معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز خبر داد:

انتشار مجموعه‌‏ «داروها در بارداری»، در تارنمای دانشگاه علوم پزشکی شیراز

فارس_ معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، سلامت جنین را مهمترین موضوع در زمان بارداری برشمرد و گفت: هرچند در اغلب موارد پزشک در صورت اطلاع از بارداری در تجویز دارو دقت کافی دارد، اما دانستن یک سری اطلاعات برای همه بانوان باردار و کسانی که قصد بارداری دارند، می‌تواند مفید باشد.

کلمه نیوز_ دکتر «محمدجواد راعی» با اشاره به اینکه مصرف داروها بدون آگاهی می تواند اثرات جبران ناپذیری بر جنین بگذارد، گفت: در همین راستا مدیریت تحقیق و توسعه این معاونت بنا به وظیفه ذاتی خود، مجموعه راهنمای «داروها در بارداری» را منتشر کرده است.

او با ابراز امیدواری نسبت به کاربرد این راهنما در پیشگیری از بروز عوارض داروئی در مادران و جنین و ارتقای کیفیت بارداری و سلامت جامعه افزود: این راهنما بر اساس داروهای موجود در فارماکوپه ایران تنظیم و در آن از سه مرجع متفاوت استفاده شده است.

به گفته معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز این مطالب آموزشی در دو بخش، بر اساس حروف الفبا و دسته‏‌های داروئی کاربردی در درمان، تنظیم شده است.

دکتر راعی در این زمینه توضیح داد: کاربرد بخش اول که بر اساس حروف الفبا تنظیم شده، جستجوی میزان ایمنی داروی خاصی در بارداری است؛ در این بخش علاوه بر در اختیار بودن دسته‏ بندی متداول داروها در بارداری (A, …, D, X)، لینک‌هائی نیز برای اطلاعات تفصیلی درج شده که با کلیک بر روی آنها به ترتیب توضیحات کاملی در دسترس قرار می‏گیرد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: در بخش دوم نیز می‏توان به جستجوی داروهای مورد استفاده در یک بیماری خاص بر اساس ارگان یا ارگان های درگیر پرداخت و بی‏خطرترین داروی مربوط در بارداری را یافت.

او با سپاس از زحمات دکتر «زیبا آقا ملکی»، کارشناس مدیریت تحقیق و توسعه این معاونت در تهیه این راهنمای دارویی اضافه کرد: نسخه تحت وب این راهنما نیز به زودی ارائه می شود.

برای دسترسی به این راهنمای دارویی می توانید به دو نشانی اینترنتی زیر، مراجعه کنید:

https://fdo.sums.ac.ir/Dorsapax/userfiles/Sub172/daroo.dar.bardari.alfba3.pdf

https://fdo.sums.ac.ir/Dorsapax/userfiles/Sub172/daroo.dar.bardari.alfba.a5.pdf