معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز خبر داد؛

مرکز پایش بیماری ها برای نخستین بار در کشور، در شیراز راه اندازی می شود

فارس_ معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، از راه اندازی مرکز پایش بیماری ها به زودی و برای نخستین بار در کشور خبر داد.

کلمه نیوز_ دکتر «مهرداد شریفی» گفت: نظارت و پایش بیماری ها، یک فعالیت مبتنی بر اطلاعات است که شامل جمع‌آوری، تحلیل و تفسیر حجم زیادی از داده‌هایی بوده که از منابع مختلفی مانند پرونده‌ های بالینی بیماران و سیستم ‌های اطلاعات سلامت به دست می آید.

او نظارت و پایش را بخش مهمی از ردیابی هر بیماری برشمرد که به عنوان یک سیستم هشدار اولیه عمل کرده، موارد اضطراری بهداشت عمومی را شناسایی می‌کند و در نهایت خط مشی ها و استراتژی های لازم را برای برنامه ریزی و سیاستگذاری های لازم مشخص می ‌کند.

این مقام مسوول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار کرد: پایش بیماری ‌ها از جنبه های مختلفی مانند ارزیابی روند بیماری های نو پدید و نو ظهور، الگوی بیماری ها، تشخیص سریع شیوع بیماری پیش از گسترش، پیشگیری و مدیریت بهتر بیماری های غیرواگیر، تعیین اولویت‌ ها و هدایت خط مشی ها و مداخلات هدفمند برای معکوس کردن اپیدمی بیماری‌های غیرواگیر، بسیار حائز اهمیت است.

دکتر شریفی ادامه داد: با توجه به اهمیت موضوع، معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز اقدام به راه اندازی مرکز پایش بیماری‌ها Disease Monitoring Center یا DMC کرده که به زودی راه اندازی می شود.

رئیس اداره آمار، برنامه ریزی و سطح بندی خدمات درمانی معاونت درمان دانشگاه نیز گفت: در این مرکز دسته بندی بیماری ها بر اساس طبقه بندی بین المللی بیماری ها (ICD.10) صورت می پذیرد.

دکتر «وحید ابراهیمی» افزود:  طبقه بندی بین المللی بیماری ها (ICD) برای بیش از یک قرن، مبنایی برای آمارهای قابل مقایسه در مورد علت های مرگ و میر و بیماری ها بین مکان ها و در طول زمان بوده است.

او یادآور شد:  ICD زبان مشترکی برای ثبت، گزارش و پایش بیماری ها فراهم کرده و این طبقه بندی به کشورهای جهان اجازه می‌ دهد تا داده‌ها را به روشی ثابت و استاندارد بین بیمارستان‌ ها، مناطق و کشورها و در طی دوره ‌های زمانی مقایسه و به اشتراک بگذارند.

دکتر ابراهیمی اظهار کرد: همچنین این طبقه بندی قابلیت استفاده مجدد داده های ثبت شده را برای موارد مختلف و فراتر از آمارهای بهداشتی از جمله پشتیبانی تصمیم، تخصیص منابع، بازپرداخت، دستورالعمل ها و موارد دیگر تضمین می کند.

او مهمترین اهداف این مرکز را تحلیل و پایش شایع ترین بیماری های موجود در جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز به صورت برخط و بررسی روند آنها، مشاهده مداخلات و اقدامات درمانی صورت گرفته به صورت برخط و لحظه ای، بررسی شایع ترین علت های مرگ و میر و شناسایی نقاط بحرانی استان بر روی نقشه عنوان کرد.

دکتر ابراهیمی، ارزیابی اثربخشی اقدامات کنترلی و پیشگیرانه بهداشتی، نظارت بر تغییرات در عوامل عفونی، حمایت از برنامه ریزی سلامت و تخصیص منابع مناسب در داخل سیستم مراقبت های بهداشتی، شناسایی جمعیت یا مناطق پرخطر برای مداخلات و سیاستگذاری های هدفمند را می توان از جمله نتایج کاربردی این مرکز دانست.