افسار گسیخته ی نرخ کرایه تاکسی شهری، در کلانشهر اهواز

خوزستان - اهواز تنها کلانشهری است که نرخ کرایه تاکسی شهری، تابع هیچ قانون، ماده و تبصره‌ای نیست و کرایه‌ها بر اساس توافق رانندگان هر ایستگاه تعیین می‌شود.

کلمه نیوز – شاید اهواز تنها کلانشهری باشد که نرخ کرایه تاکسی شهری، تابع هیچ قانون، ماده و تبصره‌ای نیست و کرایه‌ها بر اساس توافق رانندگان هر ایستگاه تعیین می‌شود.

در سالهای گذشته که بنزین با دو نرخ دولتی و آزاد عرضه می‌شد در ابتدای هر سال شهروندان می‌دانستند با افزایش قیمت بنزین دولتی، نرخ کرایه تاکسی افزایش پیدا می‌کند و این نرخ تا انتهای سال ثابت می‌ماند.

منطق مسافرکش‌های تاکسی شهری

اما در سالهای اخیر که قیمت بنزین تک نرخی شد، درکلانشهر اهواز و سایر شهرهای استان خوزستان نرخ کرایه تاکسی دستخوش شرایط مختلفی شد و شهروندان بارها کرایه یک مسیر را در طول روز به نرخ‌های مختلفی پرداخت کرده‌اند.

در گذشته مسافرکش‌های شهری به بهانه افزایش قیمت بنزین، علاوه بر قیمت مصوب و به منظور رُند کردن کرایه، نرخ آن چند درصدی بالا می‌بردند اما پس از تک نرخی شدن قیمت بنزین معتقد هستند: استهلاک ماشین دارند، قیمت وسایل یدکی بالا است، تعمیر کردن ماشین هزینه بالایی دارد، هر دو هفته روغن ماشین باید عوض شود و همه چی گران شده و مبلغ متعارف نرخ کرایه به صرفه نیست و در آخر همه این گرانی‌ها را از جیب مسافر جبران می‌‌کنند.

افسار گسیخته نرخ کرایه تاکسی شهری

برهمین اساس، رانندگان تاکسی، حتی تاکسی‌های زرد و ساماندهی شده در برخی مسیرها در ابتدای روز یک نرخ، ظهرها که نیاز به روشن کردن کولر ماشین است یک نرخ و در شب‌ها نرخ متفاوت‌تری را از شهروندان مطالبه می‌کنند و بارها این موضوع و اختلاف قیمت‌ها در طول روز بحث‌های لفظی و مشاجرات زیادی را بین مسافر و مسافرکش ایجاد کرده است.

نتایج یک تحقیقی در حوزه امور شهری نشان می‌دهد با توجه به شکاف بی‌اعتمادی که مابین مسئولان شهرداری اهواز و شهروندان به وجود آمده چنانچه‌ شهرداری‌ها تمام درآمد و اعتبارات خود صرفه توسعه شهر کنند تا زمانی که مردم این توسعه را لمس و تاثیر آن را در جیب و سفره خود احساس نکنند عملکردها ناکارآمد به شمار می‌رود.

عدم رضایت از عملکرد شهرداری و شورای شهر

شهرداری و شورای شهر به عنوان دستگاه و نهاد متولی ساماندهی تاکسی‌های شهری بارها از تخصیص هزینه‌هایی صحبت کرده‌اند که نه تنها نتوانستند رضایتمندی عمومی را جلب کنند بلکه نارضایتی‌هایی را به دنبال داشته‌اند مانند بحث‌های مربوط به نهضت آسفالت که بر اساس اولویت مناطق اجرایی نشد، یا هزینه‌هایی در بحث خرید نوعی چراغ آن‌هم از استانی دیگر برای معابر شهری! در حالی که مناطقی در اهواز وجود دارد که همچنان در ظلمات به سر می‌برند.

اما دریغ از نصب تابلو نرخ کرایه تاکسی در هر ایستگاه، که هم می‌تواند تنش‌های روزمره مابین مسافر و رانندگان را کاهش دهد و هم هزینه‌های نظارتی در کلانشهر اهواز که البته وجود ندارد را جبران کند.

تعیین نرخ کرایه تاکسی در کلانشهرها

کلانشهرهای کشور سالهاست نرخ دقیق و صحیح مسیرها را به واسطه استفاده از سیستم تاکسی متر، زدن برچسب قیمت روی شیشه جلوی ماشین و درج نرخ کرایه تاکسی مسیرها روی تابلوهایی که در کنار ایستگاه‌های سطح شهر نصب شده، حل کرده‌اند.

