قنات میان ده اَبنو سپیدان مرمت و بازسازی شد

فارس_ مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سپیدان از مرمت و بازسازی قنات میان ده اَبنو این شهرستان با اعتباری بیش از 3 میلیارد و 600 میلیون ریال از محل کمک های فنی و اعتباری بازسازی و نوسازی قنوات خبر داد.

کلمه نیوز_ شهاب الدین صالحی گفت: قنات میان ده اَبنو به طول ۸۵۰ متر و با ۵۰ دهنه میله چاه پیش از این ۱۰ لیتر بر ثانیه آبدهی داشت که پس از اتمام عملیات مرمت و بازسازی میزان آب خروجی از مظهر قنات به ۱۸ لیتر بر ثانیه رسیده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه ۱۴۰ بهره بردار در سطحی بالغ بر ۷۰ هکتار از منافع قنات میان ده اَبنو بهره مند می شوند، اظهار کرد: مرمت و باز سازی این قنات با مشارکت و خودیاری ۶۳۰ میلیون ریالی ذی نفعان انجام شده است.

وی افزود: به منظور مرمت و بازسازی قنات مذکور اقدامات فنی از قبیل خاکبرداری، باز کردن میله های چاه مسدود شده، ریشه زنی درخت، سنگ و سیمان، درپوش گذاری،کول گذاری و دس گذاری، صورت گرفته است.

او اضافه کرد: حفظ و صیانت از قنوات به عنوان یک منبع پایدار تأمین آب برای شرب و کشاورزی نیازمند یک عزم عمومی در بین بهره برداران است از این رو فرهنگ سازی و جلب مشارکت همگانی در این حوزه امری بدیهی به شمار می آید.