی ادامه داد: با اجرای این طرح‌ها و کنترل روان‌آب‌های سطحی تا حدود زیادی خطرات سیلاب در بیشتر نقاط استان مرکزی برطرف شده‌ است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی خاطرنشان کرد: اجرای عملیات آبخیزداری به جز اجرای چند سد مخزنی تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در سطح این استان اجرا نشده بود.

وی از بهره‌برداری سه طرح آبخیزداری همزمان با دهه مبارک فجر امسال در استان مرکزی خبرداد و گفت: مرمت چشمه فصلی حوزه آبخیز چپقلی اراک در راستای تامین آب مورد نیاز برای اجرای طرح جنگل‌کاری از جمله طرح‌هایی است که همزمان با دهه مبارک فجر در این استان به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: سه میلیارد و ۴۴۰ میلیون ریال منابع مالی برای اجرای این طرح هزینه شده‌ است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی با بیان اینکه
گفت: عملیات کنترل سیلاب، تغذیه آبخوان، مرمت بند خاکی چال هما شهرستان شازند با اعتباری بالغ بر ۶ میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال از دیگر طرح‌های آبخیزداری است که همزمان با دهه مبارک فجر بهره‌برداری می‌شود.

عظیمی خاطرنشان کرد: بهره‌برداری از بند خاکی روستای جعفرآباد، دره سبز و روستای قازوق کمیجان با هدف کنترل و ذخیره سیلاب و عملیات گابیون بندی روستای چالمیان این شهرستان نیز با هدف کنترل و ذخیره سیلاب های بهاره و زمستانه در دهه مبارک فجر امسال آغاز می‌شود.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی با اشاره به اینکه ۳۹ میلیارد ریال منابع مالی برای بهره‌برداری از این طرح‌ها هزینه شده‌ است، گفت:با بهره‌برداری طرح‌های آبخیزداری این استان در دهه مبارک فجر چهار روستا و ۲۵۰ خانوار به صورت مستقیم از مزایای این طرح‌ها برای آبیاری زمین‌های کشاورزی خود بهره‌مند می‌شوند.