گلایه یک شهروند از نرخ کرایه تاکسی

یک شهروند اهوازی که اخیراً برای کار دادگاهی مرتبط در مسیر کوی باهنر تا امانیه تردد دارد گفت: هر بار دادگستری استان بیایم باید حدود ۶۰ تا ۷۰ هزارتومان کرایه تاکسی کنار بگذارم، البته اگر کارم تا ظهر طول بکشد و مجبور باشم از تاکسی اسنپ استفاده کنم، کرایه روزانه من تا ۱۲۰ هزارتومان افزایش پیدا می‌کند.

اهواز با این همه جمعیتی که دارد، یک اتوبوس درست حسابی و به درد بخور ندارد، دوساعت در ایستگاهی که نه سایه‌بان دارد و نه کولر باید منتظر اتوبوس بمانیم، تازه اگر اتوبوس هم آمد بعد از ایستادن زیر آفتاب باید سوار اتوبوسی بشوم که سیستم سرمایشی آن فعال نیست، در این گرمای ۵۰ درجه هم نمی‌شود، پرده‌ پنجره اتوبوس را هم کنار بکشیم آفتاب تا رسیدن به مقصد، کَله ما را مغز پخت می‌کند.

آخرین مصوبه کرایه تاکسی مربوط به شورای چهارم

آخرین بار نرخ کرایه تاکسی در شورای چهارم اهواز مصوب و برچسب قیمت‌ها روی شیشه جلوی تاکسی‌ها درج شد، در همین شورا نیز با توجه تصمیم و استفاده از تاکسی متر در سطح کلانشهر اهواز را به عنوان راهکاری برای حل معضل هزینه‌های نامتارف کرایه تاکسی مطرح اما هیچ گاه اجرایی نشد.

اردیبهشت امسال عادل شیشه‌گری رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر اهواز با اشاره به افزایش خودجوش کرایه تاکسی‌ها توسط رانندگان بدون تصویب افزایش نرخ کرایه اظهار کرد: سال گذشته شهرداری اهواز بسیار دیر لایحه افزایش نرخ کرایه را در اختیار شورا قرار داد و افزایش نرخ کرایه دیر تصویب شد.

وی افزود: امسال از شهرداری اهواز خواستیم در ابتدای سال لایحه افزایش نرخ کرایه تاکسی را ارائه کند تا در شورا بررسی و نرخ‌های جدید تصویب شوند اما با توجه به اینکه استانداری خوزستان نیز باید نرخ کرایه‌های جدید را تایید می‌کرد، هفته گذشته در شورا در این خصوص بحث شد اما به جمع‌بندی نرسیدیم.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر اهواز گفت: در افزایش نرخ کرایه تاکسی، پارامترهای مختلفی مدنظر قرار می‌گیرد اما هنوز میزان افزایش دقیق آن مشخص نیست.

نرخ کرایه تاکسی به ما اعلام نشد

سید احمد موالی زاد سرپرست فرمانداری اهواز نیز سرپرست فرمانداری اهواز، اظهار کرد: افزایش نرخ کرایه تاکسی مصوبه شورای شهر است و در هیئت تطبیق فرمانداری مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی افزود: افزایش ۴۵ تا ۶۰ درصدی نرخ کرایه تاکسی در اهواز مصوبه شورای شهر بوده اما به فرمانداری اعلام نشده است که این موضوع در هیئت تطبیق فرمانداری و قوانین و مقررات بررسی خواهد شد.

سرپرست فرمانداری اهواز گفت: در تعیین نرخ جدید کرایه تاکسی، صلاح مردم لحاط خواهد شد، به شهروندان این اطمینان را می‌دهیم که به گونه‌ای اقدام می‌شود که مردم با مشکل مواجه نشوند.

کلانشهر اهواز با توجه به جمعیتی که دارد به به حدود ۱۰ هزار تاکسی شهری ساماندهی شده نیاز دارد اما اکنون تنها ۲۳ هزار تاکسی زرد دارد که ۹۰ درصد این تاکسی‌ها فرسوده هستند.

چند روز گذشته سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اهواز اعلام کرد: لایحه پیشنهادی شهرداری در شورای شهر برای افزایش ۴۵ تا ۶۰ درصدی کرایه تاکسی‌های خطی، فرودگاه، راه آهن و بی‌سیم در مقایسه با پارسال تصویب شده است